REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć wydatki za internet

REKLAMA

Podatnicy z ulgi na internet będą korzystać po raz pierwszy. Maksymalnie odliczą do 760 zł, pod warunkiem jednak, że w ciągu roku ponieśli wydatki na internet i mogą je udokumentować imienną fakturą VAT.

Ulga internetowa obowiązuje od 1 stycznia 2005 roku. Zanim podatnicy skorzystają z niej po raz pierwszy w zeznaniu rocznym, warto przypomnieć warunki, które uprawniają do odliczenia. Odliczeniu od dochodu podlegają wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet. Korzystanie z sieci internetowej może odbywać się zarówno w mieszkaniu, jak i domu. Ważne jest jednak to, że musi to być miejsce zamieszkania podatnika. Zwróćmy uwagę, że nie chodzi tu o miejsce zameldowania. Odliczenie nie jest uzależnione również od posiadania tytułu prawnego do lokalu. Wystarczy, że podatnik przebywa (mieszka) w danym mieszkaniu czy domu z zamiarem stałego pobytu.
Ulga internetowa została ograniczona limitem. Nie jest to jednak limit procentowy, ale kwotowy. Maksymalnie podatnik może odliczyć wydatki w wysokości 760 zł. W przypadku małżonków limit ten nie jest łączny. Oznacza to, że zarówno mąż jak i żona mogą skorzystać z własnego limitu.
76 DNI zostało na złożenie zeznania za 2005 rok
WARTO WIEDZIEĆ
Wydatki na internet podatnicy odliczają w załączniku PIT/O.

Uwaga na fakturę
Jak każda ulga, również i ulga na internet musi być udokumentowana. Ustawodawca stawia jednak w tym przypadku wyższe wymagania. Żeby odliczyć ulgę internetową, konieczna jest faktura VAT.
Przepis określający sposób dokumentacji znacznie ogranicza możliwość skorzystania z ulgi niektórym podatnikom. Przede wszystkim kłopoty z odliczeniem mogą mieć osoby, które wynajmują lokum, w którym zainstalowany jest internet. Mimo że wynajmowane mieszkanie jest miejscem zamieszkania najemcy i to on płaci za internet, to najczęściej faktury za usługi wystawiane są na właściciela. Ściśle mówiąc, w takiej sytuacji ani najemca nie może skorzystać z ulgi, bo nie ma faktury na swoje nazwisko, ani wynajmujący, bo to nie on ponosił wydatki na internet.
Sprawa komplikuje się także w przypadku współdomowników. Jeżeli w rodzinie skorzystać z ulgi chce więcej niż jedna osoba, konieczne będzie zamówienie osobnych imiennych faktur. Jeżeli użytkownikiem internetu są małżonkowie, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.
Taka sama zasada zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów dotyczy także pozostałych domowników. Jeżeli z ulgi internetowej chciałoby skorzystać dziecko, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony wydatek z tytułu korzystania z internetu. Brak faktury w każdym przypadku będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia (pismo Ministerstwa Finansów z 25 lutego 2005 r. nr PB5/MC-033-29-368/05).

Może być przelew
Wielu podatników ma wątpliwości, czy może skorzystać z ulgi internetowej dokonując opłat stałym przelewem bankowym czy przy pomocy konta internetowego. Z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie. W obu przypadkach jednak podatnik musi przede wszystkim posiadać imienną fakturę, w oparciu o którą dokonywany jest przelew.
Jeżeli sami dokonujemy płatności za pomocą przelewu internetowego, potwierdzeniem dokonania wpłaty może być załączony do faktury wydruk komputerowy. Musi jednak z niego jednoznacznie wynikać:
• kwota dokonanej wpłaty,
• imię i nazwisko wpłacającego,
• data poniesienia wydatku,
• tytuł wpłaty,
• numer faktury, której wpłata dotyczy.
760 zł tyle podatnik korzystający z ulgi na internet może maksymalnie odliczyć.
Aleksandra Tarka


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA