REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedamy produkty za ponad 8 mld euro

REKLAMA

W handlu żywnością pobijemy ubiegłoroczny rekordowy wynik - eksport produktów rolno-spożywczych będzie o około 2 mld euro wyższy od importu.

W naszym eksporcie co dziesiąte euro pochodzi już ze sprzedaży żywności. Przemysł rolno-spożywczy razem z branżą samochodową, produkcją sprzętu rtv i agd stał się motorem ciągnącym polską gospodarkę. Tłuste lata w handlu produktami rolno-spożywczymi pojawiły się po naszym wstąpieniu do Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

– Zniknęły wtedy cła i inne opłaty oraz limity i kontyngenty w wymianie towarowej ze Wspólnotą. Naszym atutem stała się stosunkowo niska cena produktów rolno-spożywczych, gdyż robociznę mamy tanią – tłumaczy Wanda Chmielewska-Gil z Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa. Nie mniej ważna stała się wysoka jakość oferowanej żywności, a jest to efekt restrukturyzacji przemysłu spożywczego, którego inwestycje były trafione i przeprowadzone w odpowiednim czasie.

W rezultacie w 2004 roku, w pierwszym roku naszego członkostwa w UE, eksport żywności zwiększył się o 31 proc. w stosunku do roku poprzedniego i wyniósł ponad 5,2 mld euro. Natomiast w roku ubiegłym sprzedaż produktów rolno-spożywczych przekroczyła 7 mld euro i wzrosła o 35 proc. Ten rok będzie także bardzo dobry.

REKLAMA

– Trudno jednak oczekiwać, aby w trzecim z kolei roku eksport żywności wzrósł o ponad 30 proc., ponieważ nie da się już tak szybko zwiększać produkcji. Można spodziewać się, że sprzedaż produktów rolno-spożywczych na zagranicznych rynkach zwiększy się o około 15 proc. i przekroczy 8 mld euro – mówi Wiesław Łopaciuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zdaniem Wiesława Łopaciuka eksportowi żywności nie zaszkodził mocny złoty, a obecne osłabienie naszej waluty zwiększy rentowność sprzedaży na zagranicznych rynkach. Eksport będzie rosnąć przede wszystkim dlatego, że procentować będą mocne i trwałe więzi naszych producentów z rynkiem unijnym. Na wyniki branży nie ma większego wpływu zakaz importu z Polski mięsa i innych produktów, wprowadzony przez Rosję i Ukrainę. Po pierwsze dlatego, że udział tych krajów w naszym eksporcie jest stosunkowo niewielki, a zakaz importu nie jest w pełni skuteczny – na przykład nasze mięso trafia do Rosji przez inne kraje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W następnych latach można się spodziewać dalszego wzrostu eksportu żywności, ponieważ nasze firmy wyruszyły już także na podbój Dalekiego Wschodu – do Japonii – oraz przymierzają się do olbrzymiego rynku chińskiego. W promocji polskiej żywności na zagranicznych rynkach pomaga Bruksela, które dofinansowuje kampanie reklamujące nasze wyroby – na przykład żywność ekologiczną czy mrożonki.

Janusz K. Kowalski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA