REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Producenci chcą ochrony przed konkurencją

REKLAMA

Rada Ministrów zdecydowała o przystąpieniu Polski do wspólnego europejskiego rynku broni. Polskie firmy zbrojeniowe liczą na program osłonowy.

P
olska przystąpiła do wspólnego europejskiego rynku uzbrojenia. Ma on zacząć działać od 1 lipca. Jego idea jest prosta – chodzi o zniesienie preferencji dla krajowych firm zbrojeniowych. Od tej pory rząd rozstrzygający przetargi na uzbrojenie będzie musiał traktować zagranicznych producentów tak samo, jak firmy krajowe.

Zwolennikiem otwarcia polskiego rynku był resort obrony narodowej. Dzięki liberalizacji wojskowi będą mogli przebierać w ofertach europejskich potentatów zbrojeniowych. Zniknie gorset preferencji dla przemysłu polskiego, który, jak sam przyznaje, nie ma jak walczyć z zachodnią konkurencją. W stanowisku dotyczącym otwarcia rynku Polskie Lobby Przemysłowe stwierdza, że nasza zbrojeniówka jest zapóźniona technologicznie.

Nie ma w tym nic zaskakującego, biorąc pod uwagę wydatki na badania naukowe w dziedzinie obronności. Jak podaje miesięcznik techniki wojskowej „Raport”, Francja – jeden z głównych europejskich producentów uzbrojenia – przeznacza na ten cel 1,2 mld euro rocznie. Tymczasem, zgodnie z planami resortu, w przyszłym roku Polska wyda na innowacje zbrojeniowe zaledwie 200 mln zł.

Zacofanie naszego przemysłu obronnego było dla wojskowych argumentem za przystąpieniem do wolnego rynku. Zdaniem polskich firm, którym przewodzą grupy Bumaru i Agencji Rozwoju Przemysłu – przemawiało za jego odrzuceniem. Nie przekonuje ich perspektywa swobodnego dostępu do europejskiego rynku ocenianego na ponad 30 mld euro. Oferując sprzęt w większości starszej generacji, nie mają szans na zamówienia nowoczesnych armii europejskich. Mogą natomiast łatwo stracić rynek krajowy, w którym dysponują około 70 proc. udziałów. W tym roku MON chce wydać na modernizację polskiej armii 3,7 mld zł.

Radosław Sikorski, minister obrony narodowej, zapowiedział, że decyzja o przystąpieniu do otwartego rynku będzie połączona z programem osłonowym dla polskiej zbrojeniówki. Szczegóły nie są znane, jednak jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się od jednego z krajowych potentatów, rozmowy między producentami i ministerstwem już trwają.

Łukasz Ruciński
lukasz.rucinski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA