REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak otworzyć własny bank

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Banki - zarówno duże jak i małe - rozszerzają swoje sieci i coraz częściej, zamiast kolejnych placówek własnych, otwierają punkty partnerskie. Prowadzą je już PKO BP, Bank BPH Dominet Bank, MultiBank, a wkrótce do tego grona dołączą również ING Bank Śląski i Eurobank.
Najszybciej sieć placówek partnerskich rozwija Bank BPH. Ich liczba sięga 400, a do końca roku wrośnie do 600. Zarządzają nimi firmy bądź osoby prowadzące działalność gospodarczą, które na podstawie umowy świadczą na rzecz i w imieniu banku usługi finansowe.
Interes opłaca się obydwu stronom. Banki przy niskich kosztach zwiększają swoją obecność tam, gdzie nie mają własnych oddziałów, a operatywne osoby mogą przy wyłożeniu co najmniej 20 tys. zł uruchomić własny biznes.
Placówki partnerskie oferują produkty dla klientów indywidualnych i małych i średnich przedsiębiorstw, m.in. ROR-y, wpłaty i wypłaty gotówkowe, przelewy, lokaty, karty bankowe i kredyty.
Placówki partnerskie przyjęły się też w MultiBanku (grupa BRE Banku), który już w 2003 roku otworzył pierwszy taki punkt. Pomysł się sprawdził i obecnie na łączną liczbę 80 oddziałów aż 36 to placówki partnerskie. Także nowy projekt BRE Banku – pośrednik finansowy emFinanse, będzie działał w oparciu o placówki przedstawicielskie. Jeszcze w tym roku ma być ich około 400.
Na podobną formułę postawił też Dominet Bank, jeden z mniejszych, ale bardzo agresywnych graczy na rynku bankowym. Ma 138 oddziałów, z czego 111 partnerskich. Do końca 2007 roku będzie ich 200.
Najwięcej placówek agencyjnych ma jednak PKO BP. Oprócz 1250 placówek własnych, w 800 miejscowościach jest zlokalizowanych ponad 2,5 tys. punktów agencyjnych, choć ich liczba z roku na rok maleje.
Przede wszystkim dlatego, że jeszcze do niedawna były nastawione na przyjmowanie i obsługę płatności gotówkowych, a obecnie ich głównym celem ma być sprzedaż rachunków, kart bankowych i kredytów.
– Zmniejszenie liczby agencji wynika także z szybkiego udostępniania klientom alternatywnych kanałów – utrzymywania relacji z bankiem poprzez internet, telefon, bankomaty z funkcjami depozytowymi – tłumaczy Marek Kłuciński z PKO BP.

Bank jako własny biznes

Moda na franczyzę w bankowości zatacza coraz szersze kręgi. Niedawno w wywiadzie dla GP Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego, zapowiedział, że będzie budował sieć punktów prosprzedażowych, opartą na formule franczyzowej. Do uruchomienia podobnego pomysłu przymierza się również specjalizujący się w szybkich kredytach gotówkowych Eurobank.
Dlaczego ta formuła staje się tak popularna? Ryszard Kiewrel, dyrektor ds. placówek partnerskich w Banku BPH, tłumaczy, że są miejscowości w Polsce, w których żaden bank nie zdecyduje się na otwarcie własnego oddziału, ze względu na opłacalność przedsięwzięcia. Jednocześnie w małych miejscowościach ludzie także potrzebują usług bankowych.
– Idealnym rozwiązaniem jest otwarcie placówki partnerskiej. Ten model rozwoju jest także dużo tańszy i mniej czasochłonny niż otwieranie oddziałów. Koszt uruchomienia oddziału to około 200-300 tys. zł. Cała operacja trwa 3-4 miesiące. Tymczasem agencję jesteśmy w stanie otworzyć w ciągu półtora miesiąca, a jej najtańsza wersja to inwestycja rzędu 10 tys. zł – wyjaśnia Ryszard Kiewrel. Firma prowadząca placówkę otrzymuje część prowizji lub marży od sprzedanego produktu.
Okazuje się, że nie brak chętnych i systemy agencyjne w branży finansowej cieszą się dużą popularnością wśród potencjalnych kandydatów.
– Wynika to z trzech czynników: po pierwsze, banki dają wartościowe i dobrze rozpoznawalne marki, po drugie, taka działalność cieszy się wysokim prestiżem społecznym. Po trzecie wreszcie, placówka partnerska wymaga stosunkowo niedużej inwestycji. Każdy kandydat powinien jednak pamiętać, że jego dochody będą zależały od jego talentów sprzedażowych oraz umiejętności aktywnego pozyskania klienta – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor operacyjny firmy doradczej PROFIT system.

Ile na początek

Na prowadzenie takiego biznesu zdecydował się Jerzy onyszczak, który ma dwie placówki partnerskie w Jeleniej Górze. Na początku musiał zainwestować 20 tys. zł, ale nie żałuje decyzji. Jego placówki należą do najbardziej dochodowych, choć nie chce zdradzić, ile zarabia.
– Największe dochody przynosi sprzedaż kredytów hipotecznych. Miesięcznie w jednym punkcie podpisujemy 15-20 umów – podkreśla.
Z punktu widzenia klienta banku nie ma żadnej różnicy, czy udaje się do placówki własnej czy partnerskiej. Bank bierze pełną odpowiedzialność za wszystkie umowy i operacje wykonywane w punktach partnerskich.

Uruchomienie placówki partnerskiej*
Koszty podstawowe (umeblowanie, sprzęt komputerowy, sejf) – co najmniej 20 tys. zł.
Procedura
• Akceptacja lokalizacji przez bank (Multibank użycza wyposażony już lokal).
• Podpisanie porozumienia o współpracy.
• Przekazanie dokumentów, m.in. wyciągu z KRS, zaświadczenia o niekaralności pracowników i właściciela agencji.
• Ubezpieczenie lokalu.
• Udział w szkoleniach produktowych.
• Instalacja systemów bankowych.
• Ustalenie limitu gotówki w placówce.
• Podpisanie umowy agencyjnej.
• Rozpoczęcie operacyjnej działalności placówki.
* na przykładzie Banku BPH
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Monika Krześniak


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA