REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większe limity mleka nie dla wszystkich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko co czwarty rolnik może liczyć na zwiększenie swoich limitów produkcji mleka.
Z danych Agencji Rynku Rolnego wynika, że prawie połowa rolników dostarczających mleko do mleczarni przekroczyła w sezonie 2005-06 swoje limity produkcji. Na prawie 300 tys. dostawców limity przekroczyło 140 tys. Kara za przekroczenie wynosi 0,31 euro za każdy litr.
Jednak minister rolnictwa Andrzej Lepper jest przekonany, że kary będą mniejsze. To dlatego, że Polska nie wykorzystała swojej kwoty bezpośredniej (ok. 100 mln litrów), czyli mleka, jakie rolnicy mieli prawo sami sprzedawać z pominięciem mleczarni. Andrzej Lepper powiedział "Gazecie", że ma zgodę Brukseli na zwiększenie limitów o niewykorzystaną kwotę bezpośrednią. - Ciągle nie mamy żadnego potwierdzenia na piśmie tej decyzji. Jeśli tylko Bruksela nas oficjalnie zawiadomi, przystąpimy do zbilansowania kwot mlecznych - mówi Jarosław Iwański, rzecznik Agencji Rynku Rolnego.
ARR ma czas do końca lipca na przygotowanie ostatecznego rozliczenia. Wówczas zawiadomi każdego rolnika, ile będzie musiał zapłacić za każdy przekroczony litr. Według Andrzeja Leppera będzie to 36 gr. A ponieważ mleczarnie ściągały już od rolników po 20 gr za każdy litr jako zaliczki na poczet kar, to teraz musieliby oni dopłacić po 16 gr.
W obecnym sezonie (który skończy się 31 marca 2007 r.) nasi rolnicy będą mogli skorzystać z dodatkowej kwoty tzw. restrukturyzacyjnej. Będzie się ona należała tylko tym rolnikom, którzy sprzedają rocznie nie więcej niż 800 tys. litrów, a swoje limity przekroczyli o minimum 5 tys litrów. Takich rolników jest w kraju ok. 35 tys. Tyle zresztą już wpłynęło wniosków do ARR o dodatkowe limity na ten sezon. A zatem tylko co czwarty rolnik, któremu grożą kary, skorzysta z kwoty restrukturyzacyjnej.
Rolnicy są więc mocno rozgoryczeni, zwłaszcza najwięksi dostawcy, którzy dostarczają ponad 800 tys litrów rocznie. Właśnie tacy rolnicy najbardziej uwierzyli w opłacalność mleczarstwa i najwięcej zainwestowali w obory i sprzęt oraz zakup wysokomlecznych krów. Dla nich Sejm, przyjmując na początku roku ustawę o rynku mleka, w ogóle nie przewidział zwiększenia limitów.
Zbyt niskie limity produkcji mleka to także problem wielu innych krajów unijnych. Kary za nadprodukcję mleka w roku ubiegłym zapłaciły Austria, Irlandia, Niemcy, Dania, Holandia, Belgia i Włochy.
Włosi borykają się od 10 lat z nadprodukcją mleka. Kiedy wchodzili do Unii, mieli taką samą sytuację jak Polska - niedużą produkcję, więc dostali od Brukseli niewielkie kwoty mleczne. Potem ich mleczarstwo się rozwinęło, m.in. poprzez produkcję i eksport takich przysmaków jak ser parmezan i podobny do niego, ale tańszy, grana padano, twarożku ricotta, mozzarelli i mascarpone. Ceny mleka poszybowały więc w górę, a rolnicy zwiększali produkcję. Dziś rozpaczają nie tylko dlatego, że co roku płacą kary za nadprodukcję, ale też dlatego, że ceny skupu mleka cały czas spadają - przed 10 laty mleko było dwa razy droższe niż obecnie.
Od lat co roku Włosi walczą więc w Unii o większe limity produkcji. Jak dotąd bez skutku.
- Gdybyśmy mieli większą wyobraźnię, to byśmy walczyli o wyższe limity w trakcie negocjacji z Brukselą. Teraz na każdą zmianą limitów muszą zgodzić się wszystkie kraje Unii, a to jest przecież wbrew interesom niektórych z nich - mówi Steffano Cavazzini, rolnik, a zarazem prezes zakładu produkującego parmegiano reggiano pod Parmą.
Do Włoch napływa bowiem dziś mleko z innych krajów Unii, gdzie jest tańsze. W Danii, Słowenii, na Węgrzech za litr mleka trzeba zapłacić 0,3 euro (w Polsce 0,25 euro), a we Włoszech nawet 0,37 euro.

Krystyna Naszkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA