REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji ustawy przewiduje mniej utrudnień

REKLAMA

Rząd rozpatrzy możliwość podwyższenia progów w ustawie o zamówieniach publicznych. Skrócenie terminów wnoszenia odwołań ma ułatwić postępowanie. Zostanie powołana krajowa izba odwoławcza do rozpatrywania odwołań oferentów


Zmiana prawa

Rada Ministrów rozpatrzy dzisiaj projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Przewiduje on podniesienie podstawowego progu, od którego obowiązuje stosowanie ustawy z 6 tys. euro do 14 tys. euro.
– Planowana nowelizacja doprowadzi do jeszcze większej decentralizacji procesu zamówień i dalszego odbiurokratyzowania postępowania – tłumaczy Tomasz Czajkowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Podniesione progi

Zniknąć ma próg 60 tys. euro, do którego dzisiaj stosowane są procedury uproszczone. Będą one stosowane między 14 tys. euro a progami unijnymi, czyli kwotą 137 tys. euro dla sektora rządowego i 211 tys. euro dla sektora samorządowego. Dla robót budowlanych wynosi on 5 mln 278 tys. euro. Procedury uproszczone oznaczają, że zamawiający nie stosują wówczas przepisów dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, terminów składania ofert oraz przepisów dotyczących wnoszenia skarg i odwołań. Tak więc ze środków ochrony prawnej wykonawcom pozostaje tylko protest, przy czym w tym wypadku dla robót budowlanych próg wynosi tyle, ile dla dostaw i usług. Włodzimierz Dzierżanowski, prezes Grupy Doradczej Sienna, powiedział GP, że pozostawienie w tych wypadkach tylko protestu, jako środka odwoławczego, jest dla niego niezrozumiałe. A gdzie równość w dostępie do środków ochrony prawnej – pyta. Zdaniem Włodzimierza Zawadzkiego, dyrektora zespołu ekspertów w Business Centre Club, takie zmiany można było wprowadzić przy poprzedniej nowelizacji, a nie po pięciu miesiącach jej obowiązywania proponować kolejną.

Bez pośrednictwa prezesa UZP

W łatwiejszym i sprawniejszym przeprowadzeniu postępowania pomóc mają propozycje dotyczące terminów składania ofert. Przewidują, że dla dostaw i usług termin ten nie może być krótszy niż 7 dni od zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych i nie krótszy niż 20 dni dla robót budowlanych. Dzisiaj jest to odpowiednio 14 i 30 dni. Przy zamówieniach o wartości od 14 tys. euro do progów unijnych zamawiający nie będą musieli powoływać komisji przetargowej.
Projekt rezygnuje z pośrednictwa prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przy zamieszczaniu ogłoszeń w biuletynie Zamówień Publicznych. Przy wartości zamówienia między 14 tys. euro a progami unijnymi zamawiający będzie je zamieszczał samodzielnie, wprowadzając informację do biuletynu, który mieć będzie tylko formę elektroniczną, zamieszczaną na portalu UZP. Nie przewiduje się także obowiązku, tak jak dzisiaj, przekazywania wstępnego ogłoszenia o planowanych ogłoszeniach do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Decyzja będzie należała do zamawiającego.

Szybciej w przetargu

Skróceniu mają ulec terminy do składania ofert w trybie przetargu nieograniczonego. Obecnie wynoszą one 45 i 52 dni, w zależności od formy przekazania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, i 36 dni, jeśli wcześniej było przekazane do publikacji ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach. Teraz zamiast 36 dni ma być 29 dni, a terminy 45 i 42 dni skraca się o 5 dni. Krótsze mają też być terminy do składania ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia sektorowego w trybie przetargu nieograniczonego, jeśli było ujęte w ogłoszeniu informacyjnym o planowanych zamówieniach. Dzisiaj jest to 36 dni, a mają być 24 dni.

Prostsza wersja specyfikacji

Wielu zamawiających ma teraz trudności w zamieszczaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przetargu nieograniczonym na roboty budowlane na stronie internetowej. Opis przedmiotu zamówienia jest bowiem w takich wypadkach bardzo obszerny i często nie ma jego wersji elektronicznej. Stąd przy zamówieniach o mniejszej wartości niż progi unijne zamawiający nie będzie musiał zamieszczać specyfikacji na stronie internetowej, ale za to niezwłocznie, nie później niż następnego dnia po dniu złożenia przez wykonawcę wniosku, będzie musiała być przekazana w formie papierowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krajowa izba odwoławcza

Najbardziej obszerne zmiany dotyczą rozpatrywania odwołań. Mają na celu podwyższenie jakości wydawanych orzeczeń, doprowadzenie do jednolitości orzecznictwa, ale przede wszystkim zwiększenia profesjonalizmu osób rozpatrujących odwołania. W miejsce dzisiejszych arbitrów orzekających w zespołach arbitrów proponuje się powołanie krajowej izby odwoławczej, działającej przy prezesie UZP, składającej się z nie więcej niż 100 członków. Wszyscy będą musieli mieć wykształcenie prawnicze i co najmniej 5-letnie doświadczenie. Członkiem izby będzie można zostać po przejściu egzaminu pisemnego i rozmowy kwalifikacyjnej, a następnie powołania przez prezesa Rady Ministrów. Członkostwa w Izbie nie będzie można łączyć z innym zatrudnieniem, z wyjątkiem prowadzenia działalności naukowej i naukowo-dydaktycznej. Proponuje się, by członkowie Izby wynagradzani byli tak jak dzisiaj arbitrzy, z dochodów pochodzących z wpisów w postępowaniu odwoławczym.
 


Marta Pionkowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA