REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza. Rząd planuje od przyszłego roku podwyżki stawek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt przyszłorocznego budżetu zakłada podwyżki akcyzy na benzynę, piwo i papierosy. Oznacza to, że fiskus, który już teraz dużo zarabia na naszych zakupach, dostanie jeszcze więcej.


Rządowe zapowiedzi podwyżek podatku akcyzowego stały się realne wraz z przedstawieniem założeń budżetowych na przyszły rok. Zgodnie z projektem ustawy, od stycznia 2007 roku ma wrosnąć akcyza na benzynę (o 25 groszy na litrze), wyroby tytoniowe (o ok. 13 proc.) oraz na piwo (o 10 proc.). Wszystkie trzy podwyżki uzasadniano koniecznością dostosowania polskich stawek akcyzy do stawek minimalnych obowiązujących w Unii Europejskiej. Tłumaczenie to jest jednak niezbyt fortunne. Szymon Parulski, menedżer działu podatkowego Ernst & Young, wyjaśnia, że każdy z tych wyrobów należy traktować oddzielnie.

– Jeżeli chodzi o papierosy, to Polska wstępując do UE zobowiązała się do stopniowego podnoszenia stawek akcyzy. Podwyżkę, jako wymuszoną wymogami Unii, należy uznać za uzasadnioną. Natomiast ciągle możemy wystąpić o wydłużenie okresu przejściowego – twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że jeśli chodzi o paliwa, to jesteśmy na granicy minimalnych stawek i w zależności od tego, jaki jest kurs euro do złotego, Polska jest powyżej lub poniżej unijnego poziomu. Natomiast w przypadku podwyżki akcyzy na piwo uzasadnianie jest absurdalne, ponieważ progi minimalne są obecnie dwa razy niższe niż akcyza na piwo w Polsce – podkreśla.

Ponieważ w ramach harmonizacji akcyzy niemożliwe okazało się ustalenie jednakowych stawek tego podatku we wszystkich krajach członkowskich UE, dyrektywy określają jedynie minimalne stawki dla określonych wyrobów (papierosy, alkohole, z wyjątkiem win oraz paliwa). Polska powinna dostosować przepisy do minimalnego poziomu akcyzy na te wyroby do końca 2008 roku.

– Podwyżki cen papierosów, będące skutkiem podwyżek akcyzy, muszą nastąpić, ponieważ tego wymaga od nas Unia Europejska. Firmy tytoniowe nie negują podwyżek, ważne jest tylko, aby akcyza nie rosła zbyt szybko – tak plany Ministerstwa Finansów podsumowuje Marek Kosycarz, dyrektor ds. korporacyjnych British American Tobacco Polska.

W drodze do minimum

Choć z podwyżkami nie trzeba się spieszyć, to z drugiej strony, jak podkreśla Szymon Parulski z Ernst & Young, nie może być tak, że stawki zostaną całkowicie podniesione w ostatnim roku obowiązywania okresu przejściowego. Musi to być rozłożone na poszczególne etapy.

W kraju, w którym stawki akcyzy zostały dostosowane do minimalnej wysokości, ustawodawcy pozostaje już tylko możliwość ich określenia powyżej wskazanego poziomu. Należy jednak pamiętać, że Unia takich podwyżek wcale nie nakazuje. Są one jednak dużą pokusą dla fiskusa. Niewątpliwą zaletą akcyzy jest jej wydajność fiskalna. Wynika ona z obciążenia tym podatkiem przede wszystkim artykułów masowego spożycia. Dzięki temu przynosi on państwu niebagatelne dochody i ma coraz większe znaczenie jako źródło zasilania budżetu.

Zdaniem Danuty Gut, dyrektora Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, należy powiedzieć obywatelowi wprost, że podwyżka ma być po to, aby ściągnąć więcej pieniędzy z branży, która ma się dobrze, i przeznaczyć te pieniądze na załatanie luki w budżecie. Nasza rozmówczyni dodaje, że branża piwowarska jest w stanie dowieść, że niepodwyższając akcyzy będzie w stanie oddać fiskusowi więcej niż oczekiwane 200 mln zł. Taką kwotę może przynieść naturalny przyrost rynku, bez ryzyka zamieszania i destabilizacji.

Wpływy mogą być mniejsze

Na niebezpieczeństwa związane ze wzrostem akcyzy na papierosy zwraca uwagę Marek Kosycarz. Podkreśla, że podwyżki stawek powinny być dokonywane z najwyższą ostrożnością. Mogą bowiem pociągać za sobą wiele niekorzystnych skutków, w tym spowodować spadek, a nie wzrost wpływów do budżetu. Związane jest to ze wzrostem przemytu i nielegalnego handlu papierosami.

– Obecnie ok. 15 proc. rynku to papierosy z nielegalnych źródeł. Ceny papierosów rosną szybciej niż siła nabywcza polskiego społeczeństwa. To nieuchronnie prowadzi do sytuacji, w której palacze na skutek windowanych cen nie zawsze dokonują właściwych wyborów, tzn. wybierają produkty z przemytu – dodaje przedstawiciel British American Tobacco Polska.

Konsumentów najbardziej nurtuje wpływ ewentualnych podwyżek na ceny.

– W zależności od polityki cenowej i kosztów wytworzenia, procent przerzucania kosztów na konsumentów będzie na pewno różny. Jedno jest natomiast pewne – nikt nie jest w stanie udźwignąć 10-proc. podwyżki sam, będzie musiał się nią podzielić. To, w jakim stopniu podzieli się nią z klientem, czyli przeniesie ją na cenę, jest sprawą indywidualną – tak reakcję producentów piwa na planowane podwyżki ocenia Danuta Gut z Browarów Polskich.
Podobnie trudno jest przewidzieć, jak wzrost akcyzy wpłynie na cenę papierosów. Marek Kosycarz odwołuje się do ubiegłorocznych doświadczeń – stawki wzrosły wtedy prawie o 10 proc. Spowodowało to podwyżkę cen. W zależności od kategorii, ceny papierosów najtańszych, ze średniej i górnej półki, wzrosły o 50, 60, 70 gr na paczce. Podwyżki cen papierosów przewiduje też Jerzy Skiba, dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego. Podwyżek można się również spodziewać ze strony producentów paliw.

– Podatek akcyzowy jest jednym z istotnych czynników kreujących ceny paliw na krajowym rynku. Akcyza, VAT oraz opłata paliwowa stanowią dziś około 50-proc. udział w cenie litra benzyny bezołowiowej. Obciążenia podatkowe to zewnętrzne elementy cenotwórcze, niezależne od producenta i jako takie są przekładane na cenę. W przeciwnym razie pomniejszają marżę, na co żadna spółka, szczególnie giełdowa, nie może sobie pozwolić. Najważniejszym zadaniem zarządu firmy jest maksymalizacja wartości spółki dla jej akcjonariuszy – wyjaśnia Robert Stępniak z Grupy LOTOS.
Dodaje, że zmiana wysokości podatku akcyzowego może mieć wpływ na zmianę detalicznych cen paliw.

Jakie podatki, takie ceny

Oceniając skutki zapowiedzianych podwyżek akcyzy na ceny, należy sobie uświadomić, ile i jakich podatków już teraz oddajemy fiskusowi, płacąc za piwo, papierosy lub benzynę. Nie tylko bowiem akcyza wliczana jest w cenę konsumencką. Wpływa na nią również VAT, a w przypadku benzyny, także opłata paliwowa.

– Skoro akcyza i VAT w niektórych kategoriach cenowych stanowią ok. 70 proc. ceny paczki papierosów, to podwyżka akcyzy nieuchronnie musi spowodować podwyżkę cen dla palaczy. Gdy uwzględni się marżę hurtowników, detalistów, koszty produkcji, to praktycznie nic nie zostaje dla producentów wyrobów tytoniowych. Mitem jest, że firmy tytoniowe zarabiają ogromne pieniądze, tak naprawdę zarabia skarb państwa – ocenia Marek Kosycarz.

Z kolei według Danuty Gut, śmiało można zakładać, że w cenie półlitrowej butelki piwa samej akcyzy jest ponad 40 gr. VAT to drugie tyle. Jest to poważne obciążenie. Jeżeli przyjmiemy, że średnia cena piwa wyprodukowanego w Polsce wynosi 2 zł, to łatwo wyliczyć, ile stanowią podatki – prawie połowę.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.




PRODUKTY Z AKCYZĄ
Akcyza pobierana jest m.in. w cenie:
• energii elektrycznej,
• perfum i wody toaletowej,
• dezodorantów,
• kosmetyków do makijażu,
• kosmetyków dla zwierząt,
• proszków do prania,
• samochodów osobowych i wielu innych dóbr konsumpcyjnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA