REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy coraz rzetelniej płacą zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płatności za faktury przedsiębiorcy regulują średnio dopiero po 49 dniach. Zwłoka w spłacaniu faktur może dotknąć głównie producentów sprzętu AGD i stali. Coraz lepiej płacą firmy budowlane, a na najpóźniejsze spłaty godzą się hurtownie farmaceutyków. Raport GP.


W większości branż terminowość regulowania płatności faktur za dostarczone już towary, jest coraz lepsza. To efekt poprawy kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Poprawę widać szczególnie w branży budowlanej. Na przykład jeszcze w 2005 roku Euler Hermes, który wylicza wskaźnik moralności płatniczej i specjalizuje się w szacowaniu ryzyka gospodarczego, rekomendował rozliczanie się z firmami odbierającymi chemię budowlaną tylko w gotówce. Teraz sugeruje wprowadzenie procedur monitoringu spływu należności. I nic dziwnego, bo nadal średni termin płatności faktury to 49 dni, a zwłoka w jej uregulowaniu to średnio 40 dni.
Efektem mniej uciążliwych zatorów płatniczych jest spadek liczby firm, które ogłaszają upadłość. W tym roku upadnie o 30 proc. mniej niż rok temu.
– Długie terminy płatności są charakterystyczne dla całej branży budowlanej, która od lat przyzwyczaiła się do takiego stanu – mówi Tomasz Starus, dyrektor w dziale oceny ryzyka Euler Hermes.
Dodaje, że to efekt długiego łańcucha dostaw, w którym uczestniczy wielu pośredników i kilkudniowe opóźnienie u każdego z nich, kumuluje się w kilkadziesiąt dni opóźnienia. Efekt jest taki, że np. producenci termoizolacji zgadzają się na opłacenie faktury średnio po 52 dniach, a i tak opóźnienie wynosi kolejne 35 dni. Nie wszędzie w tym segmencie jest tak dobrze.
– Problemy z terminowymi płatnościami faktur pojawiają się w branży stalowej – mówi Wojciech Lasoń, kierownik ds. windykacji kluczowych należności w Coface.
– Tłumaczy, że to efekt znacznego wzrostu cen stali obserwowanego w wakacje. Większość firm w kalkulacjach nie uwzględniła tego czynnika w kosztorysie robót i mogą mieć teraz problem z zapłatą faktur. Wakacyjne podwyżki, tym razem cen paliw, doprowadziły również do problemów wielu przedsiębiorców z branży transportowej i tu również firmy zajmujące się windykacją spodziewają się jesienią napływu przeterminowanych faktur.
Monitoring płatności powinni przeprowadzić też dostawcy napojów i piwa. Po okresie wakacyjnej prosperity przychodzi ochłodzenie koniunktury i czas regulowania faktur.
– Problemy z płatnościami w tej branży pojawiające się jesienią, są charakterystyczne dla tej branży – tłumaczy Wojciech Lasoń.
Podobnie rzecz ma się ze słodyczami czy generalnie z branżą ogólnospożywczą. Ale w tym pierwszym wypadku dochodzi jeszcze jeden element.
– Drobni sprzedawcy słodyczy mają coraz mocniejszą konkurencję w postaci produktów sygnowanych marką dużych sieci handlowych, które są znacznie tańsze – mówi Tomasz Starus.
Konkurencję widać też w branży AGD, gdzie hurtownicy zalegają z płatnościami coraz bardziej. Nie dość, że mają długi (średnio 72 dni) termin płatności faktur, to jeszcze regulują je przeciętnie z 28-dniowym opóźnieniem.
– Coraz więcej jest w Polsce fabryk sprzętu tego typu i oferują coraz lepsze warunki płatności, żeby tylko wstawić swój towar do hurtowni czy sklepu – mówi Tomasz Starus.
Dodaje, że odbiorcy też nie mają motywacji do szybkiego regulowania faktur, bo zawsze mogą powiedzieć upominającemu się o pieniądze dostawcy, że następną partię towaru kupią gdzie indziej. Po prostu podaż sprzętu jest wyższa niż popyt. Pocieszające jest tylko, że prędzej czy później regulują zobowiązania. Znaczący spadek wskaźnika moralności płatniczej w stosunku do 2005 roku (z 57 do 52) to efekt głównie upadku firmy Mars, który wpłynął na statystyki całej branży.
Co ciekawe, inaczej sytuacja wygląda w bliźniaczej branży RTV. Tu nie dość, że terminy płatności są krótsze (46 dni), to jeszcze opóźnienia nie przekraczają średnio 12 dni.
– To efekt większej rotacji produktów, praktycznie z miesiąca na miesiąc pojawiają się nowe modele i sprzedawcy dbają do dobre relacje z dostarczycielami towaru, żeby być na bieżąco z nowościami – wyjaśnia Tomasz Starus.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WSKAŹNIK MORALNOŚCI PŁATNICZEJ
Liczy się go na podstawie ogólnych informacji o koniunkturze w branży, średnich opóźnień w płatnościach i wszelkich zdarzeń prawnych. Przyjmuje on wartość od 0 do 100, gdzie:
0–20 – wysokie ryzyko braku płatności, sugerowane rozliczenia w gotówce.
20–40
– możliwe opóźnienia do 2 miesięcy, konieczny monitoring spływu należności i uzyskanie dodatkowych zabezpieczeń
40–60 – możliwe opóźnienia do 40 dni, konieczny monitoring spływu należności
60–80
– możliwe opóźnienia do 20 dni, współpraca polecana
80–100
– opóźnienia płatności praktycznie nie występują, współpraca polecana

 
OPINIE
Andrzej Ciepiela
Polska Unia Dystrybutorów Stali
Nie zaobserwowaliśmy pogorszenia się terminowości w regulowaniu faktur. A monitorujemy to na bieżąco, bo na naszych stronach dostępna jest lista nierzetelnych płatników. Ceny stali wzrosły, jednak istotne pogorszenie się dyscypliny płatniczej mogłoby nastąpić w przypadku załamania w branży budowlanej, a na to się nie zanosi. Tradycyjnie popyt spadał w zimie, ale teraz technologie pozwalają na budowanie również w niskich temperaturach. Efekt jest taki, że w ubiegłym roku popyt był wyższy, niż się spodziewaliśmy.

Teresa Ekert
Centralne Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych i Spedytorów
Obserwujemy wydłużające się terminy płatności i opóźnienia w ich realizowaniu, ale ostatecznie są one regulowane. To efekt wielu czynników, z których najważniejszym jest obecnie ograniczenie możliwości przewozu towarów za naszą wschodnią granicę. Problem w tym, że mamy co wozić i czym wozić, ale mamy problemy z uzyskaniem zezwoleń na przewóz, szczególnie do Rosji. Niestety, rząd nie może załatwić tej sprawy, co mocno uderza w przewoźników drogowych.



Marcin Jaworski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA