REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowcy z certyfikatem

REKLAMA

Kierowcy, którzy zamierzają pracować w firmach przewozowych, będą musieli odbywać kwalifikację wstępną i przechodzić badania okresowe.


Projekt nowelizacji ustaw o transporcie drogowym oraz Prawo o ruchu drogowym, który czeka na końcowe głosowanie w Sejmie, wprowadza dla przedsiębiorców świadczących usługi w transporcie drogowym obowiązek zatrudniania kierowców, którzy ukończyli kwalifikację wstępną. Jest to specjalne szkolenie obejmujące doskonalenie umiejętności praktycznych i teoretycznych kierowców. Kwalifikacja ta będzie zakończona egzaminem. Dodatkowo podmioty zajmujące się przewozem będą miały obowiązek kierowania zatrudnionych przez siebie osób na szkolenia okresowe, badania psychologiczne i lekarskie.

4 tys. zł koszt szkolenia kwalifikacyjnego dla kierowców ciężarówek

– Zmiany te utrudnią nabór do tego zawodu, co nie jest dobre z uwagi na fakt, że już w tej chwili brakuje kierowców w transporcie drogowym. Dodatkowo kwalifikacja wstępna ma być czasochłonna i kosztowna. Wątpię, aby młody kierowca był w stanie wyjąć z kieszeni kilka tysięcy złotych i zapłacić za takie szkolenie – mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Szkolenia są pożyteczne zarówno dla przedsiębiorców, jak i uczestników ruchu drogowego, ale koszty z tym związane mogły stanowić przeszkodę dla młodych kierowców. Przyszły pracodawca nie zainwestuje takiej kwoty, bo nie ma gwarancji, że taka osoba podejmie później u niego pracę – dodaje.

Podobnego zdania jest Bolesław Milewski, członek zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

– Kwalifikacja wstępna powinna odbywać się w trakcie szkolenia na prawo jazdy kategorii C i D. W dodatku jest ona zbyt kosztowna dla młodych kierowców – uważa Bolesław Milewski.

Nowe regulacje wprowadzą także zmiany także w ośrodkach szkoleniowych. Będą się one wiązały z posiadaniem kosztownej infrastruktury technicznej, jak choćby specjalny autodrom, który może kosztować nawet 9 mln zł. Projekt jednak zakłada, że takie ośrodki szkoleniowe w przypadku braku autodromu będą mogły dysponować specjalnym symulatorem do jazdy. Koszt takiego urządzenia to ok. 1 mln zł.

Z uwagi na wysokie koszty takiego przedsięwzięcia projektodawca przewidział możliwość zlecania przeprowadzania samych ćwiczeń, które wymagają takiej infrastruktury, ośrodkom doskonalenia techniki jazdy. Takie instytucje zostały przewidziane jako nowy rodzaj działalności gospodarczej.

Obowiązek ukończenia kwalifikacji wstępnej będzie dotyczył tylko kierowców, którzy uprawnienia do kierowania autobusami uzyskali po 10 września 2008 roku. Natomiast w przypadku kierujących pojazdami ciężarowymi obowiązek ten obejmie osoby, które prawo jazdy uzyskały po 10 września 2009 r. Przewidywany koszt takiego szkolenia szacowany jest na poziomie 4000 zł. Nowe regulacje nie dotyczą kierujących pojazdami pozostałych kategorii.

Projekt nowelizacji ustaw przewiduje także, że zarówno kierowcy, którzy już teraz posiadają odpowiednie uprawnienia i zajmują się świadczeniem usług w transporcie drogowym, jak i młodsi z ukończoną kwalifikacją wstępną, będą musieli przechodzić szkolenia okresowe.

Rozwiązanie to krytykuje Bolesław Milewski z ZMPD, gdyż jego zdaniem będzie to utrudnieniem dla firm z uwagi na czasochłonność takich szkoleń.

PLUSY I MINUSY

 Plusy

• Odnoszenie kwalifikacji kierowców zawodowych.
• Młodzi kierowcy szybciej nabędą umiejętności, które do tej pory zdobywało się latami.

 Minusy

• Wysokie koszty kwalifikacji wstępnej.
• Utrudnienia w dostępie do zawodu.
• Czasochłonność szkoleń będzie dezorganizować pracę przedsiębiorców.


Łukasz Kuligowski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA