REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korporacje nie oszczędzają na informatyce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Komputeryzacja magazynów największych polskich przedsiębiorstw oraz oddziałów globalnych koncernów działających na naszym rynku jest na poziomie światowym.

Szybki rozwój gospodarczy kraju w kilku ostatnich latach oraz wzrost konkurencji spowodowany wejściem Polski do Unii Europejskiej wymusiły na firmach komputeryzację wszelkich procesów w ich strukturach. Jednak wobec bardzo wysokich kosztów wdrożenia najbardziej zaawansowanych technologii, które wynoszą od kilkudziesięciu do kilkuset nawet tysięcy euro, pozwolić na to mogą sobie tylko najwięksi i najbogatsi.

Najlepsze technologie

Jeżeli jednak taka decyzja w firmie zapadnie, polscy przedsiębiorcy kupują i wdrażają najlepsze technologie dostępne na rynku. Wyciągają po prostu wnioski z doświadczeń swoich kolegów za granicą i uczą się od nich liczyć. A badania np. z rynku amerykańskiego wskazują, że wprowadzenie do firmy najnowocześniejszego programu magazynowego w pełni zintegrowanego z modułami finansowo-księgowymi przynosi nawet 25 proc. oszczędności. Z tego właśnie powodu poziom zaawansowania technologicznego i informatyzacja największych i najbogatszych przedsiębiorstw funkcjonujących na polskim rynku nie odbiega od ich zagranicznych odpowiedników. Molochy typu KGHM, Orlen czy PTC nie mogą pozwolić sobie na nieścisłości w raportach o stanach magazynowych czy na zaleganie zbyt dużej ilości towaru na półkach, czyli zamrażanie kapitału obrotowego.

REKLAMA

REKLAMA

Trzeba dojrzeć

Jak zauważa Dominik Tylczyński z Icon Consulting, firmy zajmującej się wdrażaniem systemów informatycznych do firm, podjęcie decyzji o komputeryzacji magazynu nie jest proste, a sam proces również nie należy do najłatwiejszych.

– Firma musi dojrzeć do wdrożenia kompleksowego systemu informatycznego obsługującego wszelkie poziomy jej funkcjonowania. Najczęściej po roku–dwóch stosowania modułów księgowych, finansowych, kadrowych i logistycznych przychodzi czas na niższe poziomy. Dopiero wtedy następuje oswojenie z systemem, ale też staje się on jednocześnie bardzo wygodnym i niezbędnym narzędziem pracy. I powstaje chęć rozbudowy – wyjaśnia Dominik Tylczyński.

To tylko jeden z powodów, dla którego przedsiębiorstwa nie kupują od razu pełnego pakietu oprogramowania. Pozostałe to czynniki logistyczne i organizacyjne w samej firmie. Wdrożenie systemu zajmuje ok. 3 miesięcy, ale konieczne jest często przeorganizowanie dotychczasowej struktury firmy, przeszkolenie pracowników, zintegrowanie nowego systemu z istniejącymi dotąd. To wszystko wymaga sporego wysiłku organizacyjnego oraz oddelegowania do tych prac najlepszych pracowników, znających firmę od podszewki.

Polscy przedsiębiorcy wdrażają najlepsze technologie dostępne na rynku.

REKLAMA

Wdrażanie po kolei

Najczęściej poszczególne elementy systemów wdraża się systematycznie, by uniknąć chaosu w przedsiębiorstwie. Magazyny najczęściej stoją na końcu tej kolejki, ale praktycznie żadna firma nie zapomina o nich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Przy zakupie zintegrowanego systemu informatycznego w dużych firmach cena nie gra roli, więc po kolei wdrażane są wszystkie moduły operacyjne. Komputeryzacja magazynów, choć często odbywa się na końcu, jest bardzo istotną częścią całej sieci – dodaje Dominik Tylczyński.


Lesław Kretowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA