REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Właściciele boją się, że ich firmy upadną

REKLAMA

Kierowcy ciężarówek będą pracowali krócej i dłużej odpoczywali. Właściciele firm transportowych już podliczają straty. Regulacje unijne mogą zwiększyć koszty ich działania nawet o 20 proc.
Nowe regulacje unijne dotyczące czasu pracy kierowców, choć wejdą w życie dopiero za rok, już dziś wzbudzają kontrowersje w środowisku transportowym. Chodzi o niedawno uchwaloną dyrektywę ustalająca maksymalny czas pracy kierowców na 56 godzin w tygodniu i zastąpienie tachografów analogowych, rejestrujących czas pracy kierowców, cyfrowymi urządzeniami. Nowa „czarna skrzynka” ma umożliwić wnikliwszą kontrolę czasu jazdy i pracy kierowców. Nadużycia w fałszowaniu ewidencji czasu pracy ma uniemożliwić wydłużenie do 28 dni czasu rejestracji pracy. Obecnie stosowane tachografy analogowe rejestrują tylko jeden dzień.

Zadowoleni kierowcy

Regulacje wzbudzają entuzjazm kierowców. Zenon Kopyściński, szef Niezależnego Związku Zawodowego Kierowców, twierdzi, że nowe prawo nie tylko poprawi bezpieczeństwo na drogach, ale i zwiększy liczbę miejsc pracy w firmach transportowych.
– Dziś kierowcy są nadmiernie eksploatowani, pracując często na granicy wycieńczenia – uważa Zenon Kopyściński. Według starych przepisów z 1985 roku kierowcy mogli pracować do 74 godzin tygodniowo. Tyle tylko, że – jak twierdzi Zenon Kopyściński – nikt tego i tak nie respektuje i nie respektował, fałszując ewidencję czasu pracy.
Nowe tachografy wykluczą możliwość nadużyć. Kierowcy będą więc pracować maksymalnie 56 godzin tygodniowo. W nagłych przypadkach, gdy będą musieli pracować przez dwa tygodnie bez przerwy, ich łączny czas pracy nie będzie mógł przekroczyć 90 godzin.

Właściciele liczą straty

Co cieszy kierowców smuci właścicieli firm transportowych.
Jerzy Michalski, prezes Vector Katowice oraz przewodniczący Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Transportu Samochodowego, tłumaczy, że ograniczenie czasu pracy proponowane przez Komisję Europejską doprowadzi do absurdu, przez który podróż ciężarówek z Katowic do Warszawy trwać będzie nie jeden, lecz dwa dni.
– Powstają nowe koszty, których na siebie nie weźmie przecież zleceniodawca, lecz przewoźnik – mówi Jerzy Michalski.
Z kolei Zygmunt Sieńko, prezes Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Dolny Śląsk szacuje, że uregulowania dotyczące czasu pracy kierowców podrożą koszty osobowe w firmie o 15-20 proc.
Stanisław Wądołowski, prezes Eurotrans, zapowiada nawet falę bankructw.
– Gonimy resztkami sił, redukując koszty tam gdzie się tylko da, a wprowadzają nam jeszcze kolejne obostrzenia. Będą kolejne bankructwa – uważa Stanisław Wądołowski.

A firm przybywa

Rotacja firm transportowych na rynku jest rzeczywiście duża. Co roku pada kilkaset firm. Ich ogólna liczba jednak z roku na rok wzrasta. Obecnie działa na rynku blisko 14 tys. firm posiadających licencję na prowadzenie przewozów międzynarodowych. Zgodnie z wyliczeniami Waldemara Wierzbickiego, dyrektora Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego w Warszawie, rejestrującego firmy transportowe, liczba wydawanych licencji rośnie co roku o blisko 2 tys. sztuk. Trudno wytłumaczyć taki fenomen, zwłaszcza w sytuacji obrazu rynku rysowanego przez przewoźników.
– Obecnie wozimy towary za granicę po stawkach głodowych. Obowiązująca stawka za kilometr wynosi od 70 do 90 eurocentów. Przy uwzględnieniu niskiego kursu euro zbliża to nas do stawek obowiązujących w obrocie krajowym. Koszty mamy zaś zdecydowanie wyższe, bo zwiększają je chociażby opłaty za autostrady – tłumaczy Stanisław Wądołowski.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bariery przed polskimi przewoźnikami drogowymi:
• wprowadzenie opłat za autostrady w Niemczech
• wzrost ceny paliw
• umocnienie kursu złotego
• ograniczenie zamówień przez koncerny zagraniczne

Cezary Pytlos


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

Rewolucja w VAT dla małych podatników: nowe zwolnienie podmiotowe daje korzyść w obrotach z zagranicą

To będzie rewolucyjna nowelizacja ustawy VAT. Teraz nawet niewielka sprzedaż zagranicę np. przez platformę internetową wymusza płacenie VAT – formalnie nawet od osób nie prowadzących działalność gospodarczą i fiskus może skutecznie podatku dochodzić.

Już 400 tysięcy firm wpisanych na listy dłużników. Jak odzyskiwać zaległe pieniądze?

W Polsce na listy dłużników wpisanych jest już 400 tysięcy firm. Najtrudniej jest w branży meblarskiej, transportowej, budowlanej i IT. Aż 27% dłużników nie płaci zobowiązań nie dlatego, że nie ma pieniędzy, ale dlatego że ma złe intencje. Takie alarmujące dane podaje Skaner MŚP 2024 dla BIG InfoMonitor. Jak odzyskiwać zaległe pieniądze? 

REKLAMA

Właściciele wiodących firm rodzinnych na Kongresie 4 GENERATIONS w Fabryce Norblina w Warszawie

Według badań Instytutu Biznesu Rodzinnego i GUS-u w Polsce jest nawet 2,2 mln firm, w których większościowe udziały ma rodzina: „rodzina biznesowa”. To nowe pojęcie wprowadzone przez IBR, ale stare w swoim znaczeniu, struktura oparta na więzach krwi i wspólnym zaangażowaniu w biznes, która może trwać przez pokolenia. Właśnie rodziny biznesowe spotkają się na Kongresie 4 GENERATIONS.

Powódź uniemożliwia realizację umowy? Sprawdź co można zrobić [Przykłady]

Jak powódź wpływa na wykonanie świadczeń umownych? Kiedy niezbędne będą rozstrzygnięcia poczynione przez sąd? Aktualne przepisy na praktycznych przykładach omawia radca Prawny Zbigniew Cieślak z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA