REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne instytuty dla najbogatszych firm

REKLAMA

Od 1 stycznia 2006 r. powstaną prywatne instytuty badawcze, które zamiast towarów będą sprzedawały usługi badawczo-rozwojowe. Otrzymają status centrum badawczo-rozwojowego, stworzą fundusz innowacyjności i będą płacić niższe podatki. Ale o przyznanie takiego statusu mogą się starać tylko bogaci przedsiębiorcy. Nie jest o­n przeznaczony dla małych firm.

Dotychczas nie było żadnych zachęt podatkowych dla firm, które zamiast towarów sprzedawałyby usługi badawczo-rozwojowe. Od 1 stycznia 2006 r. powstaną jednak prywatne instytuty badawcze, które zapełnią tę lukę. Aby skorzystać ze wszystkich przywilejów, szczególnie podatkowych, powinny uzyskać status centrum badawczo rozwojowego. Nadaje go minister gospodarki na wniosek zainteresowanego prywatnego przedsiębiorcy, który musi spełniać wymogi określone w przepisach ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. nr 179, poz. 1484).

Skorzystają nieliczni
– Centrum badawczo-rozwojowe może stworzyć co najmniej średni przedsiębiorca, ponieważ mały i mikro nigdy nie uzyska wymaganego obrotu w wysokości co najmniej równowartości 800 000 euro – tłumaczy Elżbieta Lutow specjalista do spraw ekonomiki, rzemiosła i podatków w Związku Rzemiosła Polskiego. Z ulg związanych ze sprzedażą usług badawczo-rozwojowych skorzystają więc tylko nieliczni. W dodatku nie wystarczy stworzyć tylko nowoczesną firmę stosującą najnowsze technologie i licencje, bo wówczas można tylko skorzystać z ulgi podatkowej związanej z zakupem nowej technologii. Należy natomiast prowadzić badania i sprzedawać usługi badawczo-rozwojowe, a nie tylko produkować i sprzedawać towar.
Status centrum – twierdzi Krzysztof Gulda, dyrektor Departamentu Innowacyjności w Ministerstwie Gospodarki, mogą uzyskać jedynie prywatne przedsiębiorstwa, które działają, tak jakby były prywatnym instytutem badawczym, a nie są przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Na rynku jest ich jednak bardzo mało, ponieważ przeważają państwowe instytuty naukowe i badawcze, które są finansowane ze środków publicznych i nie konkurują ze sobą – dodaje. Na rynku działają też przedsiębiorstwa, które na własny użytek prowadzą działalność badawczą. Aby mogły starać się o status centrum i skorzystać z ulg i korzyści, powinny zacząć sprzedawać innym firmom wytworzone przez siebie usługi badawczo-rozwojowe.

Jakie przywileje
Największym przywilejem centrów jest możliwość utworzenia funduszu innowacyjności z comiesięcznego odpisu, który wynosiłby nie więcej niż 20 proc. uzyskanych przychodów w danym miesiącu. Fundusz obciążałby koszty działalności centrum i był gromadzony na odrębnym rachunku bankowym. Środki z niego przedsiębiorca będzie mógł przeznaczyć na pokrycie kosztów badań i prac rozwojowych.
Wprawdzie o status centrum nie będzie się starało wiele prywatnych przedsiębiorców z tej prostej przyczyny, że nie spełniają wymogów, to jednak zdaniem Guldy są szanse, że z czasem będzie ich coraz więcej. Dla przykładu, już istniejące centra zajmujące się do tej pory wyłącznie produkcją, wydzielą ze swoich struktur jako osobne podmioty centra badawczo-rozwojowe, które nie tylko będą prowadzić badania, ale również sprzedawać te usługi.
Ale nawet ci, którzy mogą już teraz uzyskać status centrum, wysuwają pod adresem tej instytucji pewne zastrzeżenia. Nawet jeżeli z przedsiębiorstwa wydzieli się podmiot, który mógłby ubiegać się o status centrum, to – zdaniem dr Katarzyny Rogiewicz, szefa badań i rozwoju laboratorium Dr. Eris, zostanie narażone na dodatkowe niemałe koszty, na przykład na księgowość i obsługę logistyczną.

Jakie wymogi musi spełnić prywatny przedsiębiorca, żeby uzyskać status centrum badawczo-rozwojowego:
• w roku obrotowym poprzedzającym rok złożenia wniosku w Ministerstwie Gospodarki musi uzyskać przychód netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości co najmniej równowartości 800 000 euro,
• ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań i prac rozwojowych musi uzyskać przychody netto w wysokości co najmniej 50 proc. wszystkich przychodów,
• nie może zalegać z zapłatą podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Jego przychody netto oraz przychody ze sprzedaży ustala się na podstawie opinii biegłego rewidenta, który je zbadał i pozytywnie zaopiniował, po wcześniejszym zatwierdzeniu ich przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy.
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
  
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA