REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczenie nie oznacza przyspieszenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd chce wprowadzić korzystne dla przedsiębiorców zmiany do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Proponuje uproszczenie prowadzenia ewidencji przedsiębiorców, ograniczenie liczby kontroli oraz możliwość zawieszenia firmy i niepłacenia przez ten czas składek ZUS.
Ministerstwo Gospodarki przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Do najważniejszych zmian należy uproszczenie prowadzenia ewidencji.

Informacje w internecie

Przygotowywany projekt nowelizacji zakłada, że każda gmina otrzymałyby odpowiednie oprogramowanie, które umożliwiłoby jej wydawanie tych informacji, które są dostępne za pomocą internetu. Dzięki temu uniknięto by tworzenia przy gminach oddziałów centralnej informacji gospodarczej, wydających te informacje. Przewidziana w obowiązujących przepisach procedura jest niefunkcjonalna i dlatego projektuje się ją usprawnić i w ten sposób uprościć prowadzenie ewidencji.
Oprogramowanie, które otrzymałaby gmina, umożliwiłoby osobom, które chciałyby zostać przedsiębiorcami, składanie u tego samego urzędnika wszystkich dokumentów związanych z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, uaktualnieniem numeru NIP, uzyskaniem numeru REGON oraz zarejestrowaniem się w ZUS. Urzędnik ten drogą elektroniczną będzie przesyłał je do zainteresowanych urzędów, aby przedsiębiorca sam nie musiał załatwiać tam formalności. Trwałoby to krócej niż gdyby przedsiębiorca sam chodził z dokumentami do tych urzędów lub gdyby skorzystał z obecnie stosowanej przez gminy możliwości tzw. szybkiej ścieżki. Gmina wprawdzie w jego imieniu załatwia aktualizacje NIP i uzyskanie numeru REGON, lecz czynności te trwają zazwyczaj znacznie dłużej niż wówczas, gdyby przedsiębiorca załatwiał je sam.
Uproszczenie sposobu nie oznacza jednak, że wcześniej niż 1 stycznia 2007 r. zostanie wprowadzona zasada jednego okienka w możliwość rejestrowania się przez przedsiębiorców przy wykorzystaniu drogi elektronicznej.
– Aby rejestr w gminie funkcjonował tak sprawnie jak KRS – mówi Katarzyna Urbańska, ekspert Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan – musi zostać zinformatyzowany. Tworzenie tego sytemu trwa jednak długo, ponieważ do systemu trzeba wnieść wszystkie dane figurujące obecnie w papierowych ewidencjach i dlatego przepisy przewidują, że wejdzie on w życie dopiero od 1 stycznia 2007 r.

Oznaczanie towarów

Planuje się też uelastycznić sposób oznaczania towarów wprowadzanych do obrotu w Polsce. Do tej pory sposób określony w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej w art. 20 przewiduje zamieszczenie na towarze, jego opakowaniu, etykiecie lub instrukcji informacji w języku polskim o firmie przedsiębiorcy i jego adresie, nazwie towaru oraz zamieszcza się inne oznaczenia i informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów. Zmiany takiego sposobu oznaczania towaru zostały więc wymuszone przepisami unijnymi.Przepis zostanie więc znowelizowany w taki sposób, aby możliwy był również inny sposób informowania klientów przez przedsiębiorców o firmie i towarze. Na przykład zamiast na towarze lub instrukcji, mogliby takie informacje zamieszczać na kwicie kasowym, pod warunkiem że konsumenci będą mogli się z nimi zapoznać.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA