REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy coraz rzetelniej płacą zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płatności za faktury przedsiębiorcy regulują średnio dopiero po 49 dniach. Zwłoka w spłacaniu faktur może dotknąć głównie producentów sprzętu AGD i stali. Coraz lepiej płacą firmy budowlane, a na najpóźniejsze spłaty godzą się hurtownie farmaceutyków. Raport GP.


W większości branż terminowość regulowania płatności faktur za dostarczone już towary, jest coraz lepsza. To efekt poprawy kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Poprawę widać szczególnie w branży budowlanej. Na przykład jeszcze w 2005 roku Euler Hermes, który wylicza wskaźnik moralności płatniczej i specjalizuje się w szacowaniu ryzyka gospodarczego, rekomendował rozliczanie się z firmami odbierającymi chemię budowlaną tylko w gotówce. Teraz sugeruje wprowadzenie procedur monitoringu spływu należności. I nic dziwnego, bo nadal średni termin płatności faktury to 49 dni, a zwłoka w jej uregulowaniu to średnio 40 dni.
Efektem mniej uciążliwych zatorów płatniczych jest spadek liczby firm, które ogłaszają upadłość. W tym roku upadnie o 30 proc. mniej niż rok temu.
– Długie terminy płatności są charakterystyczne dla całej branży budowlanej, która od lat przyzwyczaiła się do takiego stanu – mówi Tomasz Starus, dyrektor w dziale oceny ryzyka Euler Hermes.
Dodaje, że to efekt długiego łańcucha dostaw, w którym uczestniczy wielu pośredników i kilkudniowe opóźnienie u każdego z nich, kumuluje się w kilkadziesiąt dni opóźnienia. Efekt jest taki, że np. producenci termoizolacji zgadzają się na opłacenie faktury średnio po 52 dniach, a i tak opóźnienie wynosi kolejne 35 dni. Nie wszędzie w tym segmencie jest tak dobrze.
– Problemy z terminowymi płatnościami faktur pojawiają się w branży stalowej – mówi Wojciech Lasoń, kierownik ds. windykacji kluczowych należności w Coface.
– Tłumaczy, że to efekt znacznego wzrostu cen stali obserwowanego w wakacje. Większość firm w kalkulacjach nie uwzględniła tego czynnika w kosztorysie robót i mogą mieć teraz problem z zapłatą faktur. Wakacyjne podwyżki, tym razem cen paliw, doprowadziły również do problemów wielu przedsiębiorców z branży transportowej i tu również firmy zajmujące się windykacją spodziewają się jesienią napływu przeterminowanych faktur.
Monitoring płatności powinni przeprowadzić też dostawcy napojów i piwa. Po okresie wakacyjnej prosperity przychodzi ochłodzenie koniunktury i czas regulowania faktur.
– Problemy z płatnościami w tej branży pojawiające się jesienią, są charakterystyczne dla tej branży – tłumaczy Wojciech Lasoń.
Podobnie rzecz ma się ze słodyczami czy generalnie z branżą ogólnospożywczą. Ale w tym pierwszym wypadku dochodzi jeszcze jeden element.
– Drobni sprzedawcy słodyczy mają coraz mocniejszą konkurencję w postaci produktów sygnowanych marką dużych sieci handlowych, które są znacznie tańsze – mówi Tomasz Starus.
Konkurencję widać też w branży AGD, gdzie hurtownicy zalegają z płatnościami coraz bardziej. Nie dość, że mają długi (średnio 72 dni) termin płatności faktur, to jeszcze regulują je przeciętnie z 28-dniowym opóźnieniem.
– Coraz więcej jest w Polsce fabryk sprzętu tego typu i oferują coraz lepsze warunki płatności, żeby tylko wstawić swój towar do hurtowni czy sklepu – mówi Tomasz Starus.
Dodaje, że odbiorcy też nie mają motywacji do szybkiego regulowania faktur, bo zawsze mogą powiedzieć upominającemu się o pieniądze dostawcy, że następną partię towaru kupią gdzie indziej. Po prostu podaż sprzętu jest wyższa niż popyt. Pocieszające jest tylko, że prędzej czy później regulują zobowiązania. Znaczący spadek wskaźnika moralności płatniczej w stosunku do 2005 roku (z 57 do 52) to efekt głównie upadku firmy Mars, który wpłynął na statystyki całej branży.
Co ciekawe, inaczej sytuacja wygląda w bliźniaczej branży RTV. Tu nie dość, że terminy płatności są krótsze (46 dni), to jeszcze opóźnienia nie przekraczają średnio 12 dni.
– To efekt większej rotacji produktów, praktycznie z miesiąca na miesiąc pojawiają się nowe modele i sprzedawcy dbają do dobre relacje z dostarczycielami towaru, żeby być na bieżąco z nowościami – wyjaśnia Tomasz Starus.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WSKAŹNIK MORALNOŚCI PŁATNICZEJ
Liczy się go na podstawie ogólnych informacji o koniunkturze w branży, średnich opóźnień w płatnościach i wszelkich zdarzeń prawnych. Przyjmuje on wartość od 0 do 100, gdzie:
0–20 – wysokie ryzyko braku płatności, sugerowane rozliczenia w gotówce.
20–40
– możliwe opóźnienia do 2 miesięcy, konieczny monitoring spływu należności i uzyskanie dodatkowych zabezpieczeń
40–60 – możliwe opóźnienia do 40 dni, konieczny monitoring spływu należności
60–80
– możliwe opóźnienia do 20 dni, współpraca polecana
80–100
– opóźnienia płatności praktycznie nie występują, współpraca polecana

 
OPINIE
Andrzej Ciepiela
Polska Unia Dystrybutorów Stali
Nie zaobserwowaliśmy pogorszenia się terminowości w regulowaniu faktur. A monitorujemy to na bieżąco, bo na naszych stronach dostępna jest lista nierzetelnych płatników. Ceny stali wzrosły, jednak istotne pogorszenie się dyscypliny płatniczej mogłoby nastąpić w przypadku załamania w branży budowlanej, a na to się nie zanosi. Tradycyjnie popyt spadał w zimie, ale teraz technologie pozwalają na budowanie również w niskich temperaturach. Efekt jest taki, że w ubiegłym roku popyt był wyższy, niż się spodziewaliśmy.

Teresa Ekert
Centralne Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych i Spedytorów
Obserwujemy wydłużające się terminy płatności i opóźnienia w ich realizowaniu, ale ostatecznie są one regulowane. To efekt wielu czynników, z których najważniejszym jest obecnie ograniczenie możliwości przewozu towarów za naszą wschodnią granicę. Problem w tym, że mamy co wozić i czym wozić, ale mamy problemy z uzyskaniem zezwoleń na przewóz, szczególnie do Rosji. Niestety, rząd nie może załatwić tej sprawy, co mocno uderza w przewoźników drogowych.



Marcin Jaworski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA