REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrzy pracownicy w cenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Polsce brakuje pracowników specjalizujących się w sprzedaży bezpośredniej. Dlatego firma Zepter przeprowadziła eksperyment, zatrudniając absolwentów, dla których przygotowano specjalne ścieżki kariery.

Grzegorz Wilkosz - prezes zarządu Zepter International Poland

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma przez cały czas poszukuje pracowników zarówno do części sprzedażowej, jak i operacyjnej. Niewiele osób wie, że w sumie na etatach zatrudniamy blisko 200 osób. Podobnie jak w innych koncernach prowadzimy kadry, księgowość, magazyny, marketing. Osoby zatrudnione w różnych departamentach muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe, być godne zaufania oraz legitymować się doświadczeniem w sprzedaży bezpośredniej. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie ważna, gdyż przedstawiciele handlowi pracujący w terenie bezpośrednio u klientów mają inne potrzeby niż pracownicy pracujący w biurze firmy. Trzeba wiedzieć, jak zarządzać grupą osób, która pracuje zarówno w domach prywatnych czy firmach prowadząc prezentacje w różnych godzinach.

Menedżerowie poszukiwani

W przypadku osób zatrudnionych na najwyższych stanowiskach firmy mamy naprawdę ogromne kłopoty ze znalezieniem kandydatów, które w zamian za odpowiednią zapłatę mają wysokie kwalifikacje. Coraz częściej spotykam się z sytuacją, że kandydaci na dane stanowisko świetnie prezentują swoje umiejętności. Jednak o wiele gorzej wychodzi to w praktyce, kiedy dana osoba musi już wykonać konkretną pracę.

REKLAMA

Według mnie idealny menedżer powinien być komunikatywny, samodzielny, energiczny i aktywny. Musi również posiadać wiedzę z zakresu zarządzania, planowania oraz negocjacji. Dodatkowo kandydat na Top Menedżera powinien także wiedzieć, jak przeprowadzać zmiany w działaniu działu sprzedaży, za który będzie odpowiadać. Niezwykle ważną sprawą jest także doświadczenie handlowe w bezpośrednich relacjach z klientem. W zamian za ciężką pracę oferujemy wynagrodzenie uzależnione od wyników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomagają łowcy głów

Na rynku bardzo trudno jest znaleźć fachowców w dziedzinie sprzedaży bezpośredniej. Czasami do naszej firmy trafiają osoby, które wcześniej pracowały na przykład w zakładach ubezpieczeniowych. Muszę jednak z przykrością stwierdzić, że mimo posiadania przez te osoby listów polecających mieliśmy z takimi osobami poważne kłopoty.

W przypadku poszukiwania do pracy księgowych, kadrowych czy specjalistów od logistyki korzystamy z pomocy wyspecjalizowanych firm. Osoby takie muszą bowiem posiadać specjalne umiejętności. Łowcy głów najczęściej wyszukują odpowiednich kandydatów już pracujących u innych przedsiębiorców i próbują ich zachęcić do zmiany pracy, w zamian oferując wyższe zarobki.

Z przykrością muszę stwierdzić, że w przypadku menedżerów średniego szczebla niewiele osób posiada odpowiednie kwalifikacje. Kiedy w prasie pojawia się ogłoszenie, że poszukujemy nowego pracownika, wówczas spływają do nas setki ofert. Przeważnie zgłaszają się do nas osoby świeżo po studiach bez żadnego doświadczenia, które mają natomiast bardzo duże wymagania. Nasze szkoły nie kształcą studentów praktycznie, lecz teoretycznie. Natomiast wpajają swoich abiturientom, że po zakończeniu edukacji bardzo szybko będą wyjątkowo dużo zarabiać. Według mnie najpierw trzeba się dużo nauczyć, a dopiero później chcieć. Co więcej, wiele z tych osób musi być prowadzonych za rękę. Trzeba im precyzyjnie określać pracę, jaką mają do wykonania. A przecież menedżer musi być kreatywny i umieć rozwiązywać problemy związane z wykonaniem zadania.

Eksperyment z absolwentami

Podjęliśmy decyzje, że będziemy przyjmować osoby bezpośrednio po studiach i budować dla nich specjalne indywidualne ścieżki kariery. Swoją pracę w Zepterze zaczynają na zwykłych stanowiskach w operacjach i przechodzą przez kolejne działy, aby w przyszłości objąć stanowisko menedżera. Obecnie już zatrudniliśmy kilku absolwentów, którzy, jak na ich potrzeby, otrzymują w miarę dobre wynagrodzenie, a ich podstawowym zadaniem jest nauka. Dodatkowo wysyłamy ich na różnego rodzaju szkolenia. Mają oni także możliwość nauki od menedżerów pracujących bezpośrednio z nimi. Jednak są to rozwiązania, które przyniosą konkretne efekty dopiero za kilka lat.

Co prawda, takie osoby nie posiadają doświadczenia, ale są także pozbawione negatywnych przyzwyczajeń. W firmach takich jak nasza szczególnie ważna jest uczciwość i przestrzeganie zasad etycznych.

Aktywizacja bezrobotnych

Eksperyment objął także bezrobotnych, którzy zdecydowali się na rozpoczęcie pracy w charakterze przedstawicieli handlowych. Ze względu na fakt, że praca przedstawiciela handlowego jest trudna i zaledwie 3–4 spotkania na dziesięć kończą się podpisaniem umowy, więc specjalnie dla tych osób wprowadziliśmy pensje. Przez trzy miesiące oprócz prowizji wypłacamy im stałe wynagrodzenie. To ma pozwolić na przełamanie psychologicznej bariery, jaką jest strach przed porażką. Równocześnie sprawdzamy takie osoby. Kontrolujemy, czy faktycznie zostały przeprowadzone prezentacje, które zostały opisane w raportach. W zamian oferujemy dobrą pracę i jeszcze lepsze wynagrodzenie. Inwestujemy w rozwój naszych pracowników. Zdobywają nowe umiejętności, które będą dla nich potrzebne nawet, jeśli od nas odejdą. Przykładowo uczymy przedstawicieli handlowych zasad skutecznego telemarketingu oraz zarządzania czasem pracy, tak aby potrafili wykorzystywać go jak najlepiej. Niestety, bardzo często zauważamy, że ludzie nie szanują czasu pracy. A przecież wszyscy przedstawiciele handlowi są zatrudniani przez nas na podstawie umowy na świadczenie usług (umowa cywilnoprawna). Każdy z pracowników jest zgłoszony do ubezpieczenia społecznego w ZUS i płacimy za niego składki.

Wysokie wymagania

Nie wszystkie osoby, które rozpoczynają pracę w tym zawodzie, nadają się do niej. Przy czym, muszę z całą stanowczością podkreślić, przedstawiciel handlowy nie ma nic wspólnego z akwizytorem. Nie sprzedaje bowiem towaru, nie otrzymuje za niego pieniędzy do ręki. Jego zadaniem jest tylko prezentacja produktów i podpisanie umowy. Pozostałe czynności związane z zapłatą, przesłaniem produktów są w naszej gestii. Nasi pracownicy zatrudnieni w pionie sprzedaży mają tylko przedstawić produkty i znaleźć potencjalnego klienta. Dlatego przez cały czas inwestujemy w najlepszych handlowców, aby ciągle podnosić ich kwalifikacje.

Maria Sankowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA