REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mdłe wytyczne Unii w sprawie usług

REKLAMA

Komisja Europejska tylko częściowo spełnia swoje obietnice w sprawie uwolnienia rynku usług. "Gazeta" dotarła do projektu wytycznych, które będą towarzyszyć nowej dyrektywie usługowej.
Kraje, które nadal będą blokować działalność polskich pracowników delegowanych, nie muszą się obawiać sankcji ze strony Brukseli. Takie wnioski nasuwają się po lekturze poufnego dokumentu Komisji pt. "Wytyczne w sprawie delegowania pracowników". 11-stronicowy dokument, do którego dotarła "Gazeta", Komisja Europejska ma oficjalnie położyć na stole 4 kwietnia, razem z nowym, rozwodnionym tekstem dyrektywy usługowej.
"Wytyczne" miały złagodzić gniew dziesięciu nowych państw członkowskich Unii, które głośno protestowały przeciwko usunięciu z dyrektywy usługowej liberalnych zapisów. Decyzję o rozwodnieniu dyrektywy podjął w połowie lutego Parlament Europejski. Protesty były na tyle głośne, że sam przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso obiecał, iż wyrzucone liberalne zapisy będą zastąpione innymi rozwiązaniami.
Komisja miała przede wszystkim znaleźć substytut dla wyrzuconych z dyrektywy usługowej dwóch artykułów: 24 i 25. Likwidowały one bariery, na jakie dziś natrafiają pracownicy delegowani, np. robotnicy, którzy przyjeżdżają z Polski do Niemiec, by budować budynek zakontraktowany przez niemieckiego dewelopera w polskiej firmie.
Niestety, przygotowane przez Komisję "Wytyczne" na pewno nie doprowadzą do realizacji tej obietnicy. Dokument wprawdzie szczegółowo opisuje unijne bariery przeciwko pracownikom delegowanym, pieczołowicie wylicza też wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który od lat część tych barier próbuje usunąć. Ale "Wytyczne" nie wprowadzają - ba, nawet nie mówią wprost o żadnych sankcjach, jakie mogłyby zostać użyte przeciwko państwom, które nadal będą blokować pracowników delegowanych. Ot, taka wyliczanka faktów bez żadnego pazura.
A w wielu państwach "starej" Unii wymyślono wiele sposobów, by utrudnić firmom wysyłanie pracowników delegowanych, np. władze obcego kraju żądają, by firma delegująca pracowników miała tam stałe przedstawicielstwo. Albo żądają autoryzacji każdego przyjazdu pracownika delegowanego.
Niektóre z propozycji w "Wytycznych" są wręcz humorystyczne. Komisja proponuje np., by firmy dzieliły się doświadczeniami ("pozytywnymi lub negatywnymi") w zakresie delegowania pracowników. Do tego celu powstanie nawet specjalna strona internetowa. Komisja zapowiada też, że roześle do narodowych administracji specjalny kwestionariusz oceny... własnych barier dla pracowników delegowanych.
Dopiero na samym końcu Komisja stwierdza ogólnie, że jeśli w przyszłości sytuacja się znacząco się nie poprawi, to będzie zmuszona "podjąć odpowiednie kroki". Jakie? Kiedy? Na te pytania "Wytyczne" nie odpowiadają.
Przedstawiciele przedsiębiorców nie ukrywają więc rozczarowania dokumentem. - Komisja mogła ten dokument sformułować bardziej ostro. Zabrakło jasnego stwierdzenia, że państwa członkowskie muszą zlikwidować bariery dla delegowanych pracowników - mówi "Gazecie" Magda Kopczyńska, przedstawicielka PKPP Lewiatan w Brukseli.

Konrad Niklewicz, Bruksela
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA