REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedawcy aut czekają na nowe przepisy o VAT

REKLAMA

Rzecznik praw obywatelskich walczy o możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów kupowanych przez firmy. Powrót do takiej formy opodatkowania mógłby zwiększyć popyt na rynku o 20 tys. aut.


Sprawa jest skomplikowana, ale dla branży motoryzacyjnej bardzo ważna. Chodzi o podatek VAT odliczany od samochodów kupowanych na firmy. Obecnie można odliczać tylko 50 proc. stawki podatku, podczas gdy jeszcze dwa lata temu przedsiębiorcy mogli odliczać pełną stawkę.

Sprzedawców nowych samochodów i firmy leasingowe, od dawna protestujących przeciwko obecnym regulacjom, wsparł rzecznik praw obywatelskich. Jeszcze w ubiegłym roku złożył on w Trybunale Konstytucyjnym skargę na niekorzystne dla przedsiębiorców przepisy obowiązujące w latach 2004-2005.

Po miesiącach oczekiwań orzeczenie zapadnie w najbliższy wtorek. Jednak nawet jeśli Trybunał wyda wyrok satysfakcjonujący przedsiębiorców, nie zmieni natychmiast ich sytuacji.

– Pozytywny wyrok Trybunału usankcjonuje jedynie możliwość odliczania VAT-u przez podmioty gospodarcze, które przed nowelizacją ustawy w 2005 roku dokonywały takich odliczeń, ponieważ nabyte przez nich pojazdy spełniały ewidentnie warunki określone w tzw. wzorze Lisaka, ale nie dysponowały niezbędną do tego homologacją – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Na zmianę obecnych regulacji przyjdzie więc poczekać. Sugajski nie ma jednak wątpliwości, że obecne przepisy są niezgodne z VI Dyrektywą, a tym samym z art. 217 Konstytucji RP. Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na utrzymanie wyłącznie tych ograniczeń prawa do odliczenia podatku VAT, które istniały w tych państwach w dniu wejścia w życie VI Dyrektywy.

W Polsce weszła ona w życie z chwilą naszego przystąpienia do UE, co powoduje, iż ograniczania prawa do odliczenia VAT, jakie wprowadzono od tej daty, są sprzeczne z zasadami wyrażonymi w Dyrektywie – uważa Sugajski.

Potwierdził to zresztą Europejski Trybunał Sprawiedliwości w dwóch wyrokach, które dotyczyły podobnych przepisów wprowadzonych przez Francję i Austrię.

Rzecznik Praw Obywatelskich przygotowuje więc kolejną skargę do Trybunału, w której kwestionuje obecne przepisy o odliczeniu podatku VAT na samochody, przychylając się do argumentacji prezentowanej przez Sugajskiego. Czeka jedynie na odpowiedź w tej sprawie z Ministerstwa Finansów. Ale o tym, kiedy dokładnie złoży skargę, Stanisław Wileński z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich nie chce mówić.

Powrót do pełnego odliczenia VAT na pewno nakręciłby koniunkturę w sprzedaży nowych samochodów. W czasach głębokiego spadku sprzedaży nowych samochodów przedsiębiorcy są dla importerów głównymi klientami. Zgodnie z szacunkami importerów, firmy kupiły w ubiegłym roku ok. 100 tys. samochodów, z 235,5 tys. sprzedanych w Polsce ogółem.

– Zwiększenie popytu odczuwalne było zwłaszcza w przypadku firm jedno- czy dwuosobowych, które wstrzymują się z wymianą floty – mówi Jakub Faryś ze Związku Motoryzacyjnego SOiS, zrzeszającego krajowych importerów nowych samochodów.

Jego zdaniem przy pełnym odliczeniu stawki VAT popyt mógłby wzrosnąć nawet o 20 tys. samochodów.
Tymczasem od maja 2004 roku takiej możliwości nie ma, a sprzedaż aut spadła w tym czasie o 100 tys. sztuk.

JAK NIE WZÓR LISAKA, TO OGRANICZENIE
W maju 2004 roku zniknęły tzw. samochody z kratką, dzięki której firma mogła odliczać całe 22 proc. Kratka zniknęła, ale pojawił się tzw. wzór Lisaka, na podstawie którego kwalifikowano samochód jako ciężarowy lub osobowy. Od ciężarówki można było odliczyć VAT, od osobowego tylko połowę, nie więcej niż 5 tys. zł. W 2005 roku przepis został jednak zmieniony. Opracowano szczegółową definicję, która odróżnia samochód dostawczy od osobowego. W efekcie od dostawczych można obecnie odliczyć cały VAT, ale od osobowych tylko 60 proc., i to nie więcej niż 6 tys. zł. Jest tak, choć na początku tego roku zmianę przepisów, umożliwiających pełne odliczenie VAT, deklarował resort finansów. Pomysł jednak ostatecznie został porzucony.

PORÓWNANIE CEN
Cena samochodu w zależności od przyjętej wersji odliczenia podatku VAT*
Dla osoby fizycznej (bez odliczeń VAT) 37 000 zł
Dla firmy obecnie (- 50 proc. VAT) 32 930 zł
Dla firmy po powrocie do starych przepisów (- 100 proc. VAT) 28 860 zł
* cena dla fiata panda 1,3 Multijet 16 V Actual


Cezary Pytlos, Maciej Bednarek
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CPK w zakresie lotniska jest na półmetku projektowania, kolejne etapy związane z budową po pozyskaniu finansowania

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej poinformował, że po pierwszych analizach rekomendacje są u pana ministra i premiera i czekamy na decyzję, która w dużej mierze da nam impuls i zastrzyk. Większość zleceń i obowiązków, które ciążyły spółce są realizowane, ale do rozpoczęcia kolejnych etapów przedsięwzięcia trzeba pozyskać finansowanie.

Żeby proces inwestycyjny był sprawniejszy fundusz kolejowy musi mieć mechanizm stabilizacji tak jak fundusz drogowy

Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że jeżeli chodzi o kwestię finansowania branży, fundusz kolejowy musi mieć mechanizm jak w funduszu drogowym, żeby iść w normalność. Nie widzę innej podstawy dla zachowania normalności, ten mechanizm stabilizacji jest absolutną koniecznością.

Sektor finansowy jednym z bardziej zainteresowanych wykorzystaniem Gen-AI

Jego przedstawiciele – w tym także z Polski – widzą w tej technologii dużo korzyści. Jak radzić sobie z wyzwaniami, a także generować pomysły, które są później realizowane?

Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów

Przedstawiciele firm produkujących tzw. recyklomaty podczas debaty eksperckiej „Technologia w służbie ochrony środowiska” dyskutowali o stanie przygotowań do uruchomienia już za kilka miesięcy polskiego systemu kaucyjnego. 

REKLAMA

Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA

Zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze na temat: Bankructwo, niewypłacalność i odpowiedzialność członków zarządu w Polsce i USA.

Zorza polarna, wiatr słoneczny, burza geomagnetyczna. Dlaczego warto znać prognozę kosmicznej pogody

Badania kosmicznej pogody, w tym aktywności Słońca będą coraz bardziej potrzebne - twierdzi prof. Iwona Stanisławska z Centrum Prognoz Heliogeofizycznych w CBK PAN. Dlaczego? Bo wpływ tych zjawisk na życie na Ziemi i funkcjonowanie naszej cywilizacji jest znaczący. Tym bardziej, że naukowcy potrafią przygotowywać coraz lepsze prognozy, pozwalające unikać wielu problemów z wpływem pogody kosmicznej na telekomunikację, nawigację i infrastrukturę.

Implementacja dyrektywy DAC7 niebawem. Co to oznacza dla platform internetowych?

Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.

W tych bankomatach wypłacisz jedynie 200 zł

We wtorek Euronet przeprowadza akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi na sytuację operatorów bankomatów. Tego dnia z bankomatów będzie można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł.

REKLAMA

Hotele podnoszą ceny, ale to nie odstrasza Polaków. Ich obłożenie rośnie

Według informacji przekazanych przez "Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego", obłożenie hoteli w Polsce systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Wyniki majowe okazały się lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce pije się coraz mniej piwa i coraz więcej browarów ma kłopoty finansowe

Browary w Polsce mając oraz więcej problemów, a zwłaszcza kłopotów finansowych. W ciągu ostatnich pięciu lat spożycie piwa spadło o jedną czwartą a długi branży są 23 razy wyższe (!) niż w 2018 roku. Rynek kurczy się choć piwo to wciąż najchętniej kupowany alkohol w Polsce.

 

REKLAMA