REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrafimy zatrzymać obcy kapitał

REKLAMA

Ponad 85 proc. zagranicznych inwestorów ocenia pozytywnie wybór Polski jako miejsca dla robienia interesów. Prawie dwie trzecie zamierza u nas ponownie zainwestować w ciągu 2-3 lat.
Dlaczego przychodzą do Polski? W najnowszym raporcie KPMG, firmy doradczej, zidentyfikowano trzy podstawowe kryteria wyboru. Są to koszty pracy i lokalizacja geograficzna (po 22,6 proc. odpowiedzi badanych inwestorów) oraz wielkość rynku wewnętrznego (21,4 proc.). Ale co ósmy respondent podkreślał wagę kwalifikacji polskich pracowników. Inwestorzy natomiast w mniejszym stopniu interesują się wysokością stóp podatkowych czy rozmiarami pomocy publicznej (po 2,4 proc. odpowiedzi).

Ponad 85 proc. inwestorów zagranicznych pozytywnie albo bardzo pozytywnie ocenia wejście do Polski. Przeszło 56 proc. zamierza znowu zainwestować w naszym kraju w ciągu najbliższego roku, a dalsze 6 proc. w okresie 2-3 lat.

REKLAMA

– To pozytywnie świadczy o atrakcyjności Polski – mówi Mirosław Proppe, dyrektor KPMG.

REKLAMA

Jego zdaniem, mamy szanse – ze względu na położenie geograficzne i rozmiary rynku – stać się centrum zaopatrzenia dla krajów regionu, czyli być przyczółkiem dla wielu korporacji. Według brytyjskich analiz w ciągu najbliższych kilku lat do Polski będzie napływać ok. 9 mld dolarów rocznie. Największe ryzyko dla firm inwestujących w Polsce wiąże się z regulacjami administracyjno-biurokratycznymi. Na te przeszkody wskazuje co piąty inwestor, a co szósty na regulacje prawne i sądownictwo oraz otoczenie polityczne. Nikt nie kocha nas w ciemno, a jednak co trzeci inwestor przed dokonaniem inwestycji nie brał pod uwagę innej lokalizacji prócz Polski. Jako alternatywę najczęściej wskazywano Czechy (26,1 proc.), kraje bałtyckie (17,4 proc.) i inne kraje regionu (13 proc.).

Spośród obiegowych opinii o Polsce, które zwłaszcza poprzez zagraniczne media rzutują na wizerunek kraju, przeszło połowę odrzucono jako fałsz. Są to m.in. stwierdzenia o niskiej wydajności Polaków, powszechności łapownictwa czy braku znajomości języków obcych. Teza o zbyt wysokich podatkach ma równie wielu zwolenników, co przeciwników. Zagraniczni inwestorzy potwierdzili natomiast opinie o fatalnym działaniu sądów, złej infrastrukturze drogowej, o skomplikowanym charakterze systemu podatkowego czy wszechobecności biurokracji.

Jak podkreślili eksperci KPMG, są to akurat sfery, których poprawa zależy wyłącznie od władz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największym zaskoczeniem dla inwestorów zagranicznych był wysoki poziom kwalifikacji polskich pracowników (prawie 44 proc. respondentów).

Tadeusz Barzdo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA