REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spedytorzy z zabezpieczeniem 50 tys. euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 lipca firmy pośredniczące w przewozie rzeczy muszą posiadać licencję na transport krajowy oraz zabezpieczenie finansowe w wysokości 50 tys. euro. Przedsiębiorcy bez licencji zapłacą karę w wysokości 8 tys. zł.
Znowelizowana ustawa o transporcie drogowym z 29 lipca 2005 r. (Dz.U. nr 180, poz. 1497) rozszerzyła definicję transportu drogowego o przedsiębiorców zajmujących się pośrednictwem przy przewozie rzeczy (art. 4 pkt 3 lit. b). Wymogi, którym muszą sprostać takie firmy, to przede wszystkim posiadanie licencji na transport krajowy oraz posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro, co określa z kolei art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. c). Przedsiębiorcy, którzy nie wykażą, że mają sytuację finansową zapewniającą prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, nie otrzymają licencji na transport drogowy. Jeśli mimo to będą kontynuowali pracę, to zapłacą kary.

8 tys. zł kara za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji
Na czym polegają zmiany

Nowym przepisom podlegają wszystkie firmy spedycyjne, gdyż pośrednictwo przy drogowym przewozie rzeczy jest jednym z elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro można potwierdzić rocznym sprawozdaniem finansowym lub dokumentami, które potwierdzają dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych oraz dostępnymi aktywami. Mogą to być również akcje lub inne zbywalne papiery wartościowe, poręczenia bankowe czy też dokumenty własności nieruchomości.

Jeżeli podmiot zajmujący się pośrednictwem jednocześnie prowadzi także transport drogowy, to musi mieć odrębnie udokumentowaną sytuację finansową dla pojazdów. Stawki te wynoszą 9 tys. euro dla pierwszego pojazdu, a dla każdego następnego 5 tys. euro.

Ci, którzy posiadają licencję na krajowy przewóz rzeczy wydaną przed 1 lipca 2006 r., oprócz udokumentowania zabezpieczenia finansowego powinni jedynie zgłosić wniosek dotyczący rozszerzenia działalności gospodarczej o pośrednictwo.

Po co nowe przepisy

– Wprowadzenie regulacji prawnych dotyczących pośrednictwa przy przewozie rzeczy ma na celu uporządkowanie rynku w tej dziedzinie działalności gospodarczej, a przede wszystkim ograniczenie zjawiska nieuczciwej konkurencji – tłumaczy Teresa Jakutowicz, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu. Dodaje, że nowe regulacje pozwolą również na wprowadzenie systemowej kontroli przedsiębiorców oraz na stosowanie sankcji w przypadku naruszeń przepisów dotyczących przewozów drogowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z zadowoleniem nowe regulacje przyjmuje Bolesław Milewski, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Jego zdaniem skończy się nieuczciwość wielu pośredników.

– Były firmy, gdzie było tylko jedno biurko i telefon plus dobre układy. Otrzymywały one zlecenia, a potem ich nie realizowały i zamykały interes. W ten sposób pieniędzy się już nie odzyskało – stwierdza Bolesław Milewski. Dodaje, że uczciwe firmy nie powinny bać się tych zmian, gdyż będzie większe zaufanie przewoźników w stosunku do pośredników.

ILE TO KOSZTUJE

• kurs przygotowujący do egzaminu od 1000 zł do 1800 zł
• opłata za egzamin 300 – 500 zł
• opłata za wydanie certyfikatu – 300 zł
• wydanie licencji na transport drogowy na okres od 2 do 15 lat – 800 zł,
• Zabezpieczenie – 50 tys. euro
• Zabezpieczenie za pierwszy samochód – 9 tys. euro
• Zabezpieczenie za następny pojazd – 5 tys. euro

TRANSPORT DROGOWY

Szacuje się, że na rynku istnieje 500 firm, które zajmują się wyłącznie spedycją. Natomiast szacunkowo jest około 2000 firm, które prowadzą krajowy transport drogowy i równocześnie mogą zajmować się spedycją.

Przepisy są nieprecyzyjne

Negatywnie o tych przepisach wypowiada się Polska Izba Spedycji i Logistyki, której zdaniem ograniczają one swobodę działalności gospodarczej.

– Ze swej strony zaproponowaliśmy doprecyzowanie „pośrednictwa przy przewozie rzeczy” poprzez jego odniesienie do „przewoźnika umownego”, czyli osoby lub firmy, która nie posiadając własnych środków transportu, wchodzi w prawa i obowiązki przewoźnika – mówi Danuta Adamczyk z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

– Niestety nasza propozycja, która wydaje się pomocna w usunięciu problemu interpretacji użytego pojęcia, nie znalazła jak do tej pory uznania – dodaje.

Danuta Adamczyk podkreśla, że dla wielu firm zabezpieczenie finansowe w równowartości 50 tys. euro jest dużym problemem.

– Dla utrzymania się na rynku średnich i małych firm zaproponowaliśmy obniżenie tego zabezpieczenia do wysokości 15 tys. euro oraz rozszerzenie katalogu form zabezpieczenia o gwarancję towarzystwa ubezpieczeniowego. Niestety, ta propozycja również nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem – stwierdza Danuta Adamczyk.

Te zastrzeżenia wobec ustawy doprowadziły do tego, że PISiL zaskarżyło tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA