REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia. Mniej nieuczciwych pośredników?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Towarzystwa ubezpieczeniowe będą mogły sprawdzić przeszłość pośrednika, który chce rozpocząć współpracę. Ułatwi to wykluczenie z rynku agentów łamiących prawo, np. nierozliczających się z otrzymanych składek czy fałszujących umowy ubezpieczenia.


Nowe prawo

Zaczyna działać baza danych z informacjami o nieuczciwych agentach. 18 października weszło w życie rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru. Dzięki bazie towarzystwa będą mogły sprawdzić przed podpisaniem umowy o współpracy z pośrednikiem, z jakich powodów została z nim rozwiązana poprzednia umowa agencyjna. Wcześniej same dostarczą takie informacje do Komisji Nadzoru Finansowego, która z kolei przekaże je do Polskiej Izby Ubezpieczeń, a ta będzie mogła je udostępniać towarzystwom. Co ważne, informacje będą przechowywane 10 lat. W praktyce więc wpis do rejestru z informacją o nieprawidłowościach może oznaczać koniec kariery pośrednika.
Tak z pewnością będzie w rażących przypadkach naruszenia prawa. Można do nich zaliczyć nierozliczenie się ze składek pobranych przez klienta, wystawianie polis z datą wsteczną (gdy klient zgłasza się do agenta już po wypadku) czy nieprzekazywanie informacji o zawartych umowach (kiedy klienci dostają druk polisy, ale zakład nie wie o objęciu ich ubezpieczeniem).

Więcej wątpliwości mogą budzić wpisy dotyczące naruszenia zapisów umowy agencyjnej (najczęściej chodzi o niespełnienie wymogów dotyczących liczby sprzedanych polis czy przepisywanie klientów do innego towarzystwa) czy staranności lub dobrych obyczajów. Jeśli agent nie zgadza się z uzasadnieniem wypowiedzenia umowy i sprawa trafia do sądu, informacja o tym również trafia do rejestru. Będzie to sygnał, że być może agent nie był winny rozwiązaniu umowy.

– Istnienie takiej bazy poprawi przejrzystość rynku – komentuje Adam Sankowski, prezes Polskiej Izby Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych.

Dodaje jednak, że oczekiwałby możliwości pozyskania informacji o tym, które towarzystwa rozwiązują z jakich powodów umowy agencyjne. Czy są to rzeczywiście poważne naruszenia, czy rozwiązują zwykle za porozumieniem stron czy w trybie wypowiedzenia.

Istotna byłaby też informacja, jak chętnie powołują się na rażące naruszenie umowy agencyjnej, co pozwala im na uniknięcie wypłacania tzw. świadczenia wyrównawczego, czyli wypłacania przez rok średniej kwoty prowizji miesięcznej z ostatnich pięciu lat.

ROZWIĄZANIE UMOWY
Umowę z agentem ubezpieczeniowym można rozwiązać, jeśli wykonuje on działalność z naruszeniem:
• przepisów prawa,
• umowy agencyjnej,
• staranności lub dobrych obyczajów.

Podstawa prawna
• Rozporządzenie ministra finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz.U. nr 178, poz. 1316).



Marcin Jaworski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA