REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewoźnicy zaczynają wychodzić za granicę

REKLAMA

PKP Cargo wycofało się z przetargu na prywatyzację kolei słowackich, ale nie rezygnuje z penetracji zagranicznych rynków. Ten szlak wybierają też prywatni konkurenci. Tylko kilku z nich zanotowało w I kwartale wzrost przewozów.
Zaledwie trzy nowe podmioty starają się o licencje na świadczenie przewozów towarowych koleją. Zdaniem Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zainteresowanie wejściem na polski rynek jest zdecydowanie mniejsze niż w 2005 roku, a w branży widać zastój.

To nie oznacza jednak, że rynek przewozów przestał się rozwijać. Raczej że nasycił się prywatnymi przewoźnikami, którzy walczą już nie tylko z PKP Cargo, do niedawna monopolistą i głównym konkurentem w przewozach kolejowych, lecz także między sobą.

REKLAMA

– Pod względem ilości przewiezionych towarów w I kwartale rynek zanotował wzrosty. Przewieziono 64,3 mln ton towarów w porównaniu z 62,9 mln ton rok wcześniej – mówi Ryszard Węcławik z departamentu ekonomiki transportu UTK.

Cargo jedzie w dobrą stronę

REKLAMA

Największy wzrost przewiezionych towarów – o 25 proc. – zanotowała grupa PCC, w której wożą takie spółki, jak PCC Rail, Kolchem, Spedkol i Coaltrans. Wielkość przewozów zwiększyły także Kopalnia Piasku Kotlarnia, PTKiGK Zabrze i Rybnik. Największy spadek – o prawie 25 proc. – zanotował LHS, spółka z grupy PKP, która wozi towary po szerokim torze łączącym Polskę z Ukrainą. Przewozy spadły także CTL Logistics, największej prywatnej firmie na rynku.

– W ich przypadku zwiększyła się jednak praca przewozowa, co oznacza, że wożą na większe odległości, czyli że zwiększają zakres działania – mówi Ryszard Węcławik.
PKP Cargo, największy przewoźnik na rynku, nadal traci przewozy, ale może pochwalić się, że zahamował spadek.

– Wielkość przewozów jest mniejsza o niecały 1 proc. w porównaniu do I kwartału 2005 r., ale wtedy przewozy spadły aż o 7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2004 r. – podkreśla Ryszard Węcławik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Słowacy przedobrzyli

REKLAMA

Aż prawie 40 proc. przewożonych towarów stanowi węgiel. Ponieważ wożą go wszyscy, konkurencja jest duża i spada opłacalność tej usługi (konkurencja wymusza obniżki cen, spadają marże), przewoźnicy zaczynają szukać dla siebie nowych obszarów działalności – wchodzą w przewozy specjalistyczne, na przykład produkty chemiczne, przewozy kontenerowe, lub wychodzą poza granice kraju. Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo, nie chce podać konkretnych liczb, ale zapewnia, że eksport, import i tranzyt mają w przewozach duży udział. Ta gałąź ma się rozwijać. Jednak nie za wszelką cenę.

– Trzeba poznać rynki, żeby wiedzieć, jak będą się układać alianse przewozowe w Europie. Mamy udziały w spółce w Niemczech i we Włoszech. Wycofaliśmy się jednak z przetargu na prywatyzację przewoźnika słowackiego. Po badaniu spółki uznaliśmy, że oczekiwania rządu słowackiego są przeszacowane – podkreśla szef PKP Cargo.

Zagranica kusi wszystkich

W prywatnych firmach udział przewozów zagranicznych jest jeszcze skromny, średnio mniejszy niż 10 proc. Każdy chce jednak poznać możliwości rozwinięcia takiej działalności przed otwarciem europejskiego rynku w 2007 roku.

– Międzynarodowe przewozy każdego roku będą notować 50-proc. wzrost. W tym roku chcemy przewieźć przez granicę 500 tys. ton ładunków. Po niemieckiej stronie działa spółka z grupy CTL, która ma dostęp do belgijskich i holenderskich portów – mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics.

Z czterema różnymi przewoźnikami współpracuje grupa PCC.

– W przewozach kontenerowych wozimy do Niemiec polietylen. Dostawy piasku formierskiego i koksu do Czech zlecamy jeszcze Cargo, ale niewykluczone, że to się wkrótce zmieni. Kontrakty nie są jeszcze duże, ale ważne, bo oznaczają regularne dostawy – uważa Piotr Rybotycki, dyrektor zakładu transportu kolejowego w PCC.

Ruch międzynarodowy utrudnia konieczność wymiany na granicy lokomotywy i załogi obsługującej transport. Większość przewoźników szykuje się do zakupu dwusystemowych lokomotyw, które pozwolą jeździć po Europie. Na razie tylko Kolej Bałtycka korzysta w przewozach z takiej maszyny.

– Mamy dwie takie używane lokomotywy, a niedługo uruchomimy kolejne trzy. Jednak wykorzystujemy je tylko w ruchu krajowym, bo dopuszczenie do rynków zagranicznych jest bardzo skomplikowane – mówi Bogdan Tofilski, szef marketingu w PTKiGK Rybnik.

Jedna nowa lokomotywa kosztuje kilka milionów euro. Przewoźnicy przygotowują się do zakupów.

– Czekamy na konkretne propozycje dostawców. Rozważamy kupno albo leasing – dodaje Piotr Rybotycki.

Katarzyna Kozińska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA