REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spadnie popyt na OC

REKLAMA

Spada import pojazdów, sprzedaż nowych nie rośnie - zapowiada się więc ostra walka o klientów. Ale nie wszystkich. Towarzystwa będą w coraz większym stopniu różnicowały stawki, tak żeby klienci, którzy powodują mniej szkód, płacili niższe stawki.
Ubezpieczenia komunikacyjne przynoszą towarzystwom ponad 63 proc. zebranej składki. Dlatego na tym polu toczy się zaciekła rywalizacja o klientów i ich składki. Niestety, nie oznacza to jednak spadku cen dla wszystkich klientów.

– Towarzystwa raczej skoncentrują się na zdobywaniu klientów, którzy powodują mało szkód i w tym kierunku będą modyfikowały swoje taryfy czy przyznawały regionalnie swoim sprzedawcom prawo do zniżek – przewiduje Marcin Z. Broda, wiceprezes firmy Ogma monitorującej rynek polis komunikacyjnych.

Trudniej dla towarzystw

Koniunktura sprzedaży polis komunikacyjnych jest mocno związana z tym, co dzieje się na rynku samochodowym. W ubiegłym roku przywieziono do Polski ponad 800 tys. używanych aut, które muszą mieć polisy OC, stąd wzrost składki z tego tytułu o 575 mln zł. Najlepiej koniunkturę na polisy OC wykorzystało MTU, wykazując największy wzrost przypisu składki w tym segmencie, bo aż o 103 mln zł. Zdystansowała tym samym takich potentatów jak Allianz (99 mln zł wzrostu) czy Wartę (58 mln zł) lub PZU (57 mln zł). Jak wynika z obserwacji firmy Ogma, polisy MTU zaczęli aktywniej sprzedawać listonosze.

W tym roku ten boom na polisy OC już się nie powtórzy. Z danych Samar wynika, że w lutym 2006 r. sprowadziliśmy niemal 40 proc. mniej aut niż rok temu. Nie lepiej będzie też w przypadku polis AC – przychody z ich sprzedaży maleją w większości towarzystw już teraz (o 63 mln zł). To efekt najniższej od 13 lat sprzedaży nowych aut. Samochody, którymi jeździmy, starzeją się, więc składki są coraz niższe, a część osób w ogóle rezygnuje z posiadania polisy AC. A w tym roku nie będzie lepiej.

Dane firmy Samar pokazują, że popyt na nowe samochody nie rośnie. Jednymi z niewielu firm, które z tych tarapatów wyszły obronną ręką i zanotowały istotny wzrost przychodów z AC, były Allianz (32 mln zł wzrostu) Cigna STU (24 mln zł), Link4 (12 mln zł) i MTU (9 mln zł). W pozostałych przypadkach mieliśmy albo symboliczne wzrosty, albo wręcz spadek (np. PZU o 21 mln zł czy Warta o 19 mln zł).

– To efekt nie tylko dobrej współpracy z dealerami, ale też rozbudowy sieci sprzedaży własnej, skierowanej również do klientów indywidualnych – mówi Urszula Stańczak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz.

Drożej dla klientów

Choć firmy – w wyniku gorszej koniunktury – muszę ostrzej zabiegać o klientów, to wcale nie oznacza, że spadną ceny ubezpieczeń.

– Spodziewałbym się nawet wzrostu cen polis, jeśli nie pod koniec tego, to na początku przyszłego roku, szczególnie za OC komunikacyjne – mówi Marcin Z. Broda. Według niego jest to nieuniknione, bo rośnie wartość wypłat za szkody osobowe, a powoli kończą się oszczędności związane z obniżeniem kosztów napraw samochodów, na co towarzystwa położyły ostatnio spory nacisk.

Na razie ceny stabilizuje PZU, które na początku roku wprowadziło zmiany taryf. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ogmę, stawki ogólnie nie spadły, bo w jednych regionach i dla niektórych kategorii klientów polisy podrożały, dla innych staniały. Teraz konkurenci analizują wpływ tych zmian na swój portfel klientów. oni również w coraz większym stopniu będą różnicowali stawki w zależności od profilu klienta. Na przykład Link4 wprowadził ostatnio zniżki dla kobiet, a PZU zaczęło naliczać większe zwyżki dla młodych kierowców. Tego typu zmian możemy spodziewać się w tym roku więcej.

Wszyscy czekają też, co zrobi nowy gracz na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, czyli AXA, która ma sprzedawać polisy przez telefon. Przypomnijmy, że trzy lata temu wejście Link4, firmy, która jako pierwsza postawiła na ten sposób sprzedaży, spowodowało, że agenci dostali możliwość przyznawania dodatkowych zniżek, żeby nie dopuścić do odejścia klientów.

Marcin Jaworski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Współpraca na styku biznesu i nauki to nieocenione korzyści także dla firm

    Współpraca praktyków biznesu z instytucjami naukowymi wielu z nas kojarzy się głównie z działalnością społeczną. Korzyści dla uczelni i ich studentów są bowiem dość oczywiste. Mowa m.in. o dostępie do najnowszej wiedzy praktycznej i możliwości warsztatowego pogłębiania umiejętności uczniów, co pośrednio buduje także prestiż szkoły wyższej. A co z takiej współpracy może wynieść biznes? Wbrew pozorom to nie tylko poczucie dobrze wypełnionej misji, ale też korzyści ekonomiczne i wizerunkowe.

    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    REKLAMA

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem polskich producentów żywności roślinnej.

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    REKLAMA

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    REKLAMA