REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spedytorzy z zabezpieczeniem 50 tys. euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 lipca firmy pośredniczące w przewozie rzeczy muszą posiadać licencję na transport krajowy oraz zabezpieczenie finansowe w wysokości 50 tys. euro. Przedsiębiorcy bez licencji zapłacą karę w wysokości 8 tys. zł.
Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym z 29 lipca 2005 r. (Dz.U. nr 180, poz. 1497) rozszerzyła definicję transportu drogowego o przedsiębiorców zajmujących się pośrednictwem przy przewozie rzeczy (art. 4 pkt 3 lit. b). Wymogi, którym muszą sprostać takie firmy, to przede wszystkim posiadanie licencji na transport krajowy oraz posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro, co określa z kolei art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. c). Przedsiębiorcy, którzy nie wykażą, że mają sytuację finansową zapewniającą prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, nie otrzymają licencji na transport drogowy. Jeśli mimo to będą kontynuowali pracę, to zapłacą kary.

8 tys. zł kara za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji
Na czym polegają zmiany

Nowym przepisom podlegają wszystkie firmy spedycyjne, gdyż pośrednictwo przy drogowym przewozie rzeczy jest jednym z elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro można potwierdzić rocznym sprawozdaniem finansowym lub dokumentami, które potwierdzają dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych oraz dostępnymi aktywami. Mogą to być również akcje lub inne zbywalne papiery wartościowe, poręczenia bankowe czy też dokumenty własności nieruchomości.

Jeżeli podmiot zajmujący się pośrednictwem jednocześnie prowadzi także transport drogowy, to musi mieć odrębnie udokumentowaną sytuację finansową dla pojazdów. Stawki te wynoszą 9 tys. euro dla pierwszego pojazdu, a dla każdego następnego 5 tys. euro.

Ci, którzy posiadają licencję na krajowy przewóz rzeczy wydaną przed 1 lipca 2006 r., oprócz udokumentowania zabezpieczenia finansowego powinni jedynie zgłosić wniosek dotyczący rozszerzenia działalności gospodarczej o pośrednictwo.

REKLAMA

Po co nowe przepisy

– Wprowadzenie regulacji prawnych dotyczących pośrednictwa przy przewozie rzeczy ma na celu uporządkowanie rynku w tej dziedzinie działalności gospodarczej, a przede wszystkim ograniczenie zjawiska nieuczciwej konkurencji – tłumaczy Teresa Jakutowicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. Dodaje, że nowe regulacje pozwolą również na wprowadzenie systemowej kontroli przedsiębiorców oraz na stosowanie sankcji w przypadku naruszeń przepisów dotyczących przewozów drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z zadowoleniem nowe regulacje przyjmuje Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Jego zdaniem skończy się nieuczciwość wielu pośredników.

– Były firmy, gdzie było tylko jedno biurko i telefon plus dobre układy. Otrzymywały one zlecenia, a potem ich nie realizowały i zamykały interes. W ten sposób pieniędzy się już nie odzyskało – stwierdza Bolesław Milewski. Dodaje, że uczciwe firmy nie powinny bać się tych zmian, gdyż będzie większe zaufanie przewoźników w stosunku do pośredników.

ILE TO KOSZTUJE

• kurs przygotowujący do egzaminu od 1000 zł do 1800 zł
• opłata za egzamin 300 – 500 zł
• opłata za wydanie certyfikatu – 300 zł
• wydanie licencji na transport drogowy na okres od 2 do 15 lat – 800 zł,
• Zabezpieczenie – 50 tys. euro
• Zabezpieczenie za pierwszy samochód – 9 tys. euro
• Zabezpieczenie za następny pojazd – 5 tys. euro

TRANSPORT DROGOWY

Szacuje się, że na rynku istnieje 500 firm, które zajmują się wyłącznie spedycją. Natomiast szacunkowo jest około 2000 firm, które prowadzą krajowy transport drogowy i równocześnie mogą zajmować się spedycją.

Przepisy są nieprecyzyjne

Negatywnie o tych przepisach wypowiada się Polska Izba Spedycji i Logistyki, której zdaniem ograniczają one swobodę działalności gospodarczej.

– Ze swej strony zaproponowaliśmy doprecyzowanie „pośrednictwa przy przewozie rzeczy” poprzez jego odniesienie do „przewoźnika umownego”, czyli osoby lub firmy, która nie posiadając własnych środków transportu, wchodzi w prawa i obowiązki przewoźnika – mówi Danuta Adamczyk z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

– Niestety nasza propozycja, która wydaje się pomocna w usunięciu problemu interpretacji użytego pojęcia, nie znalazła jak do tej pory uznania – dodaje.

Danuta Adamczyk podkreśla, że dla wielu firm zabezpieczenie finansowe w równowartości 50 tys. euro jest dużym problemem.

– Dla utrzymania się na rynku średnich i małych firm zaproponowaliśmy obniżenie tego zabezpieczenia do wysokości 15 tys. euro oraz rozszerzenie katalogu form zabezpieczenia o gwarancję towarzystwa ubezpieczeniowego. Niestety, ta propozycja również nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem – stwierdza Danuta Adamczyk.

Te zastrzeżenia wobec ustawy doprowadziły do tego, że PISiL zaskarżyło tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA