REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole wymknęły się spod kontroli

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o swobodzie gospodarczej, która ma ukrócić samowolę inspekcji kontrolujących firmy. Proponuje też w nim zmiany, które umożliwiłyby zawieszanie działalności gospodarczej.
Wczoraj w Sejmie posłowie i przedstawiciele organizacji pracodawców i pracowników ocenili funkcjonowanie ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie gospodarczej.
Ustawa miała ograniczyć liczbę i czas kontroli prowadzonych u przedsiębiorcy. Zakazywała m.in. przeprowadzania w tym samym czasie kilku kontroli równocześnie, a także ustaliła, że czas trwania kontroli nie może przekroczyć w zależności od wielkości firmy od czterech do ośmiu tygodni. Zdaniem przedsiębiorców takie przepisy są fikcją, gdyż inspekcje nagminnie nie przestrzegają przepisów ustawy.

Łamanie prawa

– Górnicza Izba Przemysłowo- -Handlowa tylko od 21 sierpnia 2004 r. do 31 stycznia 2005 r. odnotowała ponad 200 przypadków naruszeń prawa w trakcie kontroli, których dopuściły się m.in. urzędy skarbowe, urzędy górnicze czy Państwowa Inspekcja Sanitarna – mówi Leszek Jaworski, z Krajowej Izby Gospodarczej. Dodaje, że łamanie przepisów dotyczyło głównie przeprowadzania więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie. – Zanotowano aż 119 takich przypadków. Sytuacja nie poprawiła się też w drugim półroczu 2005 roku; takie przypadki miały miejsce w całym kraju – mówi Leszek Jaworski.
Sposób na ominięcie ograniczeń nałożonych na inspekcje jest prosty. Kontrolerzy powołują się na przepisy ustaw, na podstawie których zostali powołani. I właśnie to według przedsiębiorców jest największym mankamentem ustawy, gdyż nie jest ona skoordynowana z przepisami szczególnymi.
W Polsce funkcjonuje obecnie około 40 instytucji, które kontrolują przedsiębiorców, w niektórych przypadkach ich zadania się dublują. Dlatego zdaniem przedsiębiorców niezbędne jest ujednolicenie struktur i procedur kontrolnych, co znacznie ułatwiłoby prowadzenie działalności gospodarczej.

Zawieszenie działalności

Przedsiębiorcy zwrócili również uwagę na inne mankamenty tej ustawy. – Powinno zostać wprowadzone pojęcie „zawieszenie działalności gospodarczej” – jako czasowe wyrejestrowane prowadzonej działalności. Brak takich możliwości jest utrudnieniem dla małych i średnich firm, zwłaszcza tych, które działają sezonowo – powiedział Roman Dera, prezes Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług.
– Ta nowelizacja stała się priorytetem dla Ministerstwa Gospodarki – powiedział Andrzej Kaczmarek, podsekretarz stanu w resorcie gospodarki. Ministerstwo chce wyeliminować nieprawidłowości pojawiające się podczas kontroli ze strony inspekcji. Gdyby przepisy ustawy zostały naruszone przez inspekcję, jej kontrola będzie nieważna (np. gdyby kontrola była prowadzona jednocześnie z inną lub była za długa). Z kolei wprowadzenie możliwości zawieszania działalności gospodarczej mogłoby – zdaniem wiceministra – ograniczyć szarą strefę w Polsce. Jeszcze w większym stopniu ma zostać ograniczona liczba zezwoleń i koncessji potrzebnych do prowadzenia działalności regulowanej. Rozszerzony ma być zakres wydawanych wiążących interpretacji podatkowych.

Co proponuje ministerstwo?

wprowadzenie restrykcji w przypadku nierespektowania przez inspekcje przepisów ustawy (nieważność takiej kontroli);
skoordynowanie przepisów, na podstawie których działają inspekcje z ustawą o swobodzie gospodarczej;
wprowadzenie możliwości czasowego zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej;
dalsze ograniczenie zezwoleń i koncesji przy niektórych rodzajach działalności gospodarczej;
rozszerzenie zakresu wydawania wiążących interpretacji podatkowych.

Co proponują przedsiębiorcy?

wprowadzenie przepisów dyscyplinujących dla inspekcji kontrolujących firmy;
skoordynowanie przepisów ustawy o swobodzie gospodarczej z przepisami, na podstawie których działają inspekcje;
wprowadzenie ścisłej definicji miejsca kontroli;
wprowadzenie możliwości zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej;
ograniczenie liczby instytucji upoważnionych do kontroli;
rozszerzenie zakresu wiążących interpretacji podatkowych na ustawę o ubezpieczeniach społecznych i podatkach lokalnych.

Tomasz Pietryga


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA