REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otworzyć własny bank

REKLAMA

Banki - zarówno duże jak i małe - rozszerzają swoje sieci i coraz częściej, zamiast kolejnych placówek własnych, otwierają punkty partnerskie. Prowadzą je już PKO BP, Bank BPH Dominet Bank, MultiBank, a wkrótce do tego grona dołączą również ING Bank Śląski i Eurobank.
Najszybciej sieć placówek partnerskich rozwija Bank BPH. Ich liczba sięga 400, a do końca roku wrośnie do 600. Zarządzają nimi firmy bądź osoby prowadzące działalność gospodarczą, które na podstawie umowy świadczą na rzecz i w imieniu banku usługi finansowe.
Interes opłaca się obydwu stronom. Banki przy niskich kosztach zwiększają swoją obecność tam, gdzie nie mają własnych oddziałów, a operatywne osoby mogą przy wyłożeniu co najmniej 20 tys. zł uruchomić własny biznes.
Placówki partnerskie oferują produkty dla klientów indywidualnych i małych i średnich przedsiębiorstw, m.in. ROR-y, wpłaty i wypłaty gotówkowe, przelewy, lokaty, karty bankowe i kredyty.
Placówki partnerskie przyjęły się też w MultiBanku (grupa BRE Banku), który już w 2003 roku otworzył pierwszy taki punkt. Pomysł się sprawdził i obecnie na łączną liczbę 80 oddziałów aż 36 to placówki partnerskie. Także nowy projekt BRE Banku – pośrednik finansowy emFinanse, będzie działał w oparciu o placówki przedstawicielskie. Jeszcze w tym roku ma być ich około 400.
Na podobną formułę postawił też Dominet Bank, jeden z mniejszych, ale bardzo agresywnych graczy na rynku bankowym. Ma 138 oddziałów, z czego 111 partnerskich. Do końca 2007 roku będzie ich 200.
Najwięcej placówek agencyjnych ma jednak PKO BP. Oprócz 1250 placówek własnych, w 800 miejscowościach jest zlokalizowanych ponad 2,5 tys. punktów agencyjnych, choć ich liczba z roku na rok maleje.
Przede wszystkim dlatego, że jeszcze do niedawna były nastawione na przyjmowanie i obsługę płatności gotówkowych, a obecnie ich głównym celem ma być sprzedaż rachunków, kart bankowych i kredytów.
– Zmniejszenie liczby agencji wynika także z szybkiego udostępniania klientom alternatywnych kanałów – utrzymywania relacji z bankiem poprzez internet, telefon, bankomaty z funkcjami depozytowymi – tłumaczy Marek Kłuciński z PKO BP.

Bank jako własny biznes

Moda na franczyzę w bankowości zatacza coraz szersze kręgi. Niedawno w wywiadzie dla GP Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego, zapowiedział, że będzie budował sieć punktów prosprzedażowych, opartą na formule franczyzowej. Do uruchomienia podobnego pomysłu przymierza się również specjalizujący się w szybkich kredytach gotówkowych Eurobank.
Dlaczego ta formuła staje się tak popularna? Ryszard Kiewrel, dyrektor ds. placówek partnerskich w Banku BPH, tłumaczy, że są miejscowości w Polsce, w których żaden bank nie zdecyduje się na otwarcie własnego oddziału, ze względu na opłacalność przedsięwzięcia. Jednocześnie w małych miejscowościach ludzie także potrzebują usług bankowych.
– Idealnym rozwiązaniem jest otwarcie placówki partnerskiej. Ten model rozwoju jest także dużo tańszy i mniej czasochłonny niż otwieranie oddziałów. Koszt uruchomienia oddziału to około 200-300 tys. zł. Cała operacja trwa 3-4 miesiące. Tymczasem agencję jesteśmy w stanie otworzyć w ciągu półtora miesiąca, a jej najtańsza wersja to inwestycja rzędu 10 tys. zł – wyjaśnia Ryszard Kiewrel. Firma prowadząca placówkę otrzymuje część prowizji lub marży od sprzedanego produktu.
Okazuje się, że nie brak chętnych i systemy agencyjne w branży finansowej cieszą się dużą popularnością wśród potencjalnych kandydatów.
– Wynika to z trzech czynników: po pierwsze, banki dają wartościowe i dobrze rozpoznawalne marki, po drugie, taka działalność cieszy się wysokim prestiżem społecznym. Po trzecie wreszcie, placówka partnerska wymaga stosunkowo niedużej inwestycji. Każdy kandydat powinien jednak pamiętać, że jego dochody będą zależały od jego talentów sprzedażowych oraz umiejętności aktywnego pozyskania klienta – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor operacyjny firmy doradczej PROFIT system.

Ile na początek

Na prowadzenie takiego biznesu zdecydował się Jerzy onyszczak, który ma dwie placówki partnerskie w Jeleniej Górze. Na początku musiał zainwestować 20 tys. zł, ale nie żałuje decyzji. Jego placówki należą do najbardziej dochodowych, choć nie chce zdradzić, ile zarabia.
– Największe dochody przynosi sprzedaż kredytów hipotecznych. Miesięcznie w jednym punkcie podpisujemy 15-20 umów – podkreśla.
Z punktu widzenia klienta banku nie ma żadnej różnicy, czy udaje się do placówki własnej czy partnerskiej. Bank bierze pełną odpowiedzialność za wszystkie umowy i operacje wykonywane w punktach partnerskich.

Uruchomienie placówki partnerskiej*
Koszty podstawowe (umeblowanie, sprzęt komputerowy, sejf) – co najmniej 20 tys. zł.
Procedura
• Akceptacja lokalizacji przez bank (Multibank użycza wyposażony już lokal).
• Podpisanie porozumienia o współpracy.
• Przekazanie dokumentów, m.in. wyciągu z KRS, zaświadczenia o niekaralności pracowników i właściciela agencji.
• Ubezpieczenie lokalu.
• Udział w szkoleniach produktowych.
• Instalacja systemów bankowych.
• Ustalenie limitu gotówki w placówce.
• Podpisanie umowy agencyjnej.
• Rozpoczęcie operacyjnej działalności placówki.
* na przykładzie Banku BPH
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Monika Krześniak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

REKLAMA

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA