REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia. Mniej nieuczciwych pośredników?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Towarzystwa ubezpieczeniowe będą mogły sprawdzić przeszłość pośrednika, który chce rozpocząć współpracę. Ułatwi to wykluczenie z rynku agentów łamiących prawo, np. nierozliczających się z otrzymanych składek czy fałszujących umowy ubezpieczenia.


Nowe prawo

Zaczyna działać baza danych z informacjami o nieuczciwych agentach. 18 października weszło w życie rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru. Dzięki bazie towarzystwa będą mogły sprawdzić przed podpisaniem umowy o współpracy z pośrednikiem, z jakich powodów została z nim rozwiązana poprzednia umowa agencyjna. Wcześniej same dostarczą takie informacje do Komisji Nadzoru Finansowego, która z kolei przekaże je do Polskiej Izby Ubezpieczeń, a ta będzie mogła je udostępniać towarzystwom. Co ważne, informacje będą przechowywane 10 lat. W praktyce więc wpis do rejestru z informacją o nieprawidłowościach może oznaczać koniec kariery pośrednika.
Tak z pewnością będzie w rażących przypadkach naruszenia prawa. Można do nich zaliczyć nierozliczenie się ze składek pobranych przez klienta, wystawianie polis z datą wsteczną (gdy klient zgłasza się do agenta już po wypadku) czy nieprzekazywanie informacji o zawartych umowach (kiedy klienci dostają druk polisy, ale zakład nie wie o objęciu ich ubezpieczeniem).

Więcej wątpliwości mogą budzić wpisy dotyczące naruszenia zapisów umowy agencyjnej (najczęściej chodzi o niespełnienie wymogów dotyczących liczby sprzedanych polis czy przepisywanie klientów do innego towarzystwa) czy staranności lub dobrych obyczajów. Jeśli agent nie zgadza się z uzasadnieniem wypowiedzenia umowy i sprawa trafia do sądu, informacja o tym również trafia do rejestru. Będzie to sygnał, że być może agent nie był winny rozwiązaniu umowy.

– Istnienie takiej bazy poprawi przejrzystość rynku – komentuje Adam Sankowski, prezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych.

Dodaje jednak, że oczekiwałby możliwości pozyskania informacji o tym, które towarzystwa rozwiązują z jakich powodów umowy agencyjne. Czy są to rzeczywiście poważne naruszenia, czy rozwiązują zwykle za porozumieniem stron czy w trybie wypowiedzenia.

Istotna byłaby też informacja, jak chętnie powołują się na rażące naruszenie umowy agencyjnej, co pozwala im na uniknięcie wypłacania tzw. świadczenia wyrównawczego, czyli wypłacania przez rok średniej kwoty prowizji miesięcznej z ostatnich pięciu lat.

ROZWIĄZANIE UMOWY
Umowę z agentem ubezpieczeniowym można rozwiązać, jeśli wykonuje on działalność z naruszeniem:
• przepisów prawa,
• umowy agencyjnej,
• staranności lub dobrych obyczajów.

Podstawa prawna
• Rozporządzenie ministra finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz.U. nr 178, poz. 1316).



Marcin Jaworski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? [WYWIAD]

Czy w związku z blackoutem w Hiszpanii, mamy się czego obawiać? Czy polska infrastruktura energetyczna jest przygotowana na nagłe skoki zapotrzebowania lub sytuacje kryzysowe, jak ekstremalne warunki pogodowe czy awarie? Na te i inne pytania odpowiedział redakcji Infor.pl ekspert od technologii energetycznych (w tym OZE) z firmy Hynfra, partnera spółki Hydro Sanok Aleksander Naumann.

Spokój przed burzą? Polskie firmy jeszcze trzymają kurs, ale niepewność rośnie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce wciąż utrzymują stabilne nastroje – wyniki najnowszego badania pokazują niewielkie zmiany w inwestycjach i sprzedaży. Jednak eksperci ostrzegają: wojna celna zapoczątkowana przez Donalda Trumpa może wkrótce zachwiać fundamentami tej kruchej równowagi. Czy nadchodzi czas turbulencji dla polskiego biznesu?

Blackout w Polsce realnym zagrożeniem. „Codziennie rano będziemy sprawdzać, kiedy mamy prąd”

Czy w Polsce, podobnie jak dziś w Hiszpanii i Portugalii, może nastąpić blackout? W obliczu niedoborów mocy w systemie elektroenergetycznym, Polska stoi przed realnym zagrożeniem wielogodzinnych przerw w dostawach prądu. Jakub Wiech, ekspert ds. energetyki i autor podcastu Elektryfikacja, ostrzega, że problemy mogą wystąpić przez nawet 2000 godzin w ciągu roku, co oznacza ryzyko ograniczeń dla firm i gospodarstw domowych.​

Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"

REKLAMA

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych

PIBP: Nakaz zatrudniania minimum czterech osób na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy jako jeden z głównych warunków do otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności w usługach funeralnych. Jak powinno wyglądać zatrudnienie w firmach z branży pogrzebowej? Co z nowelizacją Prawa Pogrzebowego?

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

REKLAMA