REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigacja satelitarna wkracza do małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kierowcy zaczęli doceniać korzyści płynące z wykorzystania systemów nawigacji satelitarnej i map cyfrowych. Dzięki nim oszczędzają czas i pieniądze.

Systemy nawigacji satelitarnej (GPS) prowadzą kierowców do celu od wielu lat, ale do tej pory wzrost ich popularności hamowany był jednak głównie wysokimi cenami sprzętu i oprogramowania. Urządzenia (np. palmtop, odbiornik GPS) znajdowały się poza zasięgiem finansowym zwykłego Kowalskiego, a cyfrowe mapy były często drogie i niedokładne. Teraz prosty zestaw nawigacyjny składający się z palmtopa i mapy można kupić za mniej niż tysiąc złotych netto. Dzięki temu systemy GPS szybko się upowszechniają, bo ich wykorzystanie w biznesie jest nieocenione.

Precyzyjnie do celu

Cyfrowe mapy i satelitarna nawigacja ułatwiają poruszanie się po drogach i odnajdywanie tysięcy adresów w Polsce i na świecie. Dostawcy systemów nawigacyjnych oraz map nie mają wątpliwości, że wykorzystanie systemów GPS generuje oszczędności i pozwala lepiej zarządzać czasem.
– Zastosowanie systemów GPS w firmach wiąże się przede wszystkim z oszczędnością na kosztach paliwa oraz czasie na realizację zadań, np. handlowców w terenie. Nie muszą oni tracić czasu na szukanie adresów w zupełnie obcych miastach, ani nadkładać kilometrów, próbując po omacku dotrzeć do celu – tłumaczy Łukasz Brzostek z firmy Imagis, producenta map cyfrowych.

Zarządzanie flotą

Tradycyjnym klientem systemów nawigacyjnych są firmy logistyczne. Cyfrowe mapy wspomagają pracę kierowców, wykorzystanie syetemu GPS precyzyjnie kieruje do celu. Systemy nawigacyjne cieszą się uznaniem także wśród taksówkarzy, bo dzięki nim nie muszą błądzić po nieznanych miejskich uliczkach.
Grono klientów systemów nawigacyjnych i map cyfrowych rośnie jednak stale, bo pomagają one każdemu kierowcy niezależnie od tego jak dużo porusza się ich po drogach.
Obecnie widać największe zainteresowanie systemami nawigacyjnymi GPS wśród firm transportowych, a szczególnie tych jeżdżących po Europie. Przemierzają one tysiące kilometrów rocznie, podróżując nieraz po kilkudziesięciu krajach Europy. Koszt systemu nawigacji GPS zwraca się w tego typu firmach najszybciej. W Europie Zachodniej praktycznie każdy samochód ciężarowy ma system nawigacji GPS. W Polsce jest to jeszcze nowość, ale patrząc na szybki rozwój tego typu rozwiązań, już niedługo staną się znacznie bardziej popularne.
Systemy GPS umożliwiają również zarządzanie firmową flotą. System raportuje do firmy, gdzie znajdują się poszczególne samochody, jakie trasy pokonują czy ile spędzają na postojach. Firmy mogą dzięki tym rozwiązaniom lepiej kontrolować pracowników i wykorzystanie służbowych samochodów. Korzystnie wpływa to też na koszty związane z eksploatacją floty. System GPS to również narzędzie chroniące pojazd przed kradzieżą. Dzięki niemu można szczegółowo określić pozycję samochodu.

W trzech wymiarach

Przyszłość map cyfrowych ewoluuje w kierunku trójwymiarowości. Płaskie mapy obecne dziś w urządzeniach elektronicznych mają być bardziej realistyczne, pokazywać kształt budynków, ukształtowanie terenów i zdjęcia obiektów. Dzięki tym rozwiązaniom kierowcy powinni zyskać jeszcze lepszą orientację w terenie.
Na rynku przybywa też profesjonalnych urządzeń dedykowanych systemom nawigacyjnym wyposażonych w większe od palmtopów ekrany i łatwiejszą nawigację przyciskami. Dostawcami tego typu sprzętu są m.in. Blaupunkt i VDO Dayton, minimalny koszt do 1500 zł netto. Dedykowane urządzenia są znacząco droższe od palmtopów, które można nabyć już za kilkaset złotych netto. Największymi dostawcami palmtopów na polskim rynku są HP, Acer i Fujitsu-Siemens. Do systemów nawigacji można użyć również telefonów wyposażonych w system Windows, które znajdują się w ofertach wszystkich operatorów komórkowych. Wydatek związany z zakupem takiego telefonu to co najmniej 2000 zł netto.
Satelitarne systemy nawigacji i cyfrowe mapy zdobywają uznanie wśród użytkowników biznesowych, wkrótce ich głównych konsumentem stać się mogą klienci indywidualni. Spadające ceny urządzeń i map z pewnością będą stymulowały szybki rozwój tego segmentu rynku. Klienci będą też chętniej wydawać pieniądze na rozwiązania, które pozwolą zaoszczędzić im czas, jaki mają spędzić w samochodzie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


SPRZĘT DO NAWIGACJI
• Urządzenia do nawigacji montowane seryjnie w kokpit samochodu kupujemy razem z samochodem, przykładami mogą być nawigacje takich firm, jak Blaupunkt, Becker, VDO-Dayton itd.
Są to profesjonalne systemy nawigacyjne mające bardzo czułą zewnętrzną antenę GPS oraz najczęściej podłączenie również do żyroskopu i prędkościomierza w samochodzie.
Cena od 5 tys. zł do 15 tys. zł.
• Przenośne urządzenia do nawigacji mocowane do szyby samochodu lub deski rozdzielczej, tzw. aftermarket, czyli kupowane oddzielnie. Urządzenia takie często noszą nazwę PNA (Personal Navigation Assistant). Na polskim rynku najbardziej znanymi firmami oferującymi tego typu rozwiązania są Garmin oraz TomTom. Posiadają one najczęściej wbudowaną antenę GPS.
Cena od 2 tys. zł do 5 tys. zł.
• Urządzenia typu PDA (Personal Digital Assistant) – czyli popularne palmtopy – przenośne urządzenia Pocket PC, które mogą również spełniać rolę systemu nawigacyjnego po wgraniu do nich odpowiedniego oprogramowania. Najbardziej popularne w Polsce systemy nawigacyjne działające na urządzeniach PDA to: Automapa oraz MapaMap. Urządzenia PDA mogą mieć wbudowaną antenę GPS lub należy takową dokupić, łączy się ją za pomocą kabla lub współpracuje poprzez bluetootha.
Cena wraz z urządzeniem od 1,2 tys. zł do 2 tys. zł.
• Telefony komórkowe – mogą również spełniać rolę systemu nawigacyjnego. Oczywiście nie wszystkie modele się do tego nadają, zazwyczaj muszą spełniać kilka wymogów technicznych dostępnych tylko dla najnowocześniejszych modeli. Niezbędny oczywiście jest specjalistyczny software nawigacyjny oraz podłączenie anteny GPS (kablem lub poprzez bluetooth). Na dzień dzisiejszy na rynku polskim systemy nawigacyjne na telefony komórkowe oferują firmy NaviExpert oraz WayFinder.
Koszt posiadania nawigacji w telefonie uzależniony jest od tego, czy mamy odpowiedni telefon, czy musimy go dopiero zakupić, antena GPS do telefonu kształtuje się w granicach od 400 do 600 zł. Kalkulację utrudnia fakt, że dostawcy systemów nawigacyjnych na telefony zazwyczaj oferują software nawigacyjny za darmo, natomiast wykupić trzeba miesięczny lub roczny abonament na pobieranie w czasie rzeczywistym map do nawigacji z serwera poprzez GPRS, co oczywiście podnosi koszty całości.

Marcin Kuśmierz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA