REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe podwyższenie

REKLAMA

Do końca roku spółki z o.o., powinny podwyższyć swój kapitał zakładowy do 50 tysięcy zł, a akcyjne do 500 tysięcy zł. Jeśli tego nie zrobią, sądy mogą z urzędu wydawać postanowienie o rozwiązaniu takich spółek. W praktyce jednak nie będzie to łatwe, gdyż nie są w stanie sprawdzić wszystkich wpisów.
Przepisy kodeksu spółek handlowych, które weszły w życie 1 stycznia 2001 r., nałożyły na spółki z o.o. i na spółki akcyjne nowe wymogi dotyczące minimalnego kapitału zakładowego. W spółkach zakładanych po 1 stycznia 2001 r. kapitał zakładowy powinien wynosić odpowiednio 50 000 zł dla spółek z o.o. i 500 000 zł dla spółek akcyjnych. Spółki mające niższy kapitał zostały zobowiązane do podwyższenia go w dwóch ratach: do 1 stycznia 2004 r. do wysokości 25 000 zł (z o.o.) i 250 000 zł (akcyjne). Pozostałą część kapitału miały uzupełnić do 1 stycznia 2006 r.

Niebezpieczne spółki

Poprzednia wysokość kapitału w tych spółkach wynosiła: 4000 zł w spółkach z o.o i 100 000 zł w spółkach akcyjnych. Spółki z tak niskim minimalnym kapitałem przestawały być wiarygodne dla swoich kontrahentów oraz dla banków, gdy chciały zaciągnąć kredyt. W dodatku niektóre zaczynały się dosyć pochopnie i nadmiernie zadłużać. Istotą spółek kapitałowych jest to, że odpowiadają one tylko do wysokości kapitału zakładowego. W praktyce spółki o niskim kapitale zakładowym zaciągały zobowiązania, o których z góry wiedziały, że się z nich nie wywiążą. Coraz częściej opłacało się też kupować spółki z o.o. z minimalnym kapitałem zakładowym 4000 zł, obarczać je zadłużeniami znacznie przekraczającymi tę kwotę.
Jak podwyższyć kapitał w spółce z o.o.
• Wspólnicy podejmują uchwałę o podwyższeniu kapitału.
• Wspólnicy składają oświadczenie o objęciu udziałów nowej wysokości.
• Spółka składa do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wpisanie do rejestru podwyższenia kapitału na druku KRS-Z3 i dołącza następujące załączniki: uchwałę wspólników, oświadczenie wspólników; formularz KRS ZE – zmiana danych wspólników (z informacją że mają wyższe udziały albo więcej udziałów); oświadczenie o zgromadzeniu kapitału zakładowego i o tym, że wkłady zostały wniesione (podpisuje cały zarząd); nowa lista wspólników z podaniem ich wkładów po podwyższeniu kapitału (podpisana przez cały zarząd).
• Uiszczenie opłaty 650 zł (400 zł opłata i 250 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).

Pięć lat na podwyższenie

Kodeks spółek handlowych ustalił tylko wysokość minimalnego kapitału zakładowego, nie zakreślił natomiast jego górnej granicy. Wskazał też dwa terminy, do których powinna zostać uzupełniona jego wysokość, ale nie zabronił spółce podnosić kapitału nawet kilkakrotnie, byleby we wskazanych terminach zastało osiągnięte wymagane minimum. Przy takich udogodnieniach przyznanie spółkom pięciu lat na podwyższenie kapitału zakładowego stanowiło okres wystarczająco duży, aby zdążyły to zrobić. Tym bardziej że ten pięcioletni okres jest w rzeczywistości powiększony jeszcze o pół roku. Sześć miesięcy na podwyższenie kapitału przyznaje spółce sąd rejestrowy, który wzywa ją do podwyższenia przez ten okres kapitału zakładowego.
– Jeżeli jednak spółka znajduje się w takiej sytuacji, że nie może uzbierać pieniędzy – mówi prof. dr hab. Janusz Szwaja z Uniwersytetu Jagiellońskiego – to nie czekając na sankcje, które mogą jej grozić, powinna przekształcić się na przykład w spółkę jawną, która nie musi zgromadzić tak wysokiego kapitału
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czy będą sankcje

Spółki, które do tej pory nie podwyższyły kapitału zakładowego, nie zdążą już tego zrobić do 1 stycznia 2006 r. Nie wystarczy bowiem, aby wspólnicy zebrali brakującą kwotę na pokrycie wkładu albo pokryli jego wartość wkładami niepieniężnymi, muszą też dopełnić wielu formalności, które wymagają czasu. Potrzebne jest podjęcie uchwały, złożenie wniosku na odpowiednim formularzu do sądu rejestrowego wraz z załącznikami. Dopiero gdy sąd rejestrowy wpisze podwyższony kapitał spółki do rejestru przedsiębiorców, przyjmuje się, że spółka podwyższyła swój minimalny kapitał.
Dla spółek, które do 1 stycznia 2006 r. nie podwyższą kapitału zakładowego, kodeks spółek handlowych przewiduje sankcje. Akcjonariusze i wspólnicy nie mogą pobierać dywidendy ani innych świadczeń od spółki do czasu spełnienia wymogów. Kodeks nie określa jednak, o jakie inne świadczenia chodzi. Niektórzy prawnicy tłumaczą, że są to na przykład kwoty, które należą się wspólnikom z tytułu wynagrodzenia za pracę świadczoną na rzecz spółki.
Jeżeli jednak spółka zostałaby zlikwidowana lub uległa likwidacji, to wówczas te sankcje nie dotkną wspólników i akcjonariuszy.
Natomiast drugą znacznie bardziej drastyczną możliwością jest rozwiązanie spółki. Nie dochodzi do tego jednak od razu. Najpierw sąd z urzędu albo na wniosek osoby mającej interes prawny wzywa spółkę do uzupełnienia wkładu w ciągu 6 miesięcy. Dopiero gdy spółka nie wywiążę się z tego obowiązku, sąd wydaje postanowienie o jej rozwiązaniu.
Aby przepisy kodeksu spółek handlowych były rzeczywiście przestrzegane, to po 1 stycznia 2006 r. sądy rejestrowe powinny przejrzeć rejestry i sprawdzić, czy wszystkie wpisane do nich spółki, które istniały przed 1 stycznia 2001 r., czyli przed wejściem w życie kodeksu spółek handlowych, dopełniły formalności związanych z podwyższeniem kapitału. Następnie powinny z urzędu wzywać do uzupełnienia brakującej kwoty. Jeżeli tego nie zrobią, to bezpieczeństwo obrotu i wyeliminowanie z niego spółek mających znacznie niższy kapitał niż wymagany, zależeć będzie jedynie od tych, którzy są zainteresowani i będą domagali się wszczęcia całej procedury.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Obowiązki przejrzystości w AI Act. Kiedy firma musi informować o wykorzystaniu sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw przestało ograniczać się do wewnętrznych narzędzi usprawniających pracę. AI coraz częściej bezpośrednio komunikuje się z klientami, generuje treści marketingowe, obrazy i nagrania albo analizuje określone cechy i zachowania osób.

Alibaba.com i 1688. Jak sprawdzić dane chińskiego dostawcy przed pierwszą płatnością?

Dla wielu zagranicznych firm szukających dostawcy w Chinach naturalnym miejscem poszukiwań jest Alibaba.com. Na chińskim rynku krajowym podobną rolę pełni 1688. Obie strony korzystają z „profilu dostawcy”, ale w przebadanej próbie profile te nie zawierały tych samych danych. Różnica dotyczy najważniejszej rzeczy przed pierwszym przelewem: kim prawnie jest sprzedawca.

AI tworzy, ale czy mamy prawo wykorzystywać jego twory w biznesie?

Sztuczna inteligencja potrafi w kilka sekund zaproponować nazwę nowej firmy, stworzyć logo, slogan reklamowy czy koncepcję całej identyfikacji wizualnej. Dla przedsiębiorcy oznacza to ogromne ułatwienie na etapie budowania marki. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy wygenerowana przez AI propozycja ma przestać być tylko pomysłem i stać się realnym elementem biznesu.

Firmy płacą coraz wyższe podatki fiskusowi. Efektywna stawka sięgnęła 38 proc.

Efektywna stawka podatkowa spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wzrosła w cztery lata o 10 proc. do rekordowych 38 proc. – wynika z raportu Grant Thornton opublikowanym „Rz". To dwukrotnie więcej niż nominalna stawka CIT wynosząca 19 proc.

REKLAMA

Cypr po reformie podatkowej 2026. Co zmieniło się w CIT i dywidendach i czy nadal warto przenieść tam biznes?

Cypr od lat jest jedną z najważniejszych europejskich jurysdykcji dla przedsiębiorców budujących międzynarodowe struktury. Przyciągał niskim CIT, szeroką siecią umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, korzystnymi zasadami dla holdingów i systemem non-dom. Od 1 stycznia 2026 r. część tych reguł się jednak zmieniła. Najgłośniejsza zmiana to wzrost podstawowej stawki CIT z 12,5 do 15 proc., ale reforma jest szersza i nie oznacza, że Cypr przestał być atrakcyjny dla biznesu międzynarodowego.

Lekarz przedsiębiorca – jak rozwijać praktykę medyczną w zmieniającym się świecie? [II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy]

Marketing, zarządzanie zespołem, nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, finansowanie rozwoju i planowanie przyszłości zawodowej – to tylko część tematów, które zostaną poruszone podczas II Forum Klubu Lekarza Przedsiębiorcy, organizowanego przez Okręgową Izbę Lekarską w Warszawie. Wydarzenie odbędzie się 17 października 2026 r. w Szkole Głównej Handlowej przy al. Niepodległości 162 w Warszawie.

Tak najkorzystniej sfinansujesz zakup auta. Bierz przykład z firm, które już sprawdziły czy korzystniejsza jest gotówka, kredyt lub leasing

Zakup auta. Przy wyborze finansowania nowych samochodów coraz większe znaczenie ma nie tylko sama rata, ale przewidywalność miesięcznych kosztów, ograniczenie zaangażowania kapitału i dodatkowe usługi w pakiecie. Najbardziej oczekiwanym elementem oferty są natomiast serwis i przeglądy.

Naruszenie ochrony danych. Kiedy wymaga zgłoszenia do Prezesa UODO?

W związku z najnowszymi naruszeniami ochrony danych dotyczącymi tysięcy podmiotów Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przypomina o art. 33 ust. 1 RODO. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych administrator bez zbędnej zwłoki zgłasza je organowi nadzorczemu, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.

REKLAMA

Miesiąc, kiedy spadają obroty firmy, ratują wakacje składkowe, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców

O tym jak ważne dla przedsiębiorców są wakacje składkowe świadczą liczby z ZUS. Ratują miesiące, kiedy spadają obroty polskich firm, ale to kropla w morzu potrzeb przedsiębiorców.

Ilu Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych lat? Wynik mocno odstaje od średniej europejskiej

Tylko 3 proc. Polaków planuje założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. To najniższy wynik na Starym Kontynencie, średnia europejska wynosi 14 proc. — podaje „PB”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA