REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedamy produkty za ponad 8 mld euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W handlu żywnością pobijemy ubiegłoroczny rekordowy wynik - eksport produktów rolno-spożywczych będzie o około 2 mld euro wyższy od importu.

W naszym eksporcie co dziesiąte euro pochodzi już ze sprzedaży żywności. Przemysł rolno-spożywczy razem z branżą samochodową, produkcją sprzętu rtv i agd stał się motorem ciągnącym polską gospodarkę. Tłuste lata w handlu produktami rolno-spożywczymi pojawiły się po naszym wstąpieniu do Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

– Zniknęły wtedy cła i inne opłaty oraz limity i kontyngenty w wymianie towarowej ze Wspólnotą. Naszym atutem stała się stosunkowo niska cena produktów rolno-spożywczych, gdyż robociznę mamy tanią – tłumaczy Wanda Chmielewska-Gil z Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa. Nie mniej ważna stała się wysoka jakość oferowanej żywności, a jest to efekt restrukturyzacji przemysłu spożywczego, którego inwestycje były trafione i przeprowadzone w odpowiednim czasie.

W rezultacie w 2004 roku, w pierwszym roku naszego członkostwa w UE, eksport żywności zwiększył się o 31 proc. w stosunku do roku poprzedniego i wyniósł ponad 5,2 mld euro. Natomiast w roku ubiegłym sprzedaż produktów rolno-spożywczych przekroczyła 7 mld euro i wzrosła o 35 proc. Ten rok będzie także bardzo dobry.

REKLAMA

– Trudno jednak oczekiwać, aby w trzecim z kolei roku eksport żywności wzrósł o ponad 30 proc., ponieważ nie da się już tak szybko zwiększać produkcji. Można spodziewać się, że sprzedaż produktów rolno-spożywczych na zagranicznych rynkach zwiększy się o około 15 proc. i przekroczy 8 mld euro – mówi Wiesław Łopaciuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zdaniem Wiesława Łopaciuka eksportowi żywności nie zaszkodził mocny złoty, a obecne osłabienie naszej waluty zwiększy rentowność sprzedaży na zagranicznych rynkach. Eksport będzie rosnąć przede wszystkim dlatego, że procentować będą mocne i trwałe więzi naszych producentów z rynkiem unijnym. Na wyniki branży nie ma większego wpływu zakaz importu z Polski mięsa i innych produktów, wprowadzony przez Rosję i Ukrainę. Po pierwsze dlatego, że udział tych krajów w naszym eksporcie jest stosunkowo niewielki, a zakaz importu nie jest w pełni skuteczny – na przykład nasze mięso trafia do Rosji przez inne kraje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W następnych latach można się spodziewać dalszego wzrostu eksportu żywności, ponieważ nasze firmy wyruszyły już także na podbój Dalekiego Wschodu – do Japonii – oraz przymierzają się do olbrzymiego rynku chińskiego. W promocji polskiej żywności na zagranicznych rynkach pomaga Bruksela, które dofinansowuje kampanie reklamujące nasze wyroby – na przykład żywność ekologiczną czy mrożonki.

Janusz K. Kowalski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA