REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może kontrolować przedsiębiorcę. Wchodzą nowe przepisy

REKLAMA

W sobotę wchodzi w życie rozporządzenie Rady Ministrów regulujące zasady kontroli Centralnego Biura Antykorupcyjnego u przedsiębiorców. Obok służb skarbowych, celnych, ZUS, Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej - to kolejna instytucja, która będzie mogła prowadzić kontrolę u przedsiębiorcy.


Centralne Biuro Korupcyjne jest kolejną służbą, która może kontrolować przedsiębiorców. Przedstawiamy katalog zasad, jakimi powinni kierować się kontrolujący, oraz omawiamy prawa kontrolowanych.

1. Jak długo funkcjonariusze CBA mogą przebywać na terenie kontrolowanej firmy?
Czynności kontrolne wykonywane przez funkcjonariuszy CBA w siedzibie, głównym miejscu wykonywania działalności, oraz oddziałach kontrolowanego przedsiębiorcy nie mogą trwać dłużej niż 4 tygodnie w danym roku kalendarzowym.

2. Jaki dokument musi przedstawić funkcjonariusz CBA w celu rozpoczęcia kontroli u przedsiębiorcy?
– Kontrolę funkcjonariusze CBA przeprowadzają na podstawie legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia, wydanego przez szefa CBA lub osobę upoważnioną do działania w jego imieniu. Jeśli okoliczności uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, w szczególności gdy istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego, kontrola może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej funkcjonariusza kontrolowanemu. W takim przypadku kontrolowanemu należy niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli, doręczyć upoważnienie do wszczęcia kontroli. Dokumenty z czynności kontrolnych dokonanych z naruszeniem tego obowiązku nie stanowią dowodu w postępowaniu kontrolnym – wyjaśnia Tomasz Frątczak, dyrektor biura szefa CBA.

3. Czy funkcjonariusze CBA mogą liczyć się z jakimiś sankcjami, jeśli będą dezorganizować prace w firmie?
Mariusz Kamiński, szef CBA:
Funkcjonariusze w sytuacji nadużycia uprawnień bądź niedopełnienia obowiązków, względnie przyczynienia się do powstania w wyniku długotrwałej i nieuzasadnionej kontroli szkody w majątku przedsiębiorcy, mogą podlegać odpowiedzialności karnej i cywilnej, co wynika z zapisów innych regulacji.

4. Podstawą do kontroli firmy przez CBA mają być działania firmy na styku państwa i biznesu. Jakie to mogą być działania?
CBA ma za zadanie ujawnianie przypadków nieprzestrzegania procedur wsparcia finansowego w firmach, udzielania im pomocy publicznej, przyznawania koncesji, zezwoleń, zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, ulg, preferencji, kontyngentów, plafonów, poręczeń i gwarancji kredytowych.
– Dzisiaj pomoc publiczna to bardzo szeroki strumień wsparcia przedsiębiorców. Mogą to być dotacje unijne, może to być umorzenie podatku czy każde odroczenie opłat lokalnych. Wykorzystanie więc tego sformułowania w ustawie sprawia, że CBA staje się strukturą, która może wejść do każdej firmy. Inny z zapisów ustawowych o tym, że kontrolę rozpoczyna się, kiedy jest podejrzenie korupcji, jest też mało czytelny – mówi Jacek Piechota, przewodniczący sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.

5. W jakich przypadkach przedsiębiorca może odmówić odpowiedzi na pytania funkcjonariuszy?
Ustawa przywiduje tylko dwa takie przypadki. Odmowa udzielenia wyjaśnień może nastąpić jedynie wówczas gdy wyjaśnienia mają dotyczyć tajemnicy ustawowo chronionej; faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka albo osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Prawo odmowy udzielenia wyjaśnień trwa mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.

6. Czy można odmówić podpisania protokołu pokontrolnego?
– Tak. Przedsiębiorca, jeżeli nie zgadza się z wynikami kontroli, może odmówić podpisania protokołu. Wówczas w terminie 7 dni obowiązany jest złożyć pisemne uzasadnienie tej odmowy. Odmowa podpisania protokołu pokontrolnego nie stanowi jednak przeszkody do podpisania protokołu przez funkcjonariusza i realizacji ustaleń przeprowadzonej kontroli. Może zatem skierować spra- wę do prokuratury, nałożyć grzywnę itd.

7. Czy funkcjonariusz może robić zdjęcia w firmie, czy może rejestrować dźwięk i obraz?
– Tak, ale tylko w obecności właściciela lub wyznaczonego przez niego pracownika. Efekt takich oględzin musi być niezwłocznie zaprotokołowany. Oględziny przeprowadza się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, a w przypadku ich nieobecności – pracownika wyznaczonego przez kontrolowanego lub osobę przez niego upoważnioną.
Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisuje funkcjonariusz kontrolujący i kontrolowany. Przebieg i wyniki oględzin mogą być ponadto utrwalone przez sporządzenie stenogramu oraz za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk. Utrwalony obraz lub dźwięk stanowi załącznik do protokołu.

8. Czy u jednego pracodawcy różne organy mogą przeprowadzać kilka kontroli jednocześnie?
–  Nie, choć od tej zasady są wyjątki. Wprawdzie obecnie, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej w jednym czasie kontrolę w firmie może prowadzić jedna inspekcja. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy np. ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej, albo kiedy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia. Odstępstwa od wspomnianej zasady można stosować także, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy, albo gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego. Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo do kontrolowania przedsiębiorców, podczas gdy działają już u nich inne inspekcje. Upoważnia ją do tego ratyfikowana przez Polskę Konwencja nr 81 dotycząca inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Zgodnie z tą konwencją inspektorzy są upoważnieni do swobodnego wstępu do każdego zakładu bez uprzedniego zawiadomienia i o każdej porze dnia i nocy. Nie muszą przy tym zapowiadać swojej wizyty w firmie – mówi Piotr Wojciechowski, wicedyrektor Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy.

9. Kiedy ZUS może kontrolować przedsiębiorcę
– Raz na trzy lata powinni być kontrolowani płatnicy wypłacających świadczenia z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy jednak nie zabraniają przeprowadzania kontroli w krótszych odstępach czasu. Natomiast kontrole płatników składek zobowiązanych do opłacania składek wyłącznie na własne ubezpieczenie przeprowadza się w uzasadnionych przypadkach, czyli praktycznie przynajmniej raz na 5 lat. W czasie kontroli inspektorzy sprawdzają prawidłowość zgłoszenia do ubezpieczenia oraz w dokumenty księgowe. W ten sposób jest bowiem sprawdzana podstawa wymiaru składek oraz terminu powstania zobowiązania.

10. Czy osoby przeprowadzające kontrolę podatkową mogą zabierać dokumenty z firmy?
– Tak. Urzędnicy przeprowadzający kontrolę mogą zażądać wydania na czas kontroli akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Mogą sporządzać z nich odpisy, kopie i wydruki. Z żądaniem wydania dokumentów mogą wystąpić, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że są one nierzetelne albo gdy podatnik nie zapewnia kontrolującym warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych. Stanie się tak wtedy, gdy podatnik nie udostępnia kontrolującym samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów. Wydanie dokumentów następuje za pokwitowaniem.

11. Czy przeprowadzający kontrolę skarbową mogą sprawdzać dowolnie wybrane firmy, czy też kierują się wytycznymi? Może kontrole są przypadkowe?
Nie. Kontrola skarbowa prowadzona jest zgodnie z planem kontroli. Plany te ustalają dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej stosownie do zadań określonych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Kontrola może być również prowadzona poza planem kontroli, w oparciu o uzyskane informacje lub materiały albo przeprowadzone analizy. Jeśli okaże się, że niezbędne jest niezwłoczne podjęcie kontroli, wystarczy okazanie legitymacji służbowej. W takim jednak przypadku w ciągu trzech dni należy doręczyć kontrolowanemu postanowienie o wszczęciu postępowania kontrolnego wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia kontroli.

12. Czy urzędnicy mogą, kontrolując firmę podatnika, przeszukać również jego dom w poszukiwaniu faktur VAT, które były podstawą zapisów w księdze podatkowej?
– Tak. Przechowywanie w domu faktur VAT, które są podstawą określenia wysokości zobowiązania podatkowego, jest podstawą wstępu przez pracowników organu podatkowego do domu podatnika.
– Urzędnicy będą jednak musieli uzyskać nakaz prokuratorski – twierdzi adwokat Artur Jezierski.

KTO MOŻE KONTROLOWAĆ
• Urząd Kontroli Skarbowej
• Główny Inspektor Sanitarny
• Zakład Ubezpieczeń Społecznych
• Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
• Państwowa Inspekcja Pracy
• Państwowa Straż Pożarna
• Państwowa Inspekcja Handlowa
• Policja
• Służba Celna


Podstawa prawna
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.U. nr 165, poz. 1171).
• Ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z dnia 23 czerwca 2006 r.).
• Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 8, poz. 65 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Przygotowali: Miłosz Marczuk, Bożena Wiktorowska, Izabela Rakowska-Boroń, Anna Wojda
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA