REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy popełniają błędy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący działalność handlową na zasadach kredytu kupieckiego powinien dokładnie zabezpieczyć swoje interesy, jeszcze zanim wyda kontrahentowi towar lub zrealizuje na jego rzecz usługę.
Biznesowa profilaktyka powinna rozpoczynać się już na etapie podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z partnerem handlowym i sporządzania umowy sprzedaży. Musi ona gwarantować otrzymanie należności w terminie lub ich skuteczne dochodzenie na drodze sądowej, jeżeli kontrahent nie zrealizuje płatności.
Kontrahent pod lupą

Przedsiębiorcy mają wiele możliwości zweryfikowania informacji o kondycji finansowo-organizacyjnej potencjalnego kontrahenta. Najprostszym, choć czasochłonnym i w praktyce nie zawsze skutecznym, sposobem, jest samodzielne zebranie danych.

REKLAMA

Można przede wszystkim sprawdzić terminowość wpłat składek do ZUS-u i urzędu skarbowego. Zaleganie ze składkami to pierwszy sygnał ostrzegawczy o złej sytuacji finansowej firmy.

– Dodatkowych informacji można także szukać w sądach rejestrowych i biurach komorników. Można także sprawdzić rekomendacje, jakie kontrahentowi wystawiają jego dotychczasowi dostawcy. Wymaga to jednak poświęcenia dużej ilości czasu i bardzo często uniemożliwia podjęcie szybkiej, i – co ważniejsze – trafnej decyzji o współpracy i sprzedaży z odroczonym terminem płatności – twierdzi Kamil Muniak z Euler Hermes Anna Kozińska Kancelaria Prawna.

Wszystko w raporcie

REKLAMA

O wiele szybsze i bardziej bezpieczne jest zamówienie raportu o kontrahencie w firmie windykacyjnej lub wywiadowni gospodarczej. Z reguły składa się on z dwóch części: pierwsza dotyczy informacji o sytuacji prawno-finansowej firmy, druga to dane analityczne.

Zaletą korzystania z tego typu weryfikacji kontrahentów jest fakt, że pracownicy wyspecjalizowanych firm docierają do informacji niedostępnych dla przedsiębiorców. Mają oni możliwość zestawienia danych z wielu źródeł, m.in. z rejestrów, sądów, urzędów, giełdy wierzytelności, statystyk oraz publikacji w mediach. Pozyskują również informacje od firm, które wcześniej współpracowały z przedsiębiorstwem, a zatem znają jego zachowania płatnicze. Źródłem informacji jest także sam potencjalny odbiorca, który na prośbę wywiadowni wypełnia szczegółową ankietę. Brak zgody na podanie danych do takiej ankiety może być sygnałem ostrzegawczym.
Na podstawie analizy tak zebranych danych, wywiadownia wystawia każdemu przedsiębiorstwu ocenę jego możliwości spłaty należności w postaci limitu kredytowego. Pozwala on przedsiębiorcy na podjęcie decyzji o udzieleniu kredytu kupieckiego i jego wielkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Gdy zapłata się opóźnia

REKLAMA

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Polscy przedsiębiorcy, mimo że cały czas nabierają w tej kwestii doświadczenia, nadal popełniają wiele błędów. Ich efektem są utrudnienia w odzyskaniu należności, w przypadku gdy kontrahent opóźnia się z zapłatą lub w ogóle nie ma zamiaru płacić.
– Kardynalnym błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej, bez uszczegółowiania sposobu i trybu dalszej współpracy. W praktyce uniemożliwia to lub bardzo utrudnia, udowodnienie roszczeń w postępowaniu procesowym. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest także brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań, a także brak lub błędne ustanowienie zabezpieczeń – mówi Kamil Muniak.

Zdarza się, że przedsiębiorcy korzystają z wcześniej przygotowanego wzoru umowy, który okazuje się nieodpowiedni do sytuacji. Dlatego przedsiębiorca powinien zawsze dokładnie zapoznać się z wszystkimi warunkami umowy i w przypadku pojawienia się wątpliwości negocjować jej treść, by przy ewentualnym dochodzeniu należności dawała ona możliwość korzystania z jak największej liczby instrumentów prawnych.

WAŻNE

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową.

Wzajemna odpowiedzialność

Prawidłowo skonstruowana umowa powinna zawierać szczegółowy opis tego, za co odpowiada każda ze stron, które ją podpisują. Przede wszystkim określić trzeba wartość przedmiotu umowy i termin zapłaty należności. Warunki umowy powinny także regulować kwestie udostępniania sobie nawzajem dokumentacji rejestrowej i księgowej oraz zawierać wymagane oświadczenia zarządów.

Ustalając szczegóły, należy zwrócić uwagę, by umowa nie ograniczała możliwości zbycia ewentualnych wierzytelności. Powinna także zawierać wskazanie sądu, w którego gestii będzie rozpatrywanie ewentualnych sporów między kontrahentami. Duże podmioty gospodarcze bardzo często wskazują sąd właściwy ze względu na położenie swojej siedziby, który nie zawsze jest tożsamy z siedzibą drugiej strony umowy.
– Taki zapis, w przypadku konieczności wystąpienia na drogę sądową, pociąga za sobą dodatkowe koszty finansowe, spowodowane choćby dojazdem do sądu – mówi Kamil Muniak.

W umowie warto także zawrzeć klauzulę zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej, dzięki czemu dostawca pozostaje właścicielem wydanego przedmiotu do momentu zapłaty za towar. W przypadku gdy sprzedawca uzna za zasadne skorzystanie z takiej klauzuli, powinien ją umieścić w umowie sprzedaży. Warto to podkreślić, ponieważ wpisanie jej na fakturze, jak robi to wielu przedsiębiorców, jest bezskuteczne.

Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż z odroczonymi terminami płatności powinien przykładać dużą wagę do dokumentów potwierdzających zarówno zawarcie, jak i wykonanie umowy. W przeciwnym razie udowodnienie tych faktów w procesie sądowym może pochłonąć dużo czasu i pieniędzy. Powinien również zadbać o odpowiednie zabezpieczenia: ubezpieczenie ryzyka kredytu kupieckiego, weksel lub poręczenie.

NAJCZĘSTSZE NIEDOCIĄGNIĘCIA

• brak umowy w formie pisemnej,
• podpisanie jedynie umowy ramowej,
• brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań,
• błędne ustanowienie zabezpieczeń,
• wykorzystywanie wcześniej przygotowanego wzoru umowy,
• brak wskazania sądu, w którego gestii będzie rozpatrywanie sporów,
• brak klauzuli zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej.

KIEDY WARTO ZAPŁACIĆ

Opracowany przez wywiadownię gospodarczą raport o kontrahencie obejmujący zestaw podstawowych informscji dotyczący danej firmy kosztuje od 100 do 400 zł w zależności od kraju umiejscowienia tej firmy. Dokument taki oprócz podstawowych danych – nazwa, adres, REGON etc. – z reguły zawiera dane finansowe, bilans firmy za ostatni okres sprawozdawczy oraz zdarzenia prawne, które w okresie ostatnich miesięcy miały miejsce odnośnie do tej firmy.

 Marek Matusiak
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA