REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spedytorzy z zabezpieczeniem 50 tys. euro

REKLAMA

Od 1 lipca firmy pośredniczące w przewozie rzeczy muszą posiadać licencję na transport krajowy oraz zabezpieczenie finansowe w wysokości 50 tys. euro. Przedsiębiorcy bez licencji zapłacą karę w wysokości 8 tys. zł.
Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym z 29 lipca 2005 r. (Dz.U. nr 180, poz. 1497) rozszerzyła definicję transportu drogowego o przedsiębiorców zajmujących się pośrednictwem przy przewozie rzeczy (art. 4 pkt 3 lit. b). Wymogi, którym muszą sprostać takie firmy, to przede wszystkim posiadanie licencji na transport krajowy oraz posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro, co określa z kolei art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. c). Przedsiębiorcy, którzy nie wykażą, że mają sytuację finansową zapewniającą prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, nie otrzymają licencji na transport drogowy. Jeśli mimo to będą kontynuowali pracę, to zapłacą kary.

8 tys. zł kara za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji
Na czym polegają zmiany

Nowym przepisom podlegają wszystkie firmy spedycyjne, gdyż pośrednictwo przy drogowym przewozie rzeczy jest jednym z elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro można potwierdzić rocznym sprawozdaniem finansowym lub dokumentami, które potwierdzają dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych oraz dostępnymi aktywami. Mogą to być również akcje lub inne zbywalne papiery wartościowe, poręczenia bankowe czy też dokumenty własności nieruchomości.

Jeżeli podmiot zajmujący się pośrednictwem jednocześnie prowadzi także transport drogowy, to musi mieć odrębnie udokumentowaną sytuację finansową dla pojazdów. Stawki te wynoszą 9 tys. euro dla pierwszego pojazdu, a dla każdego następnego 5 tys. euro.

Ci, którzy posiadają licencję na krajowy przewóz rzeczy wydaną przed 1 lipca 2006 r., oprócz udokumentowania zabezpieczenia finansowego powinni jedynie zgłosić wniosek dotyczący rozszerzenia działalności gospodarczej o pośrednictwo.

Po co nowe przepisy

– Wprowadzenie regulacji prawnych dotyczących pośrednictwa przy przewozie rzeczy ma na celu uporządkowanie rynku w tej dziedzinie działalności gospodarczej, a przede wszystkim ograniczenie zjawiska nieuczciwej konkurencji – tłumaczy Teresa Jakutowicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. Dodaje, że nowe regulacje pozwolą również na wprowadzenie systemowej kontroli przedsiębiorców oraz na stosowanie sankcji w przypadku naruszeń przepisów dotyczących przewozów drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z zadowoleniem nowe regulacje przyjmuje Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Jego zdaniem skończy się nieuczciwość wielu pośredników.

– Były firmy, gdzie było tylko jedno biurko i telefon plus dobre układy. Otrzymywały one zlecenia, a potem ich nie realizowały i zamykały interes. W ten sposób pieniędzy się już nie odzyskało – stwierdza Bolesław Milewski. Dodaje, że uczciwe firmy nie powinny bać się tych zmian, gdyż będzie większe zaufanie przewoźników w stosunku do pośredników.

ILE TO KOSZTUJE

• kurs przygotowujący do egzaminu od 1000 zł do 1800 zł
• opłata za egzamin 300 – 500 zł
• opłata za wydanie certyfikatu – 300 zł
• wydanie licencji na transport drogowy na okres od 2 do 15 lat – 800 zł,
• Zabezpieczenie – 50 tys. euro
• Zabezpieczenie za pierwszy samochód – 9 tys. euro
• Zabezpieczenie za następny pojazd – 5 tys. euro

TRANSPORT DROGOWY

Szacuje się, że na rynku istnieje 500 firm, które zajmują się wyłącznie spedycją. Natomiast szacunkowo jest około 2000 firm, które prowadzą krajowy transport drogowy i równocześnie mogą zajmować się spedycją.

Przepisy są nieprecyzyjne

Negatywnie o tych przepisach wypowiada się Polska Izba Spedycji i Logistyki, której zdaniem ograniczają one swobodę działalności gospodarczej.

– Ze swej strony zaproponowaliśmy doprecyzowanie „pośrednictwa przy przewozie rzeczy” poprzez jego odniesienie do „przewoźnika umownego”, czyli osoby lub firmy, która nie posiadając własnych środków transportu, wchodzi w prawa i obowiązki przewoźnika – mówi Danuta Adamczyk z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

– Niestety nasza propozycja, która wydaje się pomocna w usunięciu problemu interpretacji użytego pojęcia, nie znalazła jak do tej pory uznania – dodaje.

Danuta Adamczyk podkreśla, że dla wielu firm zabezpieczenie finansowe w równowartości 50 tys. euro jest dużym problemem.

– Dla utrzymania się na rynku średnich i małych firm zaproponowaliśmy obniżenie tego zabezpieczenia do wysokości 15 tys. euro oraz rozszerzenie katalogu form zabezpieczenia o gwarancję towarzystwa ubezpieczeniowego. Niestety, ta propozycja również nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem – stwierdza Danuta Adamczyk.

Te zastrzeżenia wobec ustawy doprowadziły do tego, że PISiL zaskarżyło tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA