REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing tańszy od kredytu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pojazd można wyleasingować i płacić tylko za jego użytkowanie. Może to robić nie tylko firma, ale i osoba prywatna. Taka opcja może być tańsza od kredytu o 20 proc.

Nie każdy wie, że kredyt bankowy nie jest jedynym sposobem finansowania zakupu samochodu. Od kilku lat również klienci indywidualni mogą wyleasingować pojazd, czyli skorzystać z tzw. leasingu prywatnego lub konsumenckiego. Przy obecnych stawkach oprocentowania kredytów samochodowych leasing może być od nich tańszy nawet o około 20 proc.

Z uwagi na niejasności prawne, leasing konsumencki nie jest jeszcze popularny, a jego udział w przychodach firm leasingowych jest raczej symboliczny. Po pierwsze, nie wiadomo, czy leasing prywatny w każdej formie podlega pod uregulowania wynikające z ustawy o kredycie konsumenckim. Po drugie, w umowie leasingu finansowego odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu dokonuje korzystający. Jednak w przypadku leasingu prywatnego korzystający nie może ich dokonywać, ponieważ jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Obecnie firmy leasingowe dysponują dwiema sprzecznymi opiniami urzędów skarbowych, czy osoba prywatna w ogóle może zawrzeć umowę leasingu.

– Wyjaśnienie tych wątpliwości umożliwi szersze niż do tej pory wejście leasingu prywatnego na rynek – prognozuje Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Obecnie zaledwie kilka podmiotów zdecydowało się wprowadzić leasing prywatny do swojej oferty. W krajach, w których leasing ma dłuższe tradycje, około 20-30 proc. kupowanych przez konsumentów pojazdów finansowanych jest właśnie w ten sposób.

Dwa rodzaje umów

Decydując się na leasing konsumencki klienci mogą wybierać spośród dwóch rodzajów leasingu: standardowego i odnawialnego. W pierwszym przypadku klienci płacić będą wyższe raty leasingowe, tzw. czynsze, ale po wygaśnięciu umowy mają możliwość wykupienia samochodu za 1 proc. jego początkowej wartości. Żeby przekonać się, ile kosztować nas będzie użytkowanie samochodu, założyliśmy, że klient chce wziąć w leasing pojazd o wartości 61 tys. zł brutto na okres 35 miesięcy, np. toyotę corollę. Z harmonogramu spłat, przygotowanego przez EFL wynika, że po wpłaceniu 10-proc. wpłaty własnej, a więc 5 tys. zł (wpłata liczona jest od ceny pojazdu netto), klient spłacałby miesięcznie 1763,5 zł brutto. Po wygaśnięciu umowy mógłby wykupić samochód za 500 zł, czyli 1 proc. wartości ofertowej.

Przyjrzyjmy się teraz, ile kosztowałoby kupienie takiego samego auta na kredyt. Do symulacji przyjęliśmy kredyt w kwocie 55 tys. zł, zakładając, że klient posiada – tak jak w opcji leasingowej – 10-proc. udział własny. Średnie oprocentowanie kredytu samochodowego to dzisiaj około 8 proc. Do tego musimy doliczyć około 2-proc. prowizję. Rata takiego kredytu, rozłożona na 35 miesięcy, wyniosłaby około 1802,44 zł. Całkowity koszt kredytu (suma odsetek i prowizji) to w tym przypadku około 8,1 tys. zł, natomiast koszty leasingowe wyniosłyby około 6,2 tys. zł. Na leasingu klient zaoszczędziłby więc 1,9 tys. zł

W opcji leasingu odnawialnego (tylko nowe pojazdy), ale przy 20-proc. wpłacie własnej klienta (10 tys. zł), miesięczna rata brutto wyniosłaby 1323 zł. Co istotne, w czynsze leasingowe wliczono pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych. Po trzech latach trwania umowy wartość rynkową pojazdu oszacowano na 21 tys. zł, ale po tym okresie klient nie musi wykupywać auta.

– Może na przykład oddać auto dealerowi, zwrócić firmie leasingowej lub podpisać kolejną umowę w leasingu standardowym na ten sam samochód. Najważniejszą korzyścią jest fakt, iż klient nie ma problemu ze sprzedażą auta, co dzisiaj jest bardzo istotne z uwagi na nadmiar używanych pojazdów na rynku – mówi Maja Lidke z EFL.
Oprócz niższych kosztów również procedury związane z przyznaniem takiego finansowania są prostsze i szybsze niż w banku. Od momentu złożenia wymaganych dokumentów, z reguły dwóch dokumentów tożsamości i zaświadczenia o osiąganych dochodach, zarejestrowany i ubezpieczony samochód można odebrać nawet już następnego dnia. Tak jest np. w EFL.

Atrakcyjne pakiety

Leasing może być tańszy od kredytu, ponieważ firmy leasingowe współpracują z producentami samochodów przez co otrzymują od nich duże upusty na nowe pojazdy, na niektóre modele samochodów nawet kilkanaście procent.
– Przy dodatkowych opcjach serwisowych, ubezpieczeniowych czy sprawach związanych z rejestracją pojazdu, oferta leasingowa wydaje się być dużo bardziej korzystniejsza od kredytu. Posiadając umowę leasingową nie musimy obawiać się o następstwa wypadków i zdarzeń losowych na drodze. Wszelkie ewentualne szkody odprowadzane są na konto leasingodawcy – wyjaśnia Jakub Kizielewicz, dyrektor finansowy Masterlease.

4 KROKI
Co trzeba zrobić, jeśli chcesz wyleasingować samochód
1 Wybrać markę i model samochodu (można wybrać każde auto dostępne na rynku).
2 Porównać ofertę firm leasingowych i poprosić o przygotowanie oferty
3 Złożyć w firmie leasingowej dwa dokumenty tożsamości ze zdjęciem oraz zaświadczenie z zakładu pracy o zarobkach
4 Wpłacić tzw. czynsz inicjalny, czyli wpłatę własną

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Maciej Bednarek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA