REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spedytorzy z zabezpieczeniem 50 tys. euro

REKLAMA

Od 1 lipca firmy pośredniczące w przewozie rzeczy muszą posiadać licencję na transport krajowy oraz zabezpieczenie finansowe w wysokości 50 tys. euro. Przedsiębiorcy bez licencji zapłacą karę w wysokości 8 tys. zł.
Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym z 29 lipca 2005 r. (Dz.U. nr 180, poz. 1497) rozszerzyła definicję transportu drogowego o przedsiębiorców zajmujących się pośrednictwem przy przewozie rzeczy (art. 4 pkt 3 lit. b). Wymogi, którym muszą sprostać takie firmy, to przede wszystkim posiadanie licencji na transport krajowy oraz posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro, co określa z kolei art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. c). Przedsiębiorcy, którzy nie wykażą, że mają sytuację finansową zapewniającą prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, nie otrzymają licencji na transport drogowy. Jeśli mimo to będą kontynuowali pracę, to zapłacą kary.

8 tys. zł kara za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji
Na czym polegają zmiany

Nowym przepisom podlegają wszystkie firmy spedycyjne, gdyż pośrednictwo przy drogowym przewozie rzeczy jest jednym z elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro można potwierdzić rocznym sprawozdaniem finansowym lub dokumentami, które potwierdzają dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych oraz dostępnymi aktywami. Mogą to być również akcje lub inne zbywalne papiery wartościowe, poręczenia bankowe czy też dokumenty własności nieruchomości.

Jeżeli podmiot zajmujący się pośrednictwem jednocześnie prowadzi także transport drogowy, to musi mieć odrębnie udokumentowaną sytuację finansową dla pojazdów. Stawki te wynoszą 9 tys. euro dla pierwszego pojazdu, a dla każdego następnego 5 tys. euro.

Ci, którzy posiadają licencję na krajowy przewóz rzeczy wydaną przed 1 lipca 2006 r., oprócz udokumentowania zabezpieczenia finansowego powinni jedynie zgłosić wniosek dotyczący rozszerzenia działalności gospodarczej o pośrednictwo.

Po co nowe przepisy

– Wprowadzenie regulacji prawnych dotyczących pośrednictwa przy przewozie rzeczy ma na celu uporządkowanie rynku w tej dziedzinie działalności gospodarczej, a przede wszystkim ograniczenie zjawiska nieuczciwej konkurencji – tłumaczy Teresa Jakutowicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. Dodaje, że nowe regulacje pozwolą również na wprowadzenie systemowej kontroli przedsiębiorców oraz na stosowanie sankcji w przypadku naruszeń przepisów dotyczących przewozów drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z zadowoleniem nowe regulacje przyjmuje Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Jego zdaniem skończy się nieuczciwość wielu pośredników.

– Były firmy, gdzie było tylko jedno biurko i telefon plus dobre układy. Otrzymywały one zlecenia, a potem ich nie realizowały i zamykały interes. W ten sposób pieniędzy się już nie odzyskało – stwierdza Bolesław Milewski. Dodaje, że uczciwe firmy nie powinny bać się tych zmian, gdyż będzie większe zaufanie przewoźników w stosunku do pośredników.

ILE TO KOSZTUJE

• kurs przygotowujący do egzaminu od 1000 zł do 1800 zł
• opłata za egzamin 300 – 500 zł
• opłata za wydanie certyfikatu – 300 zł
• wydanie licencji na transport drogowy na okres od 2 do 15 lat – 800 zł,
• Zabezpieczenie – 50 tys. euro
• Zabezpieczenie za pierwszy samochód – 9 tys. euro
• Zabezpieczenie za następny pojazd – 5 tys. euro

TRANSPORT DROGOWY

Szacuje się, że na rynku istnieje 500 firm, które zajmują się wyłącznie spedycją. Natomiast szacunkowo jest około 2000 firm, które prowadzą krajowy transport drogowy i równocześnie mogą zajmować się spedycją.

Przepisy są nieprecyzyjne

Negatywnie o tych przepisach wypowiada się Polska Izba Spedycji i Logistyki, której zdaniem ograniczają one swobodę działalności gospodarczej.

– Ze swej strony zaproponowaliśmy doprecyzowanie „pośrednictwa przy przewozie rzeczy” poprzez jego odniesienie do „przewoźnika umownego”, czyli osoby lub firmy, która nie posiadając własnych środków transportu, wchodzi w prawa i obowiązki przewoźnika – mówi Danuta Adamczyk z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

– Niestety nasza propozycja, która wydaje się pomocna w usunięciu problemu interpretacji użytego pojęcia, nie znalazła jak do tej pory uznania – dodaje.

Danuta Adamczyk podkreśla, że dla wielu firm zabezpieczenie finansowe w równowartości 50 tys. euro jest dużym problemem.

– Dla utrzymania się na rynku średnich i małych firm zaproponowaliśmy obniżenie tego zabezpieczenia do wysokości 15 tys. euro oraz rozszerzenie katalogu form zabezpieczenia o gwarancję towarzystwa ubezpieczeniowego. Niestety, ta propozycja również nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem – stwierdza Danuta Adamczyk.

Te zastrzeżenia wobec ustawy doprowadziły do tego, że PISiL zaskarżyło tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA