REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawigacja satelitarna wkracza do małych firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kierowcy zaczęli doceniać korzyści płynące z wykorzystania systemów nawigacji satelitarnej i map cyfrowych. Dzięki nim oszczędzają czas i pieniądze.

Systemy nawigacji satelitarnej (GPS) prowadzą kierowców do celu od wielu lat, ale do tej pory wzrost ich popularności hamowany był jednak głównie wysokimi cenami sprzętu i oprogramowania. Urządzenia (np. palmtop, odbiornik GPS) znajdowały się poza zasięgiem finansowym zwykłego Kowalskiego, a cyfrowe mapy były często drogie i niedokładne. Teraz prosty zestaw nawigacyjny składający się z palmtopa i mapy można kupić za mniej niż tysiąc złotych netto. Dzięki temu systemy GPS szybko się upowszechniają, bo ich wykorzystanie w biznesie jest nieocenione.

Precyzyjnie do celu

Cyfrowe mapy i satelitarna nawigacja ułatwiają poruszanie się po drogach i odnajdywanie tysięcy adresów w Polsce i na świecie. Dostawcy systemów nawigacyjnych oraz map nie mają wątpliwości, że wykorzystanie systemów GPS generuje oszczędności i pozwala lepiej zarządzać czasem.
– Zastosowanie systemów GPS w firmach wiąże się przede wszystkim z oszczędnością na kosztach paliwa oraz czasie na realizację zadań, np. handlowców w terenie. Nie muszą oni tracić czasu na szukanie adresów w zupełnie obcych miastach, ani nadkładać kilometrów, próbując po omacku dotrzeć do celu – tłumaczy Łukasz Brzostek z firmy Imagis, producenta map cyfrowych.

Zarządzanie flotą

Tradycyjnym klientem systemów nawigacyjnych są firmy logistyczne. Cyfrowe mapy wspomagają pracę kierowców, wykorzystanie syetemu GPS precyzyjnie kieruje do celu. Systemy nawigacyjne cieszą się uznaniem także wśród taksówkarzy, bo dzięki nim nie muszą błądzić po nieznanych miejskich uliczkach.
Grono klientów systemów nawigacyjnych i map cyfrowych rośnie jednak stale, bo pomagają one każdemu kierowcy niezależnie od tego jak dużo porusza się ich po drogach.
Obecnie widać największe zainteresowanie systemami nawigacyjnymi GPS wśród firm transportowych, a szczególnie tych jeżdżących po Europie. Przemierzają one tysiące kilometrów rocznie, podróżując nieraz po kilkudziesięciu krajach Europy. Koszt systemu nawigacji GPS zwraca się w tego typu firmach najszybciej. W Europie Zachodniej praktycznie każdy samochód ciężarowy ma system nawigacji GPS. W Polsce jest to jeszcze nowość, ale patrząc na szybki rozwój tego typu rozwiązań, już niedługo staną się znacznie bardziej popularne.
Systemy GPS umożliwiają również zarządzanie firmową flotą. System raportuje do firmy, gdzie znajdują się poszczególne samochody, jakie trasy pokonują czy ile spędzają na postojach. Firmy mogą dzięki tym rozwiązaniom lepiej kontrolować pracowników i wykorzystanie służbowych samochodów. Korzystnie wpływa to też na koszty związane z eksploatacją floty. System GPS to również narzędzie chroniące pojazd przed kradzieżą. Dzięki niemu można szczegółowo określić pozycję samochodu.

W trzech wymiarach

Przyszłość map cyfrowych ewoluuje w kierunku trójwymiarowości. Płaskie mapy obecne dziś w urządzeniach elektronicznych mają być bardziej realistyczne, pokazywać kształt budynków, ukształtowanie terenów i zdjęcia obiektów. Dzięki tym rozwiązaniom kierowcy powinni zyskać jeszcze lepszą orientację w terenie.
Na rynku przybywa też profesjonalnych urządzeń dedykowanych systemom nawigacyjnym wyposażonych w większe od palmtopów ekrany i łatwiejszą nawigację przyciskami. Dostawcami tego typu sprzętu są m.in. Blaupunkt i VDO Dayton, minimalny koszt do 1500 zł netto. Dedykowane urządzenia są znacząco droższe od palmtopów, które można nabyć już za kilkaset złotych netto. Największymi dostawcami palmtopów na polskim rynku są HP, Acer i Fujitsu-Siemens. Do systemów nawigacji można użyć również telefonów wyposażonych w system Windows, które znajdują się w ofertach wszystkich operatorów komórkowych. Wydatek związany z zakupem takiego telefonu to co najmniej 2000 zł netto.
Satelitarne systemy nawigacji i cyfrowe mapy zdobywają uznanie wśród użytkowników biznesowych, wkrótce ich głównych konsumentem stać się mogą klienci indywidualni. Spadające ceny urządzeń i map z pewnością będą stymulowały szybki rozwój tego segmentu rynku. Klienci będą też chętniej wydawać pieniądze na rozwiązania, które pozwolą zaoszczędzić im czas, jaki mają spędzić w samochodzie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


SPRZĘT DO NAWIGACJI
• Urządzenia do nawigacji montowane seryjnie w kokpit samochodu kupujemy razem z samochodem, przykładami mogą być nawigacje takich firm, jak Blaupunkt, Becker, VDO-Dayton itd.
Są to profesjonalne systemy nawigacyjne mające bardzo czułą zewnętrzną antenę GPS oraz najczęściej podłączenie również do żyroskopu i prędkościomierza w samochodzie.
Cena od 5 tys. zł do 15 tys. zł.
• Przenośne urządzenia do nawigacji mocowane do szyby samochodu lub deski rozdzielczej, tzw. aftermarket, czyli kupowane oddzielnie. Urządzenia takie często noszą nazwę PNA (Personal Navigation Assistant). Na polskim rynku najbardziej znanymi firmami oferującymi tego typu rozwiązania są Garmin oraz TomTom. Posiadają one najczęściej wbudowaną antenę GPS.
Cena od 2 tys. zł do 5 tys. zł.
• Urządzenia typu PDA (Personal Digital Assistant) – czyli popularne palmtopy – przenośne urządzenia Pocket PC, które mogą również spełniać rolę systemu nawigacyjnego po wgraniu do nich odpowiedniego oprogramowania. Najbardziej popularne w Polsce systemy nawigacyjne działające na urządzeniach PDA to: Automapa oraz MapaMap. Urządzenia PDA mogą mieć wbudowaną antenę GPS lub należy takową dokupić, łączy się ją za pomocą kabla lub współpracuje poprzez bluetootha.
Cena wraz z urządzeniem od 1,2 tys. zł do 2 tys. zł.
• Telefony komórkowe – mogą również spełniać rolę systemu nawigacyjnego. Oczywiście nie wszystkie modele się do tego nadają, zazwyczaj muszą spełniać kilka wymogów technicznych dostępnych tylko dla najnowocześniejszych modeli. Niezbędny oczywiście jest specjalistyczny software nawigacyjny oraz podłączenie anteny GPS (kablem lub poprzez bluetooth). Na dzień dzisiejszy na rynku polskim systemy nawigacyjne na telefony komórkowe oferują firmy NaviExpert oraz WayFinder.
Koszt posiadania nawigacji w telefonie uzależniony jest od tego, czy mamy odpowiedni telefon, czy musimy go dopiero zakupić, antena GPS do telefonu kształtuje się w granicach od 400 do 600 zł. Kalkulację utrudnia fakt, że dostawcy systemów nawigacyjnych na telefony zazwyczaj oferują software nawigacyjny za darmo, natomiast wykupić trzeba miesięczny lub roczny abonament na pobieranie w czasie rzeczywistym map do nawigacji z serwera poprzez GPRS, co oczywiście podnosi koszty całości.

Marcin Kuśmierz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA