REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dynamiczny rozwój rynku kart płatniczych dla firm

REKLAMA

Karty płatnicze cieszą się coraz większym zainteresowaniem małych i średnich przedsiębiorstw. Banki, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, systematycznie rozszerzają swoją ofertę w tym segmencie rynku.
Firmom oferowane są przede wszystkim karty debetowe (wydawane do rachunku bieżącego) oraz karty obciążeniowe pozwalające na krótkotrwałe odroczenie wykonywanych płatności. Karty kredytowe są jeszcze (wśród podmiotów gospodarczych) bardzo mało popularne. Sytuacja ta ulega jednak zmianie. Karty kredytowe mogą stać się wkrótce usługą konkurencyjną w stosunku do bardzo popularnego kredytu w rachunku bieżącym (ang. overdraft). Spowodowane jest to faktem, że oprocentowanie kredytu zaciągniętego kartą kredytową systematycznie spada i w niektórych bankach jest tylko nieznacznie wyższe niż overdraftu.

REKLAMA

W Polsce banki oferują podmiotom gospodarczym 3 główne rodzaje kart płatniczych. Są to karty debetowe, obciążeniowe oraz kredytowe. Do końca 2005 roku banki wydały ich (dla klientów indywidualnych i firm) ponad 20 milionów. Zdecydowana większość kart opatrzona jest logiem systemu VISA lub Mastercard. Karty pozostałych organizacji płatniczych są w naszym kraju mało popularne.

Karty debetowe

REKLAMA

Karty debetowe (ang. debit cards) są najbardziej rozpowszechnionymi kartami na polskim rynku. Stanowią one ponad 75 proc. wydanych w Polsce kart. Wykonane nimi transakcje natychmiast są rozliczane (w ciężar rachunku, z którym są związane) natychmiast po otrzymaniu przez bank informacji o ich przeprowadzeniu. Kartą debetową można posługiwać się tylko do wysokości aktualnego salda na rachunku powiększonego ewentualnie o dostępny limit zadłużenia (kredyt w rachunku bieżącym). Dlatego też wydając klientowi tego rodzaju kartę, bank nie musi badać jego zdolności kredytowej. O kartę debetową przedsiębiorca może wystąpić już w momencie składania wniosku o otwarcie rachunku bankowego.

Karta debetowa może posiadać również określony przez bank limit transakcji, wówczas posiadacz może dokonywać transakcji tylko do wysokości przyznanego limitu, niezależnie od aktualnego stanu rachunku. Zdarza się, że banki stosują oba rozwiązania jednocześnie – posiadacz karty może dokonywać transakcji do wysokości przyznanego limitu, jednak nie więcej niż aktualne saldo rachunku. Ustalony limit może dotyczyć wszystkich operacji, jednak niektóre banki umożliwiają ustalenie osobnych limitów dla transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. Za karty debetowe banki pobierają opłaty. Może to być jedna, roczna opłata za wydanie i użytkowanie karty lub tylko opłata miesięczna za korzystanie z niej.

Karty kredytowe mogą stać się wkrótce usługą konkurencyjną w stosunku do bardzo popularnego kredytu w rachunku bieżącym

Kart obciążeniowe

Karty obciążeniowe (ang. charge cards) oraz karty z odroczonym terminem płatności (ang. deferred debit cards) są, oprócz kart debetowych, najpopularniejszymi kartami wśród podmiotów gospodarczych.

Funkcjonowanie tego rodzaju kart opiera się na następujących zasadach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dla każdego posiadacza karty bank ustala tzw. miesięczny limit wydatków, do wysokości którego może dokonywać transakcji w ciągu miesiąca,
• raz w ciągu miesiąca (w dniu rozliczenia karty) bank sumuje wszystkie dokonane transakcje (gotówkowe i bezgotówkowe) i przedstawia je do rozliczenia posiadaczowi karty.

Karty obciążeniowe i karty z odroczonym terminem płatności to jednak nie to samo. Różnica pomiędzy nimi uwidacznia się wyłącznie w momencie rozliczania transakcji:

REKLAMA

• w przypadku karty obciążeniowej, bank przedstawia posiadaczowi rozliczenie i oczekuje jego całkowitego spłacenia w przeciągu określonego czasu (np. tygodnia),
• w przypadku karty z odroczonym terminem płatności, bank automatycznie pobiera całą należność za wykonane transakcje z rachunku posiadacza karty.

Dzień rozliczenia karty z reguły jest ustalany odgórnie przez bank (np. każdego piątego dnia miesiąca). Niektóre banki umożliwiają posiadaczom kart ustalenie odpowiadającego im dnia rozliczenia (wybór spośród kilku proponowanych terminów).

Dodatkowo w przypadku karty z odroczonym terminem płatności, warunkiem wydania karty jest posiadanie przez firmę rachunku bieżącego oraz czasem również przedstawienie dokumentów świadczących o zdolności kredytowej i dobrej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Ten drugi warunek dotyczy nowych klientów banku.

Omawianymi kartami można się posługiwać do wysokości przyznanego miesięcznego limitu wydatków, niezależnie od salda rachunku bieżącego, jaki jest w momencie dokonywania transakcji.

Bank, rozliczając transakcje z użyciem kart obciążeniowych, udziela ich posiadaczom krótkoterminowego kredytu, którego okres (liczony od dnia wykonania transakcji do dnia rozliczenia posiadacza z bankiem) może wynosić nawet ponad miesiąc. Po tym okresie karta musi zostać w pełni spłacona.

Karty kredytowe

Tego rodzaju karty są wydawane przez banki podmiotom gospodarczym od niedawna. Dopiero cztery z nich zdecydowały się na udostępnienie tej usługi firmom. Są to PKO BP, Raiffeisen Bank Polska, ING Bank Śląski i Bank Pekao SA.

Karta kredytowa to nic innego jak udzielenie przez bank kredytu (przed wydaniem karty badana jest zdolność kredytowa firmy), z którego może korzystać przedsiębiorstwo. Jednak kredyt ten nie musi być oprocentowany. W konstrukcji kart kredytowych występuje bowiem okres bezodsetkowy (ang. grace period).

Jeżeli przedsiębiorca spłaci zaciągnięty (za pomocą karty kredytowej) kredyt w określonym przez bank terminie, to nie zostaną mu naliczone odsetki. Okres ten wynosi zwykle do 55 dni i liczony jest od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego karty. Możliwa jest również spłata jedynie określonej przez bank kwoty minimalnej (zwykle ok. 5 proc. zadłużenia, nie mniej niż 50 zł). Od niespłaconego kredytu kartowego bank nalicza odsetki. Wynoszą one aktualnie do 22 proc.

W przypadku klientów indywidualnych bank nie wymaga, aby wnioskujący o kartę kredytową posiadał w nim konto osobiste. Usługi te nie są bowiem ze sobą powiązane. Inaczej jest w przypadku podmiotów gospodarczych. Banki z reguły (wyjątkiem jest ING Bank Śląski) wymagają, aby wnioskująca o kartę kredytową firma posiadała u nich również rachunek bieżący.

Na jaką kartę się zdecydować

Przede wszystkim warto posiadać (wydawaną do rachunku bieżącego) kartę debetową, która będzie służyła do doraźnych wypłat gotówki z bankomatu oraz do wykonywania operacji bezgotówkowych. Przedsiębiorca powinien dysponować również drugą kartą, obciążeniową albo kredytową. Jeżeli istnieje taka możliwość, to lepszym rozwiązaniem jest posiadanie karty kredytowej.

Karta ta będzie służyła przede wszystkim do wykonywania transakcji bezgotówkowych, np. płatność za hotel, benzynę w czasie delegacji. Nie należy dokonywać nią wypłat gotówki z bankomatu. Nie dość, że z transakcją taką związane są wysokie prowizje, to jeszcze operacje gotówkowe nie są zaliczane go okresu bezodsetkowego. Oznacza to, że bank naliczy nam odsetki już od momentu pobrania gotówki z bankomatu.

Karta kredytowa powinna stanowić alternatywę dla kredytu w rachunku bieżącym. Przede wszystkim limit kredytowy (na karcie) negatywnie wpływa na zdolność kredytową przedsiębiorstwa. Atutem karty kredytowej jest okres bezodsetkowy, w ramach którego bank nie nalicza odsetek od zaciągniętego kredytu.

Natomiast przedsiębiorcy, którzy preferują overdraft (zamiast karty kredytowej), powinni wybrać kartę obciążeniową. Muszą jednak pamiętać, że wykorzystany (w ciągu okresu rozliczeniowego) limit będą musieli spłacić (w całości) w dniu wskazanym przez bank.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

REKLAMA

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

REKLAMA

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

REKLAMA