REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona na czarną godzinę

REKLAMA

Ubezpieczenia zawierane przez małe i średnie przedsiębiorstwa to najdynamiczniej rozwijający się segment ubezpieczeń majątkowych. Zapotrzebowanie firm na ochronę wzrasta wraz z ich zamożnością.
Dotychczas małe i średnie firmy (MSP) kupowały polisy głównie w zakresie ograniczonym do ubezpieczenia pojazdów – obowiązkowej odpowiedzialności cywilnej i autocasco oraz ubezpieczenia od pożaru i kradzieży z włamaniem.

– Obecnie obserwujemy, że firmy zaczynają interesować się szerszym zakresem ochrony i kupować specjalistyczne produkty ubezpieczeniowe bezpośrednio związane z rodzajem prowadzonej przez te przedsiębiorstwa działalności gospodarczej – mówi Tomasz Stępniowski, dyrektor krakowskiego oddziału PZU.

REKLAMA

Wzmocnienie sektora

Coraz większe zainteresowanie tzw. ubezpieczeniami biznesowymi to szansa na wzmocnienie sektora MSP – trwałości i konkurencyjności ich działania. Bo firmy te, choć w Polsce licznie reprezentowane, są mało stabilne.

Wzrost zainteresowania ochroną ubezpieczeniową bierze się przede wszystkim ze wzrostu zamożności i majątku firmy. Coraz częściej przedsiębiorcy chcą ubezpieczyć się na wypadek utraty coraz istotniejszego finansowo wyposażenia firmy, maszyn i urządzeń. Wzrost zamożności, zdobywanie kolejnych kontraktów, wyniki finansowe powodują, że firmy śmielej myślą o długoterminowym działaniu.

Małe jak duże

REKLAMA

Wzrost zainteresowania ubezpieczeniem najczęściej pojawia się wraz z polepszeniem sytuacji gospodarczej, a znika w okresie recesji. Ubezpieczenie jest bowiem tym kosztem działania przedsiębiorstwa, którego nie trzeba ponosić, by firma mogła funkcjonować nadal. Co prawda, pojawia się wtedy zagrożenie istnienia przedsiębiorstwa, ale bieżąca działalność nadal może być prowadzona.

– Małe firmy zaczynają korzystać z takiej ochrony, z jakiej już od dłuższego czasu korzystają duże przedsiębiorstwa. Coraz większym zainteresowaniem sektora MSP cieszą się m.in. ubezpieczenia typu business interruption, czyli ubezpieczenia utraty zysku – dodaje Tomasz Stępniowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polega ono na pokryciu przez towarzystwo strat poniesionych w wyniku wystąpienia danego ryzyka, np. pożaru, i strat, jakie firma ponosi np. w związku z przerwaniem produkcji, niewykonywaniem zamówień itp. Taka opcja jest jednak dostępna dla większych firm, które są adresatami pakietu PZU Ekspert. Dla mniejszych, w ramach pakietu PZU Doradca jest opcja nazywana czasem „małym business interruption”, czyli ubezpieczenie dodatkowych kosztów działalności gospodarczej. Towarzystwo zobowiązuje się w takim przypadku do pokrycia kosztów przeniesienia posiadanego mienia do innej lokalizacji, wynajmu pomieszczeń czy użytkowania zastępczych maszyn i urządzeń. Wszystko po to, żeby firma możliwe szybko mogła wznowić działalność, np. po pożarze.

Przed i po szkodzie

Znaczenie tego ubezpieczenia wśród mniejszych firm będzie rosło, ponieważ wpływają one na wiarygodność przedsiębiorstwa oraz jego możliwości pokonania kryzysu i ponownego podjęcia normalnej działalności. Właśnie przedsiębiorstwa niezbyt zamożne, które nie mają zasobów finansowych na pokrycie strat powstałych np. w wyniku zdarzeń losowych, powinny zastanowić się nad ochroną ubezpieczeniową.

UBEZPIECZENIE UTRATY ZYSKU – BUSINESS INTERRUPTION

Ubezpieczenie typu business interruption chroni przed finansowymi skutkami nagłych przerw w działalności firmy wynikających z pożaru czy innych zdarzeń losowych objętych polisą. Pokrywa ono np. część zysku operacyjnego, który firma osiągnęłaby dzięki zwykłemu działaniu w okresie trwania szkody, w tym zysku ze sprzedaży zniszczonych produktów gotowych czy kosztów wynagrodzenia, koszty najmu, dzierżawy, energii elektrycznej, gazu, wody, c.o., rat leasingowych itp. Ubezpieczenie najczęściej pokrywa też dodatkowe wydatki, jak: wynajęcia i przeprowadzki do budynków i pomieszczeń zastępczych, koszty prac w godzinach nadliczbowych, narzuty socjalne na wynagrodzenia, koszty wynajęcia rzeczoznawców, kary umowne, zawiadomienia klientów o zaistniałej sytuacji.

PAKIETY UBEZPIECZEŃ

Dotyczą firm, których:
• wartość majątku trwałego i obrotowego firmy nie przekracza 12 tysięcy euro, osiągających obroty do 50 tysięcy euro rocznie, zatrudniających do 3 osób lub prowadzących działalność w formie samozatrudnienia – PZU Partner,
• wartość majątku trwałego i obrotowego firmy nie przekracza 600 tysięcy euro, o obrotach do 800 tysięcy euro, zatrudniających do 30 osób
– PZU Doradca,
• wartość majątku trwałego i obrotowego firmy nie przekracza 10 milionów zł, o obrotach do 4 milionów euro, zatrudniających do 50 osób – PZU Ekspert;
• ochrona flot samochodowych – PZU Flota Plus.

 Majka Magnuszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA