REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może kontrolować przedsiębiorcę. Wchodzą nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W sobotę wchodzi w życie rozporządzenie Rady Ministrów regulujące zasady kontroli Centralnego Biura Antykorupcyjnego u przedsiębiorców. Obok służb skarbowych, celnych, ZUS, Inspekcji Pracy, Inspekcji Handlowej - to kolejna instytucja, która będzie mogła prowadzić kontrolę u przedsiębiorcy.


Centralne Biuro Korupcyjne jest kolejną służbą, która może kontrolować przedsiębiorców. Przedstawiamy katalog zasad, jakimi powinni kierować się kontrolujący, oraz omawiamy prawa kontrolowanych.

1. Jak długo funkcjonariusze CBA mogą przebywać na terenie kontrolowanej firmy?
Czynności kontrolne wykonywane przez funkcjonariuszy CBA w siedzibie, głównym miejscu wykonywania działalności, oraz oddziałach kontrolowanego przedsiębiorcy nie mogą trwać dłużej niż 4 tygodnie w danym roku kalendarzowym.

2. Jaki dokument musi przedstawić funkcjonariusz CBA w celu rozpoczęcia kontroli u przedsiębiorcy?
– Kontrolę funkcjonariusze CBA przeprowadzają na podstawie legitymacji służbowej oraz imiennego upoważnienia, wydanego przez szefa CBA lub osobę upoważnioną do działania w jego imieniu. Jeśli okoliczności uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, w szczególności gdy istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego, kontrola może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej funkcjonariusza kontrolowanemu. W takim przypadku kontrolowanemu należy niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli, doręczyć upoważnienie do wszczęcia kontroli. Dokumenty z czynności kontrolnych dokonanych z naruszeniem tego obowiązku nie stanowią dowodu w postępowaniu kontrolnym – wyjaśnia Tomasz Frątczak, dyrektor biura szefa CBA.

3. Czy funkcjonariusze CBA mogą liczyć się z jakimiś sankcjami, jeśli będą dezorganizować prace w firmie?
Mariusz Kamiński, szef CBA:
Funkcjonariusze w sytuacji nadużycia uprawnień bądź niedopełnienia obowiązków, względnie przyczynienia się do powstania w wyniku długotrwałej i nieuzasadnionej kontroli szkody w majątku przedsiębiorcy, mogą podlegać odpowiedzialności karnej i cywilnej, co wynika z zapisów innych regulacji.

4. Podstawą do kontroli firmy przez CBA mają być działania firmy na styku państwa i biznesu. Jakie to mogą być działania?
CBA ma za zadanie ujawnianie przypadków nieprzestrzegania procedur wsparcia finansowego w firmach, udzielania im pomocy publicznej, przyznawania koncesji, zezwoleń, zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, ulg, preferencji, kontyngentów, plafonów, poręczeń i gwarancji kredytowych.
– Dzisiaj pomoc publiczna to bardzo szeroki strumień wsparcia przedsiębiorców. Mogą to być dotacje unijne, może to być umorzenie podatku czy każde odroczenie opłat lokalnych. Wykorzystanie więc tego sformułowania w ustawie sprawia, że CBA staje się strukturą, która może wejść do każdej firmy. Inny z zapisów ustawowych o tym, że kontrolę rozpoczyna się, kiedy jest podejrzenie korupcji, jest też mało czytelny – mówi Jacek Piechota, przewodniczący sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.

5. W jakich przypadkach przedsiębiorca może odmówić odpowiedzi na pytania funkcjonariuszy?
Ustawa przywiduje tylko dwa takie przypadki. Odmowa udzielenia wyjaśnień może nastąpić jedynie wówczas gdy wyjaśnienia mają dotyczyć tajemnicy ustawowo chronionej; faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka albo osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Prawo odmowy udzielenia wyjaśnień trwa mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.

6. Czy można odmówić podpisania protokołu pokontrolnego?
– Tak. Przedsiębiorca, jeżeli nie zgadza się z wynikami kontroli, może odmówić podpisania protokołu. Wówczas w terminie 7 dni obowiązany jest złożyć pisemne uzasadnienie tej odmowy. Odmowa podpisania protokołu pokontrolnego nie stanowi jednak przeszkody do podpisania protokołu przez funkcjonariusza i realizacji ustaleń przeprowadzonej kontroli. Może zatem skierować spra- wę do prokuratury, nałożyć grzywnę itd.

7. Czy funkcjonariusz może robić zdjęcia w firmie, czy może rejestrować dźwięk i obraz?
– Tak, ale tylko w obecności właściciela lub wyznaczonego przez niego pracownika. Efekt takich oględzin musi być niezwłocznie zaprotokołowany. Oględziny przeprowadza się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, a w przypadku ich nieobecności – pracownika wyznaczonego przez kontrolowanego lub osobę przez niego upoważnioną.
Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisuje funkcjonariusz kontrolujący i kontrolowany. Przebieg i wyniki oględzin mogą być ponadto utrwalone przez sporządzenie stenogramu oraz za pomocą urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk. Utrwalony obraz lub dźwięk stanowi załącznik do protokołu.

8. Czy u jednego pracodawcy różne organy mogą przeprowadzać kilka kontroli jednocześnie?
–  Nie, choć od tej zasady są wyjątki. Wprawdzie obecnie, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej w jednym czasie kontrolę w firmie może prowadzić jedna inspekcja. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy np. ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej, albo kiedy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia. Odstępstwa od wspomnianej zasady można stosować także, gdy odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy, albo gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego. Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo do kontrolowania przedsiębiorców, podczas gdy działają już u nich inne inspekcje. Upoważnia ją do tego ratyfikowana przez Polskę Konwencja nr 81 dotycząca inspekcji pracy w przemyśle i handlu. Zgodnie z tą konwencją inspektorzy są upoważnieni do swobodnego wstępu do każdego zakładu bez uprzedniego zawiadomienia i o każdej porze dnia i nocy. Nie muszą przy tym zapowiadać swojej wizyty w firmie – mówi Piotr Wojciechowski, wicedyrektor Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy.

9. Kiedy ZUS może kontrolować przedsiębiorcę
– Raz na trzy lata powinni być kontrolowani płatnicy wypłacających świadczenia z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy jednak nie zabraniają przeprowadzania kontroli w krótszych odstępach czasu. Natomiast kontrole płatników składek zobowiązanych do opłacania składek wyłącznie na własne ubezpieczenie przeprowadza się w uzasadnionych przypadkach, czyli praktycznie przynajmniej raz na 5 lat. W czasie kontroli inspektorzy sprawdzają prawidłowość zgłoszenia do ubezpieczenia oraz w dokumenty księgowe. W ten sposób jest bowiem sprawdzana podstawa wymiaru składek oraz terminu powstania zobowiązania.

10. Czy osoby przeprowadzające kontrolę podatkową mogą zabierać dokumenty z firmy?
– Tak. Urzędnicy przeprowadzający kontrolę mogą zażądać wydania na czas kontroli akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Mogą sporządzać z nich odpisy, kopie i wydruki. Z żądaniem wydania dokumentów mogą wystąpić, jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że są one nierzetelne albo gdy podatnik nie zapewnia kontrolującym warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych. Stanie się tak wtedy, gdy podatnik nie udostępnia kontrolującym samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów. Wydanie dokumentów następuje za pokwitowaniem.

11. Czy przeprowadzający kontrolę skarbową mogą sprawdzać dowolnie wybrane firmy, czy też kierują się wytycznymi? Może kontrole są przypadkowe?
Nie. Kontrola skarbowa prowadzona jest zgodnie z planem kontroli. Plany te ustalają dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej stosownie do zadań określonych przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej. Kontrola może być również prowadzona poza planem kontroli, w oparciu o uzyskane informacje lub materiały albo przeprowadzone analizy. Jeśli okaże się, że niezbędne jest niezwłoczne podjęcie kontroli, wystarczy okazanie legitymacji służbowej. W takim jednak przypadku w ciągu trzech dni należy doręczyć kontrolowanemu postanowienie o wszczęciu postępowania kontrolnego wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia kontroli.

12. Czy urzędnicy mogą, kontrolując firmę podatnika, przeszukać również jego dom w poszukiwaniu faktur VAT, które były podstawą zapisów w księdze podatkowej?
– Tak. Przechowywanie w domu faktur VAT, które są podstawą określenia wysokości zobowiązania podatkowego, jest podstawą wstępu przez pracowników organu podatkowego do domu podatnika.
– Urzędnicy będą jednak musieli uzyskać nakaz prokuratorski – twierdzi adwokat Artur Jezierski.

KTO MOŻE KONTROLOWAĆ
• Urząd Kontroli Skarbowej
• Główny Inspektor Sanitarny
• Zakład Ubezpieczeń Społecznych
• Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
• Państwowa Inspekcja Pracy
• Państwowa Straż Pożarna
• Państwowa Inspekcja Handlowa
• Policja
• Służba Celna


Podstawa prawna
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.U. nr 165, poz. 1171).
• Ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z dnia 23 czerwca 2006 r.).
• Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 8, poz. 65 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Przygotowali: Miłosz Marczuk, Bożena Wiktorowska, Izabela Rakowska-Boroń, Anna Wojda
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA