REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy popełniają błędy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący działalność handlową na zasadach kredytu kupieckiego powinien dokładnie zabezpieczyć swoje interesy, jeszcze zanim wyda kontrahentowi towar lub zrealizuje na jego rzecz usługę.
Biznesowa profilaktyka powinna rozpoczynać się już na etapie podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z partnerem handlowym i sporządzania umowy sprzedaży. Musi ona gwarantować otrzymanie należności w terminie lub ich skuteczne dochodzenie na drodze sądowej, jeżeli kontrahent nie zrealizuje płatności.
Kontrahent pod lupą

Przedsiębiorcy mają wiele możliwości zweryfikowania informacji o kondycji finansowo-organizacyjnej potencjalnego kontrahenta. Najprostszym, choć czasochłonnym i w praktyce nie zawsze skutecznym, sposobem, jest samodzielne zebranie danych.

REKLAMA

Można przede wszystkim sprawdzić terminowość wpłat składek do ZUS-u i urzędu skarbowego. Zaleganie ze składkami to pierwszy sygnał ostrzegawczy o złej sytuacji finansowej firmy.

– Dodatkowych informacji można także szukać w sądach rejestrowych i biurach komorników. Można także sprawdzić rekomendacje, jakie kontrahentowi wystawiają jego dotychczasowi dostawcy. Wymaga to jednak poświęcenia dużej ilości czasu i bardzo często uniemożliwia podjęcie szybkiej, i – co ważniejsze – trafnej decyzji o współpracy i sprzedaży z odroczonym terminem płatności – twierdzi Kamil Muniak z Euler Hermes Anna Kozińska Kancelaria Prawna.

Wszystko w raporcie

REKLAMA

O wiele szybsze i bardziej bezpieczne jest zamówienie raportu o kontrahencie w firmie windykacyjnej lub wywiadowni gospodarczej. Z reguły składa się on z dwóch części: pierwsza dotyczy informacji o sytuacji prawno-finansowej firmy, druga to dane analityczne.

Zaletą korzystania z tego typu weryfikacji kontrahentów jest fakt, że pracownicy wyspecjalizowanych firm docierają do informacji niedostępnych dla przedsiębiorców. Mają oni możliwość zestawienia danych z wielu źródeł, m.in. z rejestrów, sądów, urzędów, giełdy wierzytelności, statystyk oraz publikacji w mediach. Pozyskują również informacje od firm, które wcześniej współpracowały z przedsiębiorstwem, a zatem znają jego zachowania płatnicze. Źródłem informacji jest także sam potencjalny odbiorca, który na prośbę wywiadowni wypełnia szczegółową ankietę. Brak zgody na podanie danych do takiej ankiety może być sygnałem ostrzegawczym.
Na podstawie analizy tak zebranych danych, wywiadownia wystawia każdemu przedsiębiorstwu ocenę jego możliwości spłaty należności w postaci limitu kredytowego. Pozwala on przedsiębiorcy na podjęcie decyzji o udzieleniu kredytu kupieckiego i jego wielkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Gdy zapłata się opóźnia

REKLAMA

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Polscy przedsiębiorcy, mimo że cały czas nabierają w tej kwestii doświadczenia, nadal popełniają wiele błędów. Ich efektem są utrudnienia w odzyskaniu należności, w przypadku gdy kontrahent opóźnia się z zapłatą lub w ogóle nie ma zamiaru płacić.
– Kardynalnym błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej, bez uszczegółowiania sposobu i trybu dalszej współpracy. W praktyce uniemożliwia to lub bardzo utrudnia, udowodnienie roszczeń w postępowaniu procesowym. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest także brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań, a także brak lub błędne ustanowienie zabezpieczeń – mówi Kamil Muniak.

Zdarza się, że przedsiębiorcy korzystają z wcześniej przygotowanego wzoru umowy, który okazuje się nieodpowiedni do sytuacji. Dlatego przedsiębiorca powinien zawsze dokładnie zapoznać się z wszystkimi warunkami umowy i w przypadku pojawienia się wątpliwości negocjować jej treść, by przy ewentualnym dochodzeniu należności dawała ona możliwość korzystania z jak największej liczby instrumentów prawnych.

WAŻNE

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową.

Wzajemna odpowiedzialność

Prawidłowo skonstruowana umowa powinna zawierać szczegółowy opis tego, za co odpowiada każda ze stron, które ją podpisują. Przede wszystkim określić trzeba wartość przedmiotu umowy i termin zapłaty należności. Warunki umowy powinny także regulować kwestie udostępniania sobie nawzajem dokumentacji rejestrowej i księgowej oraz zawierać wymagane oświadczenia zarządów.

Ustalając szczegóły, należy zwrócić uwagę, by umowa nie ograniczała możliwości zbycia ewentualnych wierzytelności. Powinna także zawierać wskazanie sądu, w którego gestii będzie rozpatrywanie ewentualnych sporów między kontrahentami. Duże podmioty gospodarcze bardzo często wskazują sąd właściwy ze względu na położenie swojej siedziby, który nie zawsze jest tożsamy z siedzibą drugiej strony umowy.
– Taki zapis, w przypadku konieczności wystąpienia na drogę sądową, pociąga za sobą dodatkowe koszty finansowe, spowodowane choćby dojazdem do sądu – mówi Kamil Muniak.

W umowie warto także zawrzeć klauzulę zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej, dzięki czemu dostawca pozostaje właścicielem wydanego przedmiotu do momentu zapłaty za towar. W przypadku gdy sprzedawca uzna za zasadne skorzystanie z takiej klauzuli, powinien ją umieścić w umowie sprzedaży. Warto to podkreślić, ponieważ wpisanie jej na fakturze, jak robi to wielu przedsiębiorców, jest bezskuteczne.

Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż z odroczonymi terminami płatności powinien przykładać dużą wagę do dokumentów potwierdzających zarówno zawarcie, jak i wykonanie umowy. W przeciwnym razie udowodnienie tych faktów w procesie sądowym może pochłonąć dużo czasu i pieniędzy. Powinien również zadbać o odpowiednie zabezpieczenia: ubezpieczenie ryzyka kredytu kupieckiego, weksel lub poręczenie.

NAJCZĘSTSZE NIEDOCIĄGNIĘCIA

• brak umowy w formie pisemnej,
• podpisanie jedynie umowy ramowej,
• brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań,
• błędne ustanowienie zabezpieczeń,
• wykorzystywanie wcześniej przygotowanego wzoru umowy,
• brak wskazania sądu, w którego gestii będzie rozpatrywanie sporów,
• brak klauzuli zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej.

KIEDY WARTO ZAPŁACIĆ

Opracowany przez wywiadownię gospodarczą raport o kontrahencie obejmujący zestaw podstawowych informscji dotyczący danej firmy kosztuje od 100 do 400 zł w zależności od kraju umiejscowienia tej firmy. Dokument taki oprócz podstawowych danych – nazwa, adres, REGON etc. – z reguły zawiera dane finansowe, bilans firmy za ostatni okres sprawozdawczy oraz zdarzenia prawne, które w okresie ostatnich miesięcy miały miejsce odnośnie do tej firmy.

 Marek Matusiak
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

REKLAMA