REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrafimy zatrzymać obcy kapitał

REKLAMA

Ponad 85 proc. zagranicznych inwestorów ocenia pozytywnie wybór Polski jako miejsca dla robienia interesów. Prawie dwie trzecie zamierza u nas ponownie zainwestować w ciągu 2-3 lat.
Dlaczego przychodzą do Polski? W najnowszym raporcie KPMG, firmy doradczej, zidentyfikowano trzy podstawowe kryteria wyboru. Są to koszty pracy i lokalizacja geograficzna (po 22,6 proc. odpowiedzi badanych inwestorów) oraz wielkość rynku wewnętrznego (21,4 proc.). Ale co ósmy respondent podkreślał wagę kwalifikacji polskich pracowników. Inwestorzy natomiast w mniejszym stopniu interesują się wysokością stóp podatkowych czy rozmiarami pomocy publicznej (po 2,4 proc. odpowiedzi).

Ponad 85 proc. inwestorów zagranicznych pozytywnie albo bardzo pozytywnie ocenia wejście do Polski. Przeszło 56 proc. zamierza znowu zainwestować w naszym kraju w ciągu najbliższego roku, a dalsze 6 proc. w okresie 2-3 lat.

REKLAMA

– To pozytywnie świadczy o atrakcyjności Polski – mówi Mirosław Proppe, dyrektor KPMG.

REKLAMA

Jego zdaniem, mamy szanse – ze względu na położenie geograficzne i rozmiary rynku – stać się centrum zaopatrzenia dla krajów regionu, czyli być przyczółkiem dla wielu korporacji. Według brytyjskich analiz w ciągu najbliższych kilku lat do Polski będzie napływać ok. 9 mld dolarów rocznie. Największe ryzyko dla firm inwestujących w Polsce wiąże się z regulacjami administracyjno-biurokratycznymi. Na te przeszkody wskazuje co piąty inwestor, a co szósty na regulacje prawne i sądownictwo oraz otoczenie polityczne. Nikt nie kocha nas w ciemno, a jednak co trzeci inwestor przed dokonaniem inwestycji nie brał pod uwagę innej lokalizacji prócz Polski. Jako alternatywę najczęściej wskazywano Czechy (26,1 proc.), kraje bałtyckie (17,4 proc.) i inne kraje regionu (13 proc.).

Spośród obiegowych opinii o Polsce, które zwłaszcza poprzez zagraniczne media rzutują na wizerunek kraju, przeszło połowę odrzucono jako fałsz. Są to m.in. stwierdzenia o niskiej wydajności Polaków, powszechności łapownictwa czy braku znajomości języków obcych. Teza o zbyt wysokich podatkach ma równie wielu zwolenników, co przeciwników. Zagraniczni inwestorzy potwierdzili natomiast opinie o fatalnym działaniu sądów, złej infrastrukturze drogowej, o skomplikowanym charakterze systemu podatkowego czy wszechobecności biurokracji.

Jak podkreślili eksperci KPMG, są to akurat sfery, których poprawa zależy wyłącznie od władz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największym zaskoczeniem dla inwestorów zagranicznych był wysoki poziom kwalifikacji polskich pracowników (prawie 44 proc. respondentów).

Tadeusz Barzdo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA