REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji ustawy przewiduje mniej utrudnień

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd rozpatrzy możliwość podwyższenia progów w ustawie o zamówieniach publicznych. Skrócenie terminów wnoszenia odwołań ma ułatwić postępowanie. Zostanie powołana krajowa izba odwoławcza do rozpatrywania odwołań oferentów


Zmiana prawa

Rada Ministrów rozpatrzy dzisiaj projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Przewiduje on podniesienie podstawowego progu, od którego obowiązuje stosowanie ustawy z 6 tys. euro do 14 tys. euro.
– Planowana nowelizacja doprowadzi do jeszcze większej decentralizacji procesu zamówień i dalszego odbiurokratyzowania postępowania – tłumaczy Tomasz Czajkowski, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Podniesione progi

Zniknąć ma próg 60 tys. euro, do którego dzisiaj stosowane są procedury uproszczone. Będą one stosowane między 14 tys. euro a progami unijnymi, czyli kwotą 137 tys. euro dla sektora rządowego i 211 tys. euro dla sektora samorządowego. Dla robót budowlanych wynosi on 5 mln 278 tys. euro. Procedury uproszczone oznaczają, że zamawiający nie stosują wówczas przepisów dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, terminów składania ofert oraz przepisów dotyczących wnoszenia skarg i odwołań. Tak więc ze środków ochrony prawnej wykonawcom pozostaje tylko protest, przy czym w tym wypadku dla robót budowlanych próg wynosi tyle, ile dla dostaw i usług. Włodzimierz Dzierżanowski, prezes Grupy Doradczej Sienna, powiedział GP, że pozostawienie w tych wypadkach tylko protestu, jako środka odwoławczego, jest dla niego niezrozumiałe. A gdzie równość w dostępie do środków ochrony prawnej – pyta. Zdaniem Włodzimierza Zawadzkiego, dyrektora zespołu ekspertów w Business Centre Club, takie zmiany można było wprowadzić przy poprzedniej nowelizacji, a nie po pięciu miesiącach jej obowiązywania proponować kolejną.

Bez pośrednictwa prezesa UZP

W łatwiejszym i sprawniejszym przeprowadzeniu postępowania pomóc mają propozycje dotyczące terminów składania ofert. Przewidują, że dla dostaw i usług termin ten nie może być krótszy niż 7 dni od zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych i nie krótszy niż 20 dni dla robót budowlanych. Dzisiaj jest to odpowiednio 14 i 30 dni. Przy zamówieniach o wartości od 14 tys. euro do progów unijnych zamawiający nie będą musieli powoływać komisji przetargowej.
Projekt rezygnuje z pośrednictwa prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przy zamieszczaniu ogłoszeń w biuletynie Zamówień Publicznych. Przy wartości zamówienia między 14 tys. euro a progami unijnymi zamawiający będzie je zamieszczał samodzielnie, wprowadzając informację do biuletynu, który mieć będzie tylko formę elektroniczną, zamieszczaną na portalu UZP. Nie przewiduje się także obowiązku, tak jak dzisiaj, przekazywania wstępnego ogłoszenia o planowanych ogłoszeniach do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Decyzja będzie należała do zamawiającego.

Szybciej w przetargu

Skróceniu mają ulec terminy do składania ofert w trybie przetargu nieograniczonego. Obecnie wynoszą one 45 i 52 dni, w zależności od formy przekazania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, i 36 dni, jeśli wcześniej było przekazane do publikacji ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach. Teraz zamiast 36 dni ma być 29 dni, a terminy 45 i 42 dni skraca się o 5 dni. Krótsze mają też być terminy do składania ofert w postępowaniach o udzielenie zamówienia sektorowego w trybie przetargu nieograniczonego, jeśli było ujęte w ogłoszeniu informacyjnym o planowanych zamówieniach. Dzisiaj jest to 36 dni, a mają być 24 dni.

Prostsza wersja specyfikacji

Wielu zamawiających ma teraz trudności w zamieszczaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przetargu nieograniczonym na roboty budowlane na stronie internetowej. Opis przedmiotu zamówienia jest bowiem w takich wypadkach bardzo obszerny i często nie ma jego wersji elektronicznej. Stąd przy zamówieniach o mniejszej wartości niż progi unijne zamawiający nie będzie musiał zamieszczać specyfikacji na stronie internetowej, ale za to niezwłocznie, nie później niż następnego dnia po dniu złożenia przez wykonawcę wniosku, będzie musiała być przekazana w formie papierowej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krajowa izba odwoławcza

Najbardziej obszerne zmiany dotyczą rozpatrywania odwołań. Mają na celu podwyższenie jakości wydawanych orzeczeń, doprowadzenie do jednolitości orzecznictwa, ale przede wszystkim zwiększenia profesjonalizmu osób rozpatrujących odwołania. W miejsce dzisiejszych arbitrów orzekających w zespołach arbitrów proponuje się powołanie krajowej izby odwoławczej, działającej przy prezesie UZP, składającej się z nie więcej niż 100 członków. Wszyscy będą musieli mieć wykształcenie prawnicze i co najmniej 5-letnie doświadczenie. Członkiem izby będzie można zostać po przejściu egzaminu pisemnego i rozmowy kwalifikacyjnej, a następnie powołania przez prezesa Rady Ministrów. Członkostwa w Izbie nie będzie można łączyć z innym zatrudnieniem, z wyjątkiem prowadzenia działalności naukowej i naukowo-dydaktycznej. Proponuje się, by członkowie Izby wynagradzani byli tak jak dzisiaj arbitrzy, z dochodów pochodzących z wpisów w postępowaniu odwoławczym.
 


Marta Pionkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA