REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybka konsolidacja rynku

REKLAMA

Najwięksi polscy producenci żywności przejmują coraz więcej firm. Zapowiada się ostra rywalizacja rodzimych firm z zagranicznymi koncernami.

Dla polskich producentów żywności celem strategicznym jest obecnie budowanie silnych grup kapitałowych i holdingów. Według analityków PricewaterhouseCoopers, sukces polskiej żywności w UE i rosnący eksport przyśpieszają ten proces.
– Wiele polskich firm doskonale radzi sobie na rynku, wygrywa z zagranicznymi i ma wolne środki na przejęcia – uważa Rafał Sieradzki, analityk PMR.

W grupie siła

Grupa Maspex, największa polska grupa kapitałowa w branży spożywczej, przejęła ostatnio małego producenta soków – spółkę Litex. Nieoficjalnie wiadomo, że wadowicka firma chce przejąć też firmę Malma – swojego największego konkurenta na rynku makaronów. Powadzi też negocjacje na temat fuzji z producentem napojów – spółką Hoop.
Dzięki akwizycjom przychody Maspex rosną w tempie 30 proc. rocznie. O ile jednak branża makaronowa jest bardzo rozdrobniona, o tyle rynek soków i napojów niegazowanych, wart ponad 2 mld zł, jest już silnie skoncentrowany – ponad 70 proc. należy do trzech polskich firm. Do walki z Maspeksem – liderem (40 proc. rynku) stają Agros Nova i Hortex. W odróżnieniu od innych sektorów, niewielki udział mają tu zagraniczne koncerny: Coca- Cola czy PepsiCo.
– Koncentracja jest nieunikniona. Małe firmy nie mają środków na znaczące inwestycje rynkowe, ulegają marginalizacji – wyjaśnia Robert Niewiadomski, prezes Agros Nova, który połączył się z Sondą, a potem przejął firmę Dr Witt. Jego zdaniem spółki spożywcze będą się łączyć, bo rośnie znaczenie dużych sieci handlowych w obrotach produktami spożywczymi. Większe podmioty uzyskują lepsze ceny i miejsce na półkach.

Producenci z dystrybutorami

Na Zachodzie producenci łączą się z dystrybutorami, by efektywniej wykorzystywać struktury logistyczno-dystrybucyjne. W Polsce widać to w branży alkoholowej. Ostatnio grupa Ambra, (30 proc. rynku win) przejęła największą spółkę dystrybucyjną TiM. Ambra zainwestowała też w Przedsiębiorstwo Winiarskie Seneclauze, prowadzące sklepy z winami LA Passion du Vin.
Aktywna jest grupa CEDC, największy dystrybutor i producent alkoholi. W zeszłym roku przejęła spółki Bols (za ponad 200 mln USD) i Polmos Białystok (315 mln USD).
– Planujemy kolejne przejęcia w Polsce, głównie lokalnych dystrybutorów – zapowiada William Carey, prezes CEDC.
Łączą się dystrybutorzy i producenci bakalii. Spółka Atlanta Poland, zajmująca się handlem oraz przetwórstwem bakalii, przejęła innego producenta i dystrybutora – Bakal Center. Planowane przez Atlantę przejęcia mają zwiększyć jej przychody ze 130 mln zł w 2005 do 300 mln zł w 2007 roku.

Kapitał popłynie z giełdy

Kilka firm chce pozyskać środki na inwestycje z publicznej emisji akcji. Jedną z nich jest Bakalland (dawne Uno Fresco Tradex). Kilka dni temu spółka przejęła firmę Hordegal, właściciela marki Bakal Nuss. To druga akwizycja w tym roku, po zakupie w marcu firmy Komasa. – Zaoszczędzimy na kosztach administracji i logistyki – mówi Marian Owerko, prezes Bakallandu. Spółka już szykuje się do przejęcia kolejnego większego gracza z ok. 50 mln zł przychodów. Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o firmę VOG Polska z marką Kresto. Transakcja ma zostać zawarta przed planowanym na przełom III i IV kwartału debiutem giełdowym.
Także w innych segmentach przemysłu spożywczego robi się gorąco. Spółki debiutujące na giełdzie – Pamapol czy Mispol – i planujące debiut, jak np. Seko, też zapowiadają agresywną politykę przejęć. Grupa Pamapol, która 20 czerwca weszła na parkiet, wyda na nie ok. 30-40 mln zł.
– W ciągu 3–4 lat zbudujemy grupę spożywczą osiągającą minimum 500 mln zł przychodów – deklaruje Paweł Szataniak, prezes Pamapolu.

Nadal jest co przejmować

Lider konsolidacji na rynku mięsa i wędlin – Polski Koncern Mięsny Duda – przejął już 17 podmiotów. Ostatnio spółkę Hunter Wild, specjalizującą się w skupie i przetwórstwie dziczyzny.
Przejęcia spodziewane są w branży mleczarskiej, gdzie rodzime firmy Mlekpol i Mlekovita mają już po kilka zakładów.
– Rynek będzie dążył do modelu europejskiego. W Polsce jest ponad 300 mleczarni, podczas gdy w Danii są dwie – mówi Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Ale w tej branży największe zagraniczne firmy: Danone, Hochland, Bongrain czy Lactalis zapowiadają, że będą nadal aktywnymi graczami.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Anita Skiba
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA