REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy z certyfikatem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kierowcy, którzy zamierzają pracować w firmach przewozowych, będą musieli odbywać kwalifikację wstępną i przechodzić badania okresowe.


Projekt nowelizacji ustaw o transporcie drogowym oraz Prawo o ruchu drogowym, który czeka na końcowe głosowanie w Sejmie, wprowadza dla przedsiębiorców świadczących usługi w transporcie drogowym obowiązek zatrudniania kierowców, którzy ukończyli kwalifikację wstępną. Jest to specjalne szkolenie obejmujące doskonalenie umiejętności praktycznych i teoretycznych kierowców. Kwalifikacja ta będzie zakończona egzaminem. Dodatkowo podmioty zajmujące się przewozem będą miały obowiązek kierowania zatrudnionych przez siebie osób na szkolenia okresowe, badania psychologiczne i lekarskie.

4 tys. zł koszt szkolenia kwalifikacyjnego dla kierowców ciężarówek

– Zmiany te utrudnią nabór do tego zawodu, co nie jest dobre z uwagi na fakt, że już w tej chwili brakuje kierowców w transporcie drogowym. Dodatkowo kwalifikacja wstępna ma być czasochłonna i kosztowna. Wątpię, aby młody kierowca był w stanie wyjąć z kieszeni kilka tysięcy złotych i zapłacić za takie szkolenie – mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Szkolenia są pożyteczne zarówno dla przedsiębiorców, jak i uczestników ruchu drogowego, ale koszty z tym związane mogły stanowić przeszkodę dla młodych kierowców. Przyszły pracodawca nie zainwestuje takiej kwoty, bo nie ma gwarancji, że taka osoba podejmie później u niego pracę – dodaje.

Podobnego zdania jest Bolesław Milewski, członek zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

– Kwalifikacja wstępna powinna odbywać się w trakcie szkolenia na prawo jazdy kategorii C i D. W dodatku jest ona zbyt kosztowna dla młodych kierowców – uważa Bolesław Milewski.

Nowe regulacje wprowadzą także zmiany także w ośrodkach szkoleniowych. Będą się one wiązały z posiadaniem kosztownej infrastruktury technicznej, jak choćby specjalny autodrom, który może kosztować nawet 9 mln zł. Projekt jednak zakłada, że takie ośrodki szkoleniowe w przypadku braku autodromu będą mogły dysponować specjalnym symulatorem do jazdy. Koszt takiego urządzenia to ok. 1 mln zł.

Z uwagi na wysokie koszty takiego przedsięwzięcia projektodawca przewidział możliwość zlecania przeprowadzania samych ćwiczeń, które wymagają takiej infrastruktury, ośrodkom doskonalenia techniki jazdy. Takie instytucje zostały przewidziane jako nowy rodzaj działalności gospodarczej.

Obowiązek ukończenia kwalifikacji wstępnej będzie dotyczył tylko kierowców, którzy uprawnienia do kierowania autobusami uzyskali po 10 września 2008 roku. Natomiast w przypadku kierujących pojazdami ciężarowymi obowiązek ten obejmie osoby, które prawo jazdy uzyskały po 10 września 2009 r. Przewidywany koszt takiego szkolenia szacowany jest na poziomie 4000 zł. Nowe regulacje nie dotyczą kierujących pojazdami pozostałych kategorii.

Projekt nowelizacji ustaw przewiduje także, że zarówno kierowcy, którzy już teraz posiadają odpowiednie uprawnienia i zajmują się świadczeniem usług w transporcie drogowym, jak i młodsi z ukończoną kwalifikacją wstępną, będą musieli przechodzić szkolenia okresowe.

Rozwiązanie to krytykuje Bolesław Milewski z ZMPD, gdyż jego zdaniem będzie to utrudnieniem dla firm z uwagi na czasochłonność takich szkoleń.

PLUSY I MINUSY

 Plusy

• Odnoszenie kwalifikacji kierowców zawodowych.
• Młodzi kierowcy szybciej nabędą umiejętności, które do tej pory zdobywało się latami.

 Minusy

• Wysokie koszty kwalifikacji wstępnej.
• Utrudnienia w dostępie do zawodu.
• Czasochłonność szkoleń będzie dezorganizować pracę przedsiębiorców.


Łukasz Kuligowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

REKLAMA

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA