REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dynamiczny rozwój rynku kart płatniczych dla firm

REKLAMA

Karty płatnicze cieszą się coraz większym zainteresowaniem małych i średnich przedsiębiorstw. Banki, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, systematycznie rozszerzają swoją ofertę w tym segmencie rynku.
Firmom oferowane są przede wszystkim karty debetowe (wydawane do rachunku bieżącego) oraz karty obciążeniowe pozwalające na krótkotrwałe odroczenie wykonywanych płatności. Karty kredytowe są jeszcze (wśród podmiotów gospodarczych) bardzo mało popularne. Sytuacja ta ulega jednak zmianie. Karty kredytowe mogą stać się wkrótce usługą konkurencyjną w stosunku do bardzo popularnego kredytu w rachunku bieżącym (ang. overdraft). Spowodowane jest to faktem, że oprocentowanie kredytu zaciągniętego kartą kredytową systematycznie spada i w niektórych bankach jest tylko nieznacznie wyższe niż overdraftu.

REKLAMA

W Polsce banki oferują podmiotom gospodarczym 3 główne rodzaje kart płatniczych. Są to karty debetowe, obciążeniowe oraz kredytowe. Do końca 2005 roku banki wydały ich (dla klientów indywidualnych i firm) ponad 20 milionów. Zdecydowana większość kart opatrzona jest logiem systemu VISA lub Mastercard. Karty pozostałych organizacji płatniczych są w naszym kraju mało popularne.

Karty debetowe

REKLAMA

Karty debetowe (ang. debit cards) są najbardziej rozpowszechnionymi kartami na polskim rynku. Stanowią one ponad 75 proc. wydanych w Polsce kart. Wykonane nimi transakcje natychmiast są rozliczane (w ciężar rachunku, z którym są związane) natychmiast po otrzymaniu przez bank informacji o ich przeprowadzeniu. Kartą debetową można posługiwać się tylko do wysokości aktualnego salda na rachunku powiększonego ewentualnie o dostępny limit zadłużenia (kredyt w rachunku bieżącym). Dlatego też wydając klientowi tego rodzaju kartę, bank nie musi badać jego zdolności kredytowej. O kartę debetową przedsiębiorca może wystąpić już w momencie składania wniosku o otwarcie rachunku bankowego.

Karta debetowa może posiadać również określony przez bank limit transakcji, wówczas posiadacz może dokonywać transakcji tylko do wysokości przyznanego limitu, niezależnie od aktualnego stanu rachunku. Zdarza się, że banki stosują oba rozwiązania jednocześnie – posiadacz karty może dokonywać transakcji do wysokości przyznanego limitu, jednak nie więcej niż aktualne saldo rachunku. Ustalony limit może dotyczyć wszystkich operacji, jednak niektóre banki umożliwiają ustalenie osobnych limitów dla transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. Za karty debetowe banki pobierają opłaty. Może to być jedna, roczna opłata za wydanie i użytkowanie karty lub tylko opłata miesięczna za korzystanie z niej.

Karty kredytowe mogą stać się wkrótce usługą konkurencyjną w stosunku do bardzo popularnego kredytu w rachunku bieżącym

Kart obciążeniowe

Karty obciążeniowe (ang. charge cards) oraz karty z odroczonym terminem płatności (ang. deferred debit cards) są, oprócz kart debetowych, najpopularniejszymi kartami wśród podmiotów gospodarczych.

Funkcjonowanie tego rodzaju kart opiera się na następujących zasadach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dla każdego posiadacza karty bank ustala tzw. miesięczny limit wydatków, do wysokości którego może dokonywać transakcji w ciągu miesiąca,
• raz w ciągu miesiąca (w dniu rozliczenia karty) bank sumuje wszystkie dokonane transakcje (gotówkowe i bezgotówkowe) i przedstawia je do rozliczenia posiadaczowi karty.

Karty obciążeniowe i karty z odroczonym terminem płatności to jednak nie to samo. Różnica pomiędzy nimi uwidacznia się wyłącznie w momencie rozliczania transakcji:

REKLAMA

• w przypadku karty obciążeniowej, bank przedstawia posiadaczowi rozliczenie i oczekuje jego całkowitego spłacenia w przeciągu określonego czasu (np. tygodnia),
• w przypadku karty z odroczonym terminem płatności, bank automatycznie pobiera całą należność za wykonane transakcje z rachunku posiadacza karty.

Dzień rozliczenia karty z reguły jest ustalany odgórnie przez bank (np. każdego piątego dnia miesiąca). Niektóre banki umożliwiają posiadaczom kart ustalenie odpowiadającego im dnia rozliczenia (wybór spośród kilku proponowanych terminów).

Dodatkowo w przypadku karty z odroczonym terminem płatności, warunkiem wydania karty jest posiadanie przez firmę rachunku bieżącego oraz czasem również przedstawienie dokumentów świadczących o zdolności kredytowej i dobrej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Ten drugi warunek dotyczy nowych klientów banku.

Omawianymi kartami można się posługiwać do wysokości przyznanego miesięcznego limitu wydatków, niezależnie od salda rachunku bieżącego, jaki jest w momencie dokonywania transakcji.

Bank, rozliczając transakcje z użyciem kart obciążeniowych, udziela ich posiadaczom krótkoterminowego kredytu, którego okres (liczony od dnia wykonania transakcji do dnia rozliczenia posiadacza z bankiem) może wynosić nawet ponad miesiąc. Po tym okresie karta musi zostać w pełni spłacona.

Karty kredytowe

Tego rodzaju karty są wydawane przez banki podmiotom gospodarczym od niedawna. Dopiero cztery z nich zdecydowały się na udostępnienie tej usługi firmom. Są to PKO BP, Raiffeisen Bank Polska, ING Bank Śląski i Bank Pekao SA.

Karta kredytowa to nic innego jak udzielenie przez bank kredytu (przed wydaniem karty badana jest zdolność kredytowa firmy), z którego może korzystać przedsiębiorstwo. Jednak kredyt ten nie musi być oprocentowany. W konstrukcji kart kredytowych występuje bowiem okres bezodsetkowy (ang. grace period).

Jeżeli przedsiębiorca spłaci zaciągnięty (za pomocą karty kredytowej) kredyt w określonym przez bank terminie, to nie zostaną mu naliczone odsetki. Okres ten wynosi zwykle do 55 dni i liczony jest od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego karty. Możliwa jest również spłata jedynie określonej przez bank kwoty minimalnej (zwykle ok. 5 proc. zadłużenia, nie mniej niż 50 zł). Od niespłaconego kredytu kartowego bank nalicza odsetki. Wynoszą one aktualnie do 22 proc.

W przypadku klientów indywidualnych bank nie wymaga, aby wnioskujący o kartę kredytową posiadał w nim konto osobiste. Usługi te nie są bowiem ze sobą powiązane. Inaczej jest w przypadku podmiotów gospodarczych. Banki z reguły (wyjątkiem jest ING Bank Śląski) wymagają, aby wnioskująca o kartę kredytową firma posiadała u nich również rachunek bieżący.

Na jaką kartę się zdecydować

Przede wszystkim warto posiadać (wydawaną do rachunku bieżącego) kartę debetową, która będzie służyła do doraźnych wypłat gotówki z bankomatu oraz do wykonywania operacji bezgotówkowych. Przedsiębiorca powinien dysponować również drugą kartą, obciążeniową albo kredytową. Jeżeli istnieje taka możliwość, to lepszym rozwiązaniem jest posiadanie karty kredytowej.

Karta ta będzie służyła przede wszystkim do wykonywania transakcji bezgotówkowych, np. płatność za hotel, benzynę w czasie delegacji. Nie należy dokonywać nią wypłat gotówki z bankomatu. Nie dość, że z transakcją taką związane są wysokie prowizje, to jeszcze operacje gotówkowe nie są zaliczane go okresu bezodsetkowego. Oznacza to, że bank naliczy nam odsetki już od momentu pobrania gotówki z bankomatu.

Karta kredytowa powinna stanowić alternatywę dla kredytu w rachunku bieżącym. Przede wszystkim limit kredytowy (na karcie) negatywnie wpływa na zdolność kredytową przedsiębiorstwa. Atutem karty kredytowej jest okres bezodsetkowy, w ramach którego bank nie nalicza odsetek od zaciągniętego kredytu.

Natomiast przedsiębiorcy, którzy preferują overdraft (zamiast karty kredytowej), powinni wybrać kartę obciążeniową. Muszą jednak pamiętać, że wykorzystany (w ciągu okresu rozliczeniowego) limit będą musieli spłacić (w całości) w dniu wskazanym przez bank.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA