REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedawcy aut czekają na nowe przepisy o VAT

REKLAMA

Rzecznik praw obywatelskich walczy o możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów kupowanych przez firmy. Powrót do takiej formy opodatkowania mógłby zwiększyć popyt na rynku o 20 tys. aut.


Sprawa jest skomplikowana, ale dla branży motoryzacyjnej bardzo ważna. Chodzi o podatek VAT odliczany od samochodów kupowanych na firmy. Obecnie można odliczać tylko 50 proc. stawki podatku, podczas gdy jeszcze dwa lata temu przedsiębiorcy mogli odliczać pełną stawkę.

Sprzedawców nowych samochodów i firmy leasingowe, od dawna protestujących przeciwko obecnym regulacjom, wsparł rzecznik praw obywatelskich. Jeszcze w ubiegłym roku złożył on w Trybunale Konstytucyjnym skargę na niekorzystne dla przedsiębiorców przepisy obowiązujące w latach 2004-2005.

Po miesiącach oczekiwań orzeczenie zapadnie w najbliższy wtorek. Jednak nawet jeśli Trybunał wyda wyrok satysfakcjonujący przedsiębiorców, nie zmieni natychmiast ich sytuacji.

– Pozytywny wyrok Trybunału usankcjonuje jedynie możliwość odliczania VAT-u przez podmioty gospodarcze, które przed nowelizacją ustawy w 2005 roku dokonywały takich odliczeń, ponieważ nabyte przez nich pojazdy spełniały ewidentnie warunki określone w tzw. wzorze Lisaka, ale nie dysponowały niezbędną do tego homologacją – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Na zmianę obecnych regulacji przyjdzie więc poczekać. Sugajski nie ma jednak wątpliwości, że obecne przepisy są niezgodne z VI Dyrektywą, a tym samym z art. 217 Konstytucji RP. Dyrektywa pozwala państwom członkowskim na utrzymanie wyłącznie tych ograniczeń prawa do odliczenia podatku VAT, które istniały w tych państwach w dniu wejścia w życie VI Dyrektywy.

W Polsce weszła ona w życie z chwilą naszego przystąpienia do UE, co powoduje, iż ograniczania prawa do odliczenia VAT, jakie wprowadzono od tej daty, są sprzeczne z zasadami wyrażonymi w Dyrektywie – uważa Sugajski.

Potwierdził to zresztą Europejski Trybunał Sprawiedliwości w dwóch wyrokach, które dotyczyły podobnych przepisów wprowadzonych przez Francję i Austrię.

Rzecznik Praw Obywatelskich przygotowuje więc kolejną skargę do Trybunału, w której kwestionuje obecne przepisy o odliczeniu podatku VAT na samochody, przychylając się do argumentacji prezentowanej przez Sugajskiego. Czeka jedynie na odpowiedź w tej sprawie z Ministerstwa Finansów. Ale o tym, kiedy dokładnie złoży skargę, Stanisław Wileński z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich nie chce mówić.

Powrót do pełnego odliczenia VAT na pewno nakręciłby koniunkturę w sprzedaży nowych samochodów. W czasach głębokiego spadku sprzedaży nowych samochodów przedsiębiorcy są dla importerów głównymi klientami. Zgodnie z szacunkami importerów, firmy kupiły w ubiegłym roku ok. 100 tys. samochodów, z 235,5 tys. sprzedanych w Polsce ogółem.

– Zwiększenie popytu odczuwalne było zwłaszcza w przypadku firm jedno- czy dwuosobowych, które wstrzymują się z wymianą floty – mówi Jakub Faryś ze Związku Motoryzacyjnego SOiS, zrzeszającego krajowych importerów nowych samochodów.

Jego zdaniem przy pełnym odliczeniu stawki VAT popyt mógłby wzrosnąć nawet o 20 tys. samochodów.
Tymczasem od maja 2004 roku takiej możliwości nie ma, a sprzedaż aut spadła w tym czasie o 100 tys. sztuk.

JAK NIE WZÓR LISAKA, TO OGRANICZENIE
W maju 2004 roku zniknęły tzw. samochody z kratką, dzięki której firma mogła odliczać całe 22 proc. Kratka zniknęła, ale pojawił się tzw. wzór Lisaka, na podstawie którego kwalifikowano samochód jako ciężarowy lub osobowy. Od ciężarówki można było odliczyć VAT, od osobowego tylko połowę, nie więcej niż 5 tys. zł. W 2005 roku przepis został jednak zmieniony. Opracowano szczegółową definicję, która odróżnia samochód dostawczy od osobowego. W efekcie od dostawczych można obecnie odliczyć cały VAT, ale od osobowych tylko 60 proc., i to nie więcej niż 6 tys. zł. Jest tak, choć na początku tego roku zmianę przepisów, umożliwiających pełne odliczenie VAT, deklarował resort finansów. Pomysł jednak ostatecznie został porzucony.

PORÓWNANIE CEN
Cena samochodu w zależności od przyjętej wersji odliczenia podatku VAT*
Dla osoby fizycznej (bez odliczeń VAT) 37 000 zł
Dla firmy obecnie (- 50 proc. VAT) 32 930 zł
Dla firmy po powrocie do starych przepisów (- 100 proc. VAT) 28 860 zł
* cena dla fiata panda 1,3 Multijet 16 V Actual


Cezary Pytlos, Maciej Bednarek
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA