REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się przekształcenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przekształcenie spółki z o.o. w spółkę jawną może opłacać się spółkom, których skala interesów nie uzasadnia prowadzenia pełnej rachunkowości. W niektórych przypadkach jest to wręcz konieczne.
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które nie zdążyły przed końcem ubiegłego roku podnieść kapitału zakładowego do 50 tys. zł, niezwłocznie powinny podjąć decyzję: czy dopełnić formalności (nawet kosztem zaciągnięcia pożyczki) i nie narażać się na ponaglenia oraz grzywny ze strony sądu rejestrowego, czy też przekształcić się np. w spółkę jawną.

Na pewno warto podjąć trud i koszty przekształcenia wobec spółki, której skala interesów nie uzasadnia ponoszenia wydatków na pełną rachunkowość. W całkiem małych firmach nie opłaca się też marnować czasu na konieczne w spółce kapitałowej sprawozdania, zawiadamiania, powoływanie organów itd. Spółka jawna, której prowadzenie jest o wiele mniej sformalizowane, wydaje się w takich razach wystarczająca. Ma ona z punktu widzenia wspólników i ich klientów podobne zalety, co spółka z o.o., ponieważ i firma (nazwa) jej jest tak samo chroniona przez wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, i wszystkie informacje dotyczące m.in. wspólników (ich uprawnień i relacji, umów majątkowych małżeńskich) czy wkładów są tak samo transparentne. Spółka jawna nie ma wprawdzie osobowości prawnej, ale posiada zdolność prawną (może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana). W praktyce to wystarcza. Tym bardziej że w małych spółkach z o.o. najczęściej wspólnicy są równocześnie członkami zarządów i rad nadzorczych, co powoduje, że ich ograniczona odpowiedzialność zostaje zniwelowana. Członkowie władz ponoszą bowiem odpowiedzialność zarówno cywilną, jak i karną za bardzo wiele uchybień i niedopatrzeń w prowadzeniu spraw spółki.

Spółka jawna może też, jeżeli tego potrzebuje, powołać dowolną liczbę prokurentów. Nie ma natomiast obowiązku posiadania kapitału zakładowego. Wprawdzie i do niej potrzebne są wkłady, ale nie muszą to być pieniądze ani rzeczy (wspólnikom wolno świadczyć usługi na rzecz spółki), poza tym nie ma żadnych limitów ich wartości. Sytuację ułatwia fakt, że spółki z o.o. nie muszą – jak akcyjne – mieć całkowicie pokrytego kapitału zakładowego, by można było wszcząć procedurę przekształceniową. Warto przy tym pamiętać, że liczba wspólników, jeśli jest większa niż jeden, przy tego rodzaju zmianie formy prawnej, nie ma znaczenia (spółki osobowe – w przeciwieństwie do kapitałowych – nie mogą być jednoosobowe).

Inaczej przedstawia się sytuacja spółek, które nie podjęły działalności po wpisie do dawnego rejestru handlowego (do którego wpisywano je zanim powstał KRS, a w nim rejestr przedsiębiorców) i nie zamierzają jej podjąć, a także spółek, które faktycznie zaprzestały działalności. Im nie opłaca się przekształcenie, jeżeli nie mają być uaktywnione (np. po sprzedaży udziałów). A to dlatego, że wprawdzie sądy rejestrowe mogą podjąć postępowanie przymuszające, związane m.in. z nakładaniem grzywny (nawet wielokrotnie), lecz nie jest to obowiązkowe zgodnie z przepisami wprowadzającymi ustawę o KRS.

W praktyce, jeżeli nawet sąd ponaglając spółkę w sprawie złożenia wniosku o wpis do KRS nałoży grzywnę, jednak cała ta procedura łącznie z egzekucją okaże się bezskuteczna (np. z powodu nieistnienia władz i majątku spółki), to i tak sąd ów będzie musiał – z urzędu – wykreślić nieaktualny wpis. Nie warto więc ponosić kosztów związanych z przenoszeniem spółki ze starego rejestru do nowego ani tym bardziej wydatków związanych z przekształceniem tylko po to, by zaraz potem spółkę zlikwidować.

Dobromiła Niedzielska-Jakubczyk

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA