REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-deklaracje od 16 sierpnia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na razie tylko 7,5 tys. przedsiębiorców będzie mogło przesłać e-deklaracje i to tylko PIT-4 i PIT-8A. Są to proste formularze, na których resort chce w praktyce sprawdzić system.

Rozmawiamy z MARIANEM BANASIEM z Ministerstwa Finansów
 
• Czy od 16 sierpnia rzeczywiście będzie można składać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej?
– Ograniczyliśmy krąg podmiotów, które będą mogły skorzystać z tej formy rozliczenia tylko do tzw. dużych podmiotów, tj. osiągających przychody netto powyżej 5 mln euro rocznie. Stopniowe wdrażanie elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi pozwoli na zidentyfikowanie i eliminację już na wstępnym etapie tych elementów, które będą zbyt trudne w praktycznym wykorzystaniu i powinny być zmodyfikowane. Ponadto wprowadziliśmy dobrowolność, a nie obowiązek w zakresie składania deklaracji drogą elektroniczną. Oznacza to, że podatnicy w zależności od woli, posiadanych możliwości i środków będą mogli składać deklaracje w formie papierowej lub elektronicznej.

• Czy ministerstwo wprowadzi rozporządzenia dotyczące elektronicznego formatu e-deklaracji od 16 sierpnia?
– Zgodnie z techniką prawodawczą przepisy wykonawcze do ustawy powinny być publikowane w dniu wejścia w życie ustawy. Dlatego minister finansów dołoży wszelkich starań, by niezbędne rozporządzenia weszły w życie w odpowiednim terminie.

• Rozumiem, że e-deklaracja podatkowa będzie wyglądała tak samo jak deklaracja papierowa?
– Zawartość merytoryczna i jej treść będzie taka sama, jak i skutek jej prawidłowego złożenia w urzędzie skarbowym.

• Czy wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą 16 sierpnia przygotowane do obsługi e-deklaracji?
– Tak, będą przygotowane do wystawiania niezbędnych potwierdzeń dla podatników i przyjmowania deklaracji w formie elektronicznej.

• Dlaczego akurat PIT-4 i PIT-8A będzie można przesyłać elektronicznie w pierwszej kolejności? Jakie czynniki o tym zdecydowały?
– Stopniowe wdrażanie elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi pozwoli na systematyczne identyfikowanie i eliminację już na wstępnym etapie tych elementów teletransmisji deklaracji podatkowych, które okażą się kosztowne dla użytkowników i zbyt trudne w praktycznym wykorzystaniu. Rozpoczęcie całego procesu od deklaracji prostych w swojej formie, a także niewywołujących skomplikowanych czynności prawnych, a z czasem wprowadzanie do dokumentów bardziej złożonych – jest świadomą strategią mającą na celu minimalizację ewentualnych zagrożeń związanych z wdrażaniem nowego systemu.

• Kiedy zatem możliwość przesyłania e-deklaracji będą miały osoby fizyczne, rozliczające się na PIT-36 i PIT-37?
– Harmonogram prac zakłada, że do końca 2007 roku możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną będą mieli podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. W dalszej perspektywie planujemy realizację projektu e-Podatki, który obejmie usługą wszystkich podatników.

• A kiedy można spodziewać się pierwszej oceny działania systemu do przesyłania e-deklaracji przygotowanego przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych?
– Ocena działania systemu może nastąpić dopiero po jego produkcyjnym uruchomieniu, a więc najwcześniej w czwartym kwartale tego roku.

• Jakie dalsze prace nad e-poda-tkami planuje resort w tym roku?
– Zgodnie z przyjętym harmonogramem projektu e-Deklaracje, szeroki katalog usług elektronicznych dla przedsiębiorców zostanie uruchomiony na przełomie 2007/2008 roku. Aktualne informacje o przetargach prowadzonych w ramach projektu są umieszczone na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl.

Rozmawiał Łukasz Zalewski

Marian Banaś
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, złożył udokumentowany dyplomem egzamin sędziowski, był doradcą ministra spraw wewnętrznych w rządzie premiera Jana Olszewskiego. Pracował w Najwyższej Izbie Kontroli na stanowiskach: starszego specjalisty, specjalisty i głównego specjalisty kontroli państwowej, a od roku 2001 na stanowisku doradcy prawnego.


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA