REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy wyrastają na regionalną potęgę

REKLAMA

Rodzime spółki informatyczne zdobywają coraz lepszą pozycję na rynkach sąsiednich krajów. Dla Comarchu czy Asseco zagraniczna sprzedaż już teraz jest ważnym źródłem przychodu.


Polskie firmy IT mogą wygrywać ze światowymi liderami. I to nie tylko na rynku krajowym, gdzie mają naturalną przewagę. Dowodem jest zwycięstwo ABG Ster-Projekt przetargu na wdrożenie w Rumunii systemu IACS (dopłat unijnych dla rolników). Spółka pokonała takich potentatów jak HP, S&T, Siemens i Thales. Kontrakt wart jest ponad 4,75 mln euro (19 mln zł), a firma może zarobić jeszcze na serwisowaniu wdrożonego systemu.

REKLAMA

REKLAMA

ABG Ster-Projekt dopiero zaczyna zagraniczną ekspansję. Inne spółki są tam obecne od kilku lat. Zaczął Comarch, który pierwszy zagraniczny przetarg wygrał w 2003 roku w Stanach Zjednoczonych. W jego ślady poszli inni – dzisiaj większość dużych polskich spółek informatycznych ma na swoim koncie zwycięstwo w zagranicznych przetargach. Dominuje kierunek wschodni i południowy – Rosja, Ukraina, Bałkany, czyli kraje, które dopiero zaczynają informatyzację instytucji i wielkich firm.

– Rosyjski rynek informatyczny parę lat temu był mniejszy od polskiego. Dziś jest o połowę większy i ma wartość 7-8 mld dolarów. Można tam zarobić naprawdę duże pieniądze – mówi Michał Michalski z ComputerLandu.

KONTRAKTY POLSKICH SPÓŁEK INFORMATYCZNYCH

• Comarch: Białoruś, Bułgaria, Czarnogóra, Czechy, Litwa, Macedonia,
Rosja, Słowacja, Ukraina
• ComputerLand: Litwa, Rosja, Rumunia
• Emax: Słowacja
• Asseco: Słowacja, Czechy, Węgry
• ABG Ster-Projekt: Rumunia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rosyjska spółka Computerlandu przynosi 10-15 mln zł przychodu. ComputerLand liczy jednak na kontrakty z dużymi rosyjskimi bankami. Każda z takich umów może dać firmie nawet 20 mln zł rocznie. Problem w tym, że wciąż nie rozstrzygnięto przetargów, chociaż miało to nastąpić jeszcze w zeszłym roku.

Na razie zagraniczna sprzedaż firmy to tylko 5 proc. jej przychodów. W przypadku Comarchu to już 15 proc. Liderem jest Asseco, któremu zagranica dostarcza aż 38 proc. przychodów. Asseco ma też najbardziej imperialne plany – chce zbudować silną regionalną grupę IT. Na razie ma 55 proc. udziałów w Asseco Slovakia. Ta spółka ma we wrześniu zadebiutować na warszawskiej giełdzie.

Pieniądze z debiutu posłużą do stworzenia Asseco Czech. Na tym jednak nie koniec.

– Dzięki połączeniu z Softbankiem przyspieszyliśmy. Chcemy wejść na rynek serbski i rumuński. Może jeszcze w 2007 roku – mówi Katarzyna Drewnowska z Asseco.

Powstanie Asseco Romania i Asseco Serbia wydaje się zatem tylko kwestią czasu. Asseco chce, żeby każda ze spółek grupy debiutowała na warszawskiej giełdzie.

Łukasz Ruciński

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA