REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-deklaracje od 16 sierpnia

REKLAMA

Na razie tylko 7,5 tys. przedsiębiorców będzie mogło przesłać e-deklaracje i to tylko PIT-4 i PIT-8A. Są to proste formularze, na których resort chce w praktyce sprawdzić system.

Rozmawiamy z MARIANEM BANASIEM z Ministerstwa Finansów
 
• Czy od 16 sierpnia rzeczywiście będzie można składać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej?
– Ograniczyliśmy krąg podmiotów, które będą mogły skorzystać z tej formy rozliczenia tylko do tzw. dużych podmiotów, tj. osiągających przychody netto powyżej 5 mln euro rocznie. Stopniowe wdrażanie elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi pozwoli na zidentyfikowanie i eliminację już na wstępnym etapie tych elementów, które będą zbyt trudne w praktycznym wykorzystaniu i powinny być zmodyfikowane. Ponadto wprowadziliśmy dobrowolność, a nie obowiązek w zakresie składania deklaracji drogą elektroniczną. Oznacza to, że podatnicy w zależności od woli, posiadanych możliwości i środków będą mogli składać deklaracje w formie papierowej lub elektronicznej.

• Czy ministerstwo wprowadzi rozporządzenia dotyczące elektronicznego formatu e-deklaracji od 16 sierpnia?
– Zgodnie z techniką prawodawczą przepisy wykonawcze do ustawy powinny być publikowane w dniu wejścia w życie ustawy. Dlatego minister finansów dołoży wszelkich starań, by niezbędne rozporządzenia weszły w życie w odpowiednim terminie.

• Rozumiem, że e-deklaracja podatkowa będzie wyglądała tak samo jak deklaracja papierowa?
– Zawartość merytoryczna i jej treść będzie taka sama, jak i skutek jej prawidłowego złożenia w urzędzie skarbowym.

• Czy wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą 16 sierpnia przygotowane do obsługi e-deklaracji?
– Tak, będą przygotowane do wystawiania niezbędnych potwierdzeń dla podatników i przyjmowania deklaracji w formie elektronicznej.

• Dlaczego akurat PIT-4 i PIT-8A będzie można przesyłać elektronicznie w pierwszej kolejności? Jakie czynniki o tym zdecydowały?
– Stopniowe wdrażanie elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi pozwoli na systematyczne identyfikowanie i eliminację już na wstępnym etapie tych elementów teletransmisji deklaracji podatkowych, które okażą się kosztowne dla użytkowników i zbyt trudne w praktycznym wykorzystaniu. Rozpoczęcie całego procesu od deklaracji prostych w swojej formie, a także niewywołujących skomplikowanych czynności prawnych, a z czasem wprowadzanie do dokumentów bardziej złożonych – jest świadomą strategią mającą na celu minimalizację ewentualnych zagrożeń związanych z wdrażaniem nowego systemu.

• Kiedy zatem możliwość przesyłania e-deklaracji będą miały osoby fizyczne, rozliczające się na PIT-36 i PIT-37?
– Harmonogram prac zakłada, że do końca 2007 roku możliwość składania deklaracji drogą elektroniczną będą mieli podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. W dalszej perspektywie planujemy realizację projektu e-Podatki, który obejmie usługą wszystkich podatników.

• A kiedy można spodziewać się pierwszej oceny działania systemu do przesyłania e-deklaracji przygotowanego przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych?
– Ocena działania systemu może nastąpić dopiero po jego produkcyjnym uruchomieniu, a więc najwcześniej w czwartym kwartale tego roku.

• Jakie dalsze prace nad e-poda-tkami planuje resort w tym roku?
– Zgodnie z przyjętym harmonogramem projektu e-Deklaracje, szeroki katalog usług elektronicznych dla przedsiębiorców zostanie uruchomiony na przełomie 2007/2008 roku. Aktualne informacje o przetargach prowadzonych w ramach projektu są umieszczone na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl.

Rozmawiał Łukasz Zalewski

Marian Banaś
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, złożył udokumentowany dyplomem egzamin sędziowski, był doradcą ministra spraw wewnętrznych w rządzie premiera Jana Olszewskiego. Pracował w Najwyższej Izbie Kontroli na stanowiskach: starszego specjalisty, specjalisty i głównego specjalisty kontroli państwowej, a od roku 2001 na stanowisku doradcy prawnego.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

Wyższe składki ZUS w 2025 roku [Kierowcy]

Znamy kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia na 2025 rok. Średnia krajowa wzrośnie o 850 zł. Oznacza to wyższe składki ZUS, a także wzrost kosztów zatrudnienia kierowców w transporcie międzynarodowym.

REKLAMA

Zbiorowa mądrość. Współpraca między zespołami w Grupie Eurocash

Nie od dziś wiadomo, że praca zespołowa umożliwia wykorzystanie różnorodnych umiejętności i doświadczeń pracowników, a przez to sprzyja ich kreatywności – różne perspektywy i pomysły wzajemnie się napędzają, prowadząc do innowacyjnych rozwiązań. Wspólna praca buduje także zaangażowanie i motywację wśród pracowników, ponieważ czują się oni częścią większej całości. Dzięki wzajemnemu wsparciu i kontroli zmniejsza się ryzyko błędów, co z kolei przyczynia się do osiągania lepszych wyników firmy. Wie o tym Eurocash, a współpraca zespołowa stała się częścią strategii biznesowej Grupy.

Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

REKLAMA

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

REKLAMA