REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji ustawy przewiduje mniej utrudnień

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd rozpatrzy możliwość podwyższenia progów w ustawie o zamówieniach publicznych. Skrócenie terminów wnoszenia odwołań ma ułatwić postępowanie. Zostanie powołana krajowa izba odwoławcza do rozpatrywania odwołań oferentów


Zmiana prawa

Rada Ministrów rozpatrzy dzisiaj projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Przewiduje on podniesienie podstawowego progu, od którego obowiązuje stosowanie ustawy z 6 tys. euro do 14 tys. euro.
– Planowana nowelizacja doprowadzi do jeszcze większej decentralizacji procesu zamówień i dalszego odbiurokratyzowania postępowania – tłumaczy Tomasz Czajkowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Podniesione progi

Zniknąć ma próg 60 tys. euro, do którego dzisiaj stosowane są procedury uproszczone. Będą one stosowane między 14 tys. euro a progami unijnymi, czyli kwotą 137 tys. euro dla sektora rządowego i 211 tys. euro dla sektora samorządowego. Dla robót budowlanych wynosi on 5 mln 278 tys. euro. Procedury uproszczone oznaczają, że zamawiający nie stosują wówczas przepisów dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, terminów składania ofert oraz przepisów dotyczących wnoszenia skarg i odwołań. Tak więc ze środków ochrony prawnej wykonawcom pozostaje tylko protest, przy czym w tym wypadku dla robót budowlanych próg wynosi tyle, ile dla dostaw i usług. Włodzimierz Dzierżanowski, prezes Grupy Doradczej Sienna, powiedział GP, że pozostawienie w tych wypadkach tylko protestu, jako środka odwoławczego, jest dla niego niezrozumiałe. A gdzie równość w dostępie do środków ochrony prawnej – pyta. Zdaniem Włodzimierza Zawadzkiego, dyrektora zespołu ekspertów w Business Centre Club, takie zmiany można było wprowadzić przy poprzedniej nowelizacji, a nie po pięciu miesiącach jej obowiązywania proponować kolejną.

Bez pośrednictwa prezesa UZP

W łatwiejszym i sprawniejszym przeprowadzeniu postępowania pomóc mają propozycje dotyczące terminów składania ofert. Przewidują, że dla dostaw i usług termin ten nie może być krótszy niż 7 dni od zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych i nie krótszy niż 20 dni dla robót budowlanych. Dzisiaj jest to odpowiednio 14 i 30 dni. Przy zamówieniach o wartości od 14 tys. euro do progów unijnych zamawiający nie będą musieli powoływać komisji przetargowej.
Projekt rezygnuje z pośrednictwa prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przy zamieszczaniu ogłoszeń w biuletynie Zamówień Publicznych. Przy wartości zamówienia między 14 tys. euro a progami unijnymi zamawiający będzie je zamieszczał samodzielnie, wprowadzając informację do biuletynu, który mieć będzie tylko formę elektroniczną, zamieszczaną na portalu UZP. Nie przewiduje się także obowiązku, tak jak dzisiaj, przekazywania wstępnego ogłoszenia o planowanych ogłoszeniach do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Decyzja będzie należała do zamawiającego.

Szybciej w przetargu

Skróceniu mają ulec terminy do składania ofert w trybie przetargu nieograniczonego. Obecnie wynoszą one 45 i 52 dni, w zależności od formy przekazania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, i 36 dni, jeśli wcześniej było przekazane do publikacji ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach. Teraz zamiast 36 dni ma być 29 dni, a terminy 45 i 42 dni skraca się o 5 dni. Krótsze mają też być terminy do składania ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia sektorowego w trybie przetargu nieograniczonego, jeśli było ujęte w ogłoszeniu informacyjnym o planowanych zamówieniach. Dzisiaj jest to 36 dni, a mają być 24 dni.

Prostsza wersja specyfikacji

Wielu zamawiających ma teraz trudności w zamieszczaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przetargu nieograniczonym na roboty budowlane na stronie internetowej. Opis przedmiotu zamówienia jest bowiem w takich wypadkach bardzo obszerny i często nie ma jego wersji elektronicznej. Stąd przy zamówieniach o mniejszej wartości niż progi unijne zamawiający nie będzie musiał zamieszczać specyfikacji na stronie internetowej, ale za to niezwłocznie, nie później niż następnego dnia po dniu złożenia przez wykonawcę wniosku, będzie musiała być przekazana w formie papierowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krajowa izba odwoławcza

Najbardziej obszerne zmiany dotyczą rozpatrywania odwołań. Mają na celu podwyższenie jakości wydawanych orzeczeń, doprowadzenie do jednolitości orzecznictwa, ale przede wszystkim zwiększenia profesjonalizmu osób rozpatrujących odwołania. W miejsce dzisiejszych arbitrów orzekających w zespołach arbitrów proponuje się powołanie krajowej izby odwoławczej, działającej przy prezesie UZP, składającej się z nie więcej niż 100 członków. Wszyscy będą musieli mieć wykształcenie prawnicze i co najmniej 5-letnie doświadczenie. Członkiem izby będzie można zostać po przejściu egzaminu pisemnego i rozmowy kwalifikacyjnej, a następnie powołania przez prezesa Rady Ministrów. Członkostwa w Izbie nie będzie można łączyć z innym zatrudnieniem, z wyjątkiem prowadzenia działalności naukowej i naukowo-dydaktycznej. Proponuje się, by członkowie Izby wynagradzani byli tak jak dzisiaj arbitrzy, z dochodów pochodzących z wpisów w postępowaniu odwoławczym.
 


Marta Pionkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA