REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaciągnięcie kredytu obrotowego przez firmę nie powoduje powstania obowiązku podatkowego. Nie daje również możliwości zaliczenia do kosztu uzyskania przychodu wydatków na spłatę zaciągniętego kredytu.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 32 i 40) oraz dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 10 i 11) przewidują, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów m.in. wydatki:
• na spłatę pożyczek, kredytów, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów),
• na spłatę innych zobowiązań, w tym z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń,
• na umorzenie kapitałów pozostających w związku z utworzeniem (nabyciem, powiększeniem lub ulepszeniem) źródła przychodów,
• naliczone, lecz nie zapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów),
• umorzone pożyczki, jeżeli ich umorzenie nie jest związane z postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego.

Spłata kredytu

Wydatki na spłatę kredytu obrotowego zaciągniętego przez firmę, dotyczącego finansowania bieżącej działalności operacyjnej nie stanowią zatem kosztów uzyskania przychodu, z wyjątkiem wydatków na spłatę prowizji, odsetek od tych kredytów, w tym również skapitalizowanych oraz dotyczących różnic kursowych. Wynika z orzeczeń NSA z 14 marca 1997 r., sygn. akt SA/Gd 3198/95; WSA w Warszawie z 7 kwietnia 2004 r., sygn. akt III SA 2081/02, zgodnie z którym skapitalizowane odsetki od pożyczki stanowią koszt uzyskania przychodu.
Ograniczenie to wynika stąd, że same pożyczki i kredyty nie stanowią przychodu pożyczkobiorcy lub kredytobiorcy.

Moment zapłaty

Odsetki, prowizje, różnice kursowe od kredytu obrotowego zawsze stanowią koszt uzyskania przychodu, nawet gdy zostaną skapitalizowane, jednakże dopiero z chwilą ich zapłaty. Bez znaczenia jest forma zapłaty. Najistotniejsze jest, aby zobowiązanie z tytułu odsetek wygasło poprzez uiszczenie gotówki, płatność przelewem, kompensatę lub odnowienie.
Należy pamiętać, że podatnik ma prawo do zaliczenia odsetek od zaciągniętych kredytów do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w sytuacji gdy wydatek ten ponoszony jest przez podatnika w celu osiągnięcia przychodu.
Wyrażane są opinie, że osiągnięcie przychodu z transakcji, której dotyczy wydatek, nie jest warunkiem zaliczania kosztów do kosztów podatkowych.
Istotne jest, aby otrzymany kredyt obrotowy został wykorzystany na działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.

 
OPINIA
Krzysztof Bramorski
radca prawny, wspólnik zarządzający Kancelarii Prawnej BSO – Bramorski, Szermach, Okorowska – we Wrocławiu
Przypomnijmy, że m.in. w wyroku z 24 kwietnia 1998 r. (sygn. akt I SA/Gd 819/1996) NSA stwierdził, że niewykorzystanie kredytu na działalność gospodarczą spółki, czyli w celu uzyskania przychodu […] wyklucza uwzględnienie w kosztach uzyskania przychodu kosztów zapłaconych odsetek bankowych ze względu na brak związku przyczynowo-skutkowego między przychodem i tymi kosztami. W przypadku kredytu obrotowego (przeznaczonego na sfinansowanie całej działalności operacyjnej) wydatki na spłatę odsetek, prowizji oraz różnice kursowe jako koszty zawiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, mające bezpośredni lub pośredni wpływ na wielkość potencjalnego przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią koszt uzyskania przychodu (wyrok NSA z 28 listopada 1996 r., sygn. akt SA/Rz 1020/95).


Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA