REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do sprywatyzowania zostało ponad 330 przedsiębiorstw

REKLAMA

Likwidacja przedsiębiorstw państwowych poprzez ich komercjalizację może być zdaniem ekspertów istotnym bodźcem do przyspieszenia prywatyzacji. Takie możliwości dostrzegają także eksperci Ministerstwa Skarbu Państwa
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Samorządy nie znają nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, która weszła w życie tydzień temu. Ustawa zakłada, że do 30 czerwca 2007 roku Ministerstwo Skarbu Państwa skomercjalizuje wszystkie podległe mu przedsiębiorstwa państwowe. Ma to się odbyć między innymi poprzez bezpłatne przekazanie ich majątku samorządom. Okazuje się jednak, że samorządy nie nie wiedzą o przysługujących im możliwościach.

Nieznajomość ustawy szkodzi
– Niestety, ale w naszym urzędzie nie zapoznaliśmy się jeszcze z tymi przepisami – mówi Helena Sikora, doradca prawny gminy Ustroń w województwie śląskim.
Inne samorządy wskazują, że przepisy są im znane, jednak zostały wprowadzone zbyt późno i przedsiębiorstwa, które były przedmiotem ich zainteresowania, albo znajdują się w złej kondycji, albo zostały już sprywatyzowane.
Powstaje uzasadnione pytanie, czy regulacja ta nie została wprowadzona zbyt późno – mówi Katarzyna Zapał z wydziału skarbu miasta w Krakowie. Dodaje ona, że w przeszłości miasto bardzo interesowało się pozyskaniem majątku jednego z przedsiębiorstw, jednak z powodu braku odpowiednich regulacji prawnych nie było to możliwe. Niewiedza samorządów jest tym bardziej zaskakująca, że zdaniem ministerstwa przepis ten został wprowadzony właśnie na ich żądanie. Taka regulacja jest odpowiedzią na zapotrzebowanie samorządów, które – nie bez racji – wyrażają pogląd, że jeżeli są ustawowo zobowiązywane do realizacji określonych zadań, to w ślad za tym powinny być przez państwo wyposażone w odpowiednie instrumenty do realizacji tych zadań, także w postaci odpowiednich zasobów majątkowych – mówi mecenas Krzysztof Głogowski, reprezentant Ministerstwa Skarbu Państwa.
Takie postulaty były bardzo ostro podkreślane w poprzedniej kadencji parlamentu, w którym powstał nawet odrębny projekt ustawy, który nakazywał przekazywanie samorządom nieodpłatnie akcji w skomercjalizowanych przedsiębiorstwach.

Zyski spółek spadną
Innym nowym sposobem na likwidację przedsiębiorstw państwowych ma być ich wnoszenie do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Operacja taka dotyczy przedsiębiorstw, których bilans finansowy jest ujemny. Wnoszenie przedsiębiorstw przynoszących straty może być jednak niewygodne dla dużych i dobrze prosperujących spółek.
– Takie rozwiązanie może oczywiście być jakimś obciążeniem finansowym dla dużych spółek – mówi Marek Suski, poseł PiS i członek sejmowej Komisji Skarbu Państwa. Dodaje on, że rozwiązanie to ma na celu uratowanie miejsc pracy w źle prosperujących przedsiębiorstwach.
Mecenas Krzysztof Głogowski wyjaśnia, że działania te będą mogły być podejmowane zarówno po to, by stworzyć odpowiednie warunki do zwiększenia efektywności wykorzystania majątku i potencjału gospodarczego tych przedsiębiorstw, jak i po to, aby np. chronić rynek przed niepożądaną konkurencją w tych sektorach, w których nie jest ona z punktu widzenia interesów państwa korzystna.

Przyspieszenia prywatyzacji
Likwidacja przedsiębiorstw państwowych poprzez ich komercjalizację może być zdaniem ekspertów istotnym bodźcem do przyspieszenia prywatyzacji. Takie możliwości dostrzegają także eksperci Ministerstwa Skarbu Państwa
– Prawdą jest, że dzięki tej ustawie zwiększa się liczba podmiotów, które potencjalnie będą mogły być prywatyzowane w drodze prywatyzacji pośredniej – mówi Głogowski. Podkreśla on jednak, że nie to było przesłanką nowelizacji ustawy.
Sejmowa opozycja nabiera jednak poważnych wątpliwości, czy Wojciech Jasiński, minister skarbu państwa, zdąży do 30 czerwca 2007 roku skomercjalizować wszystkie przedsiębiorstwa.
– Z racji atmosfery, jaka panuje w Ministerstwie Skarbu Państwa, można mieć poważne wątpliwości, czy w terminie roku uda się skomercjalizować około 300 przedsiębiorstw – mówi Jan Wyrowiński, poseł PO i członek sejmowej Komisji Skarbu Państwa.
Likwidacja przedsiębiorstw państwowych zdynamizuje prywatyzację

ARKADIUSZ JARASZEK
arkadiusz.jaraszek@infor.pl

Podstawa prawna
• Ustawy z dnia 12 maja 2006 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, (Dz.U. Nr 107, poz. 721).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA