REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczanie powodziowego ryzyka

REKLAMA

Po każdej fali powodzi ożywa zainteresowanie polisami obejmującymi to ryzyko. W przypadku firm kluczowe znaczenie ma właściwe określenie sum ubezpieczenia dla poszczególnych kategorii mienia.
Nie wszystkie polisy dla małych i średnich firm standardowo zawierają ochronę na wypadek powodzi.
Zależy od pakietu

W Compensie, w pakiecie Ubezpieczenie firmowe można ją dostać dopiero po opłacie dodatkowej składki. Wyraźnie chęć ubezpieczenia na wypadek powodzi trzeba też zadeklarować w Uniqa czy Allianz. Za to w PZU zależy to od rodzaju wybranego pakietu. W PZU Partner, skierowanym do najmniejszych przedsiębiorców, jest to opcja dodatkowa. Podobnie jest w PZU Ekspert skierowanym do średnich firm. W PZU Doradca dedykowanym małym firmom, ryzyko powodzi znalazło się w zakresie podstawowym.

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowe znaczenie ma ustalenie sumy ubezpieczenia.

– Niedoszacowanie wartości ubezpieczanego majątku może spowodować, że przedsiębiorca nie uzyska pełnego pokrycia poniesionej szkody. Zasadą ubezpieczeń gospodarczych jest bowiem to, że wysokość odszkodowania nie może być wyższa od sumy ubezpieczenia – przestrzega Wacław Lewandowski, dyrektor oddziału okręgowego PZU w Poznaniu.

ZASADA PROPORCJI – JAK TO DZIAŁA

• W przypadku ubezpieczenia mienia, zawartego w tzw. systemie sum stałych, wartość mienia z dnia szkody i suma ubezpieczenia powinny być mniej więcej równe.
• Jeśli majątek firmy w dniu szkody będzie wart 100 tys. zł, a suma ubezpieczenia została określona na poziomie 70 tys. zł, to znaczy, że mamy niedoubezpieczenie w wysokości 30 proc.
• Zgodnie z zasadą proporcji, stosowaną przez wszystkie towarzystwa, w takiej sytuacji towarzystwo ma prawo obniżyć odszkodowanie o taki wskaźnik.
• W praktyce klient dostałby więc kwotę 49 tys. zł, bo od 70 tys. sumy ubezpieczenia trzeba odjąć 30 proc.

Uwaga! W uniknięciu zastosowania proporcji pomaga możliwość ubezpieczenia mienia w systemie na pierwsze ryzyko, dopuszczenie np. 10-proc. różnicy między sumą ubezpieczenia a wartością majątku czy klauzula automatycznego pokrycia.

Zasada proporcji

W innym przypadku stosowana jest zasada proporcji. Towarzystwa bardzo rzadko w ubezpieczeniach mienia pozwalają zawrzeć umowę w systemie na pierwsze ryzyko (najczęściej jest to możliwe tylko w przypadku nakładów inwestycyjnych czy mienia pracowników). Pozwala to na wyłączenie stosowania zasady proporcji, bo odpowiedzialność towarzystwa istnieje do określonej w umowie sumy ubezpieczenia.

REKLAMA

Jeśli więc mamy w umowie sumę ubezpieczenia w wysokości 70 tys. zł, to towarzystwo odpowiada do takiej kwoty, bez względu na wartość majątku. To wygodne rozwiązanie, bo nie trzeba zajmować się ciągłym porównywaniem wartości majątku i sumy ubezpieczenia, a potem informowaniem towarzystwa o różnicach. Taka opcja jest dostępna np. w pakiecie PZU Ekspert skierowanym do najmniejszych przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mali i średni przedsiębiorcy muszą wykazać się większą rzetelnością w monitorowaniu stanu swojego majątku, bo tu standardem jest ubezpieczenie na sumy stałe (niewykluczające wspomnianej zasady proporcji).

– W pakietach PZU Doradca i Ekspert dopuszczamy 10-proc. różnicę pomiędzy zadeklarowaną sumą ubezpieczenia a faktyczną wartością majątku. Jeśli nie będzie ona większa, klient uzyska odszkodowanie w pełnej wysokości – mówi dyrektor Wacław Lewandowski.

Innym rozwiązaniem stosowanym dla ułatwienia życia klientom, jest tzw. klauzula automatycznego pokrycia.

– Przewiduje ona, że nowe maszyny lub wyposażenie chronione są już od momentu wpisania ich do rejestru środków trwałych, bez konieczności natychmiastowego zgłaszania tego faktu do ubezpieczyciela – dodaje Wacław Lewandowski.

Odszkodowanie za magazyn

Sporo problemów pojawia się przy określaniu sumy ubezpieczenia dla środków obrotowych. Powinny one być ubezpieczone według kosztu wytworzenia lub ceny zakupu, zależnie od tego, czy mamy do czynienia z produktami czy towarami, jednak nie więcej niż możliwa do uzyskania cena sprzedaży. Ustalona w ten sposób suma ubezpieczenia powinna odpowiadać maksymalnemu, przewidywanemu w okresie trwania ubezpieczenia stanowi magazynowemu, ale towarzystwa dopuszczają zwykle 10-proc. margines błędu.

– Dla dużych firm, w których dodatkowo występują istotne wahania stanu magazynowego w różnych okresach roku, na przykład ze względu na sezonowość sprzedaży, stworzyliśmy możliwość ubezpieczenia w systemie sum zmiennych – mówi Wacław Lewandowski.

Oznacza to, że towarzystwo udziela ochrony odpowiadającej faktycznej wartości towarów na magazynie, nie więcej jednak niż 120 proc. zadeklarowanej sumy ubezpieczenia.


Bianka Jaworska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA