REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie opłaca się chorować

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmian przepisów, na podstawie których obliczane są zasiłki chorobowe pracowników tymczasowych, domagają się ich pracodawcy. Mimo że tacy pracownicy płacą identyczne składki na ubezpieczenie społeczne, jak zatrudnieni na klasyczną umowę o pracę, często za czas choroby otrzymują dużo niższe wynagrodzenie.


Obecnie do obliczenia podstawy wymiaru zasiłku chorobowego brane jest pod uwagę przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone pracownikowi za okres 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym dana osoba zachorowała. Zgodnie z interpretacją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Departamentu Ubezpieczeń Społecznych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przygotowaną dla Związku Agencji Pracy Tymczasowej, jeżeli pracownik tymczasowy zawarł z tym samym pracodawcą użytkownikiem kilka umów o pracę, wówczas wymiar wspomnianego zasiłku ustalany jest na postawie wynagrodzenia otrzymanego dzięki każdej z takich umów. By jednak takie sumowanie nastąpiło, nie może wystąpić przerwa w ubezpieczeniu. Oznacza to, że pomiędzy jedną umową o pracę z pracownikiem tymczasowym a kolejną nie może wystąpić żadna, choćby jednodniowa przerwa (dzień roboczy) w zatrudnieniu.

Specyficzna praca

Taka sytuacja występuje jednak niezwykle rzadko. Agnieszka Bulik, członek zarządu Związku Agencji Pracy Tymczasowej, który zatrudnia pracowników tymczasowych głównie na umowy o pracę, podkreśla, że takie umowy zawierane są z reguły na krótkie okresy: miesięczne, tygodniowe, kilkudniowe, a nawet jednodniowe. Umowy te następują po sobie czasem bez żadnej przerwy, a czasem z kilkudniową, przypadającą na dni robocze, dni wolne od pracy albo jedne i drugie. Często sezonowość prac w danej branży lub jednorazowe zapotrzebowanie na pracę pracowników tymczasowych w przedsiębiorstwie powoduje konieczność zawierania odrębnych umów.
Eksperci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, z którymi korespondowali pracodawcy pracowników tymczasowych, stwierdzili, że rzeczywiście przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. nr 60, poz. 636 z późn. zm.) nie uwzględniają specyfiki pracy pracowników z agencji. ZUS nie może jednak stosować innego, korzystniejszego dla takich osób sposobu obliczania zasiłku chorobowego.
– Nie można się z tym nie zgodzić, ponieważ ZUS nie może sam tworzyć prawa ani postępować wbrew istniejącym regulacjom – powiedziała GP Grażyna Spytek-Bandurska, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Podobnego zdania jest Witold Polkowski, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich. W jego opinii, traktowanie przez ZUS każdego zatrudnienia pracownika tymczasowego jako oddzielnego – w sytuacji kiedy występuje przerwa między okresami wykonywania pracy – jest niestety zgodne z obowiązującym prawem.
– Dopóki to złe prawo dotyczące zatrudnienia tymczasowego nie zostanie zmienione, dopóty interpretacje ZUS będą w świetle prawa dyskryminować pracowników agencji – podkreśla Witold Polkowski.

Nowy sposób liczenia

Związek Agencji Pracy Tymczasowej, który należy do PKPP Lewiatan, zwrócił się do resortu pracy o usunięcie z obowiązujących przepisów tych, które dyskryminują pracowników tymczasowych. Wskazał, że obecnie, jeżeli taka osoba pracuje dla danego pracodawcy użytkownika na podstawie kilku umów o pracę (pomiędzy którymi wystąpi choćby jeden dzień roboczy przerwy), a w tym czasie zachoruje, wówczas jego podstawa wymiaru zasiłku jest niższa.
ZAPT postuluje, by w takiej sytuacji do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjmowane było wynagrodzenie z okresu, na jaki została zawarta umowa o pracę (bez uzupełniania do pełnego miesiąca), a następnie tak uzyskana liczba dzielona nie przez 30 (jak obecnie), a przez liczbę dni umowy o pracę.
– Chcemy, by taka regulacja jak najszybciej była wprowadzona do ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – mówi Grażyna Spytek-Bandurska.
Problemem tym ma się zajmować Komisja Trójstronna. Termin nie został jeszcze ustalony, ponieważ – jak powiedziano nam w MPiPS – resort pracy oficjalnie funkcjonuje bez szefa, a jego obecność jest niezbędna do podjęcia rozmów w KT i ustaleń legislacyjnych.

Konieczne zmiany

To nie wszystkie postulaty agencji dotyczące zmiany prawa o zatrudnieniu tymczasowym. Ogromne problemy sprawia im także ograniczenie czasu zatrudniania pracownika tymczasowego do 12 miesięcy w okresie trzech kolejnych lat.
– Ustawodawcy planując ten zapis mieli na celu zmobilizowanie firm do zatrudnienia pracownika tymczasowego na stałe po ustaniu kontraktu. Jednak w praktyce to rozwiązanie nie sprawdza się – podkreśla Agnieszka Bulik. Jak dodaje, taka regulacja jest szczególnie niekorzystna w tych miejscowościach, w których działa jeden zakład produkcyjny. Po 12 miesiącach świadczenia pracy pracownik tymczasowy skazany jest na bezrobocie, bo nie ma alternatywy zatrudnienia, a pracodawca użytkownik i agencja stoją przed problemem znalezienia dodatkowej siły roboczej w momentach zwiększenia produkcji.
– Zaledwie roczny okres możliwości zatrudnienia pracowników tymczasowych ogranicza inwestycje w pracownika, jego szkolenia i generuje ciągłą potrzebę zmian. Powoduje również, że pracownicy tymczasowi nie mogą obejmować wyspecjalizowanych stanowisk – mówi Edyta Semenowicz, specjalista do spraw personalnych w firmie Polkomtel.
Mimo że w poszczególnych zespołach Komisji Trójstronnej rozmawiano o propozycjach ułatwień, do tej pory nie opracowano wspólnego projektu nowelizacji ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. nr 166, poz. 1608 z późn. zm).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

0,5 proc. wszystkich zatrudnionych w Polsce stanowią pracownicy tymczasowi

średnia europejska wynosi  2,5 proc.

200 t ys. osób
znalazło zatrudnienie za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej w 2005 roku
 


Izabela Rakowska-Boroń
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA