REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przede wszystkim ludzie i transport

REKLAMA

Czołówka najbogatszych województw w Polsce - śląskie, mazowieckie i małopolskie - jest najczęściej wybierana przez obcych inwestorów jako miejsce lokaty inwestycji i podejmowania działalności gospodarczej. Nowy raport ujawnia, że przepaść między tzw. Ścianą Wschodnią a resztą kraju jedynie się powiększa.
Specjaliści od inwestycji, w tym zagranicznych, mówią często o efekcie śnieżnej kuli, który polega na pomnażaniu się już rozpoczętych przedsięwzięć. Raport, opublikowany wczoraj przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR) nawet nie musi się odwoływać do tego fenomenu. Z dokumentu wynika bowiem czarno na białym, że bogatsze i zasobniejsze regiony w naszym kraju mają się coraz lepiej, podczas gdy outsiderzy – głównie ze wschodnich i północnych województw – coraz gorzej.
Trzy kuszące regiony

REKLAMA

Za najbardziej atrakcyjne dla inwestorów zagranicznych uznano w raporcie województwa śląskie, mazowieckie i małopolskie. W dalszej kolejności idą dolnośląskie, wielkopolskie i łódzkie. Na końcu rankingu znalazły się województwa bardziej znane z biedy i marazmu niż prężności: świętokrzyskie, lubelskie i podlaskie (szczegóły – patrz tabela).

REKLAMA

Atrakcyjność inwestycyjna to, najogólniej mówiąc, „zdolność skłonienia inwestorów do wyboru regionu jako miejsca lokalizacji inwestycji”. Sprawa dokładnego określenia, dlaczego firma X wybiera region Y, nie jest jednak prosta. Zagraniczny inwestor bierze bowiem pod uwagę cały splot czynników przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Co więcej, inne przesłanki mają znaczenie przy budowaniu fabryki, inne przy zakładaniu firmy usługowej i jeszcze inne ważą, kiedy w grę wchodzą zaawansowane technologie.

Według autorów raportu tych składników jest ich co najmniej dziewięć i praktycznie każdy z nich ma swój wpływ na to, jak odbierają dany region potencjalni inwestorzy. Największy udział – wyliczono go nawet w procentach – posiadają koszty pracy oraz wielkość i zasoby kadrowe (25 proc.), dogodne połączenia transportowe (20 proc.) oraz aktywność regionów wobec inwestorów (20 proc.).

Podobno najmniej liczą się poziom bezpieczeństwa (5 proc.) i rozwój infrastruktury społecznej (5 proc.). IBnGR przedstawił także ranking regionów, w którym prym wiodą znowu „starzy znajomi – regiony: centralny śląski, rybnicko-jastrzębski i krakowsko-tarnowski w działalności przemysłowej; warszawski, centralny śląski i wrocławski w działalności usługowej oraz warszawski, wrocławski i i centralny śląski – w przypadku działalności zaawansowanej technologicznie.

Co z biedniejszymi

REKLAMA

Prócz Ściany Wschodniej w aktywności inwestycyjnej coraz bardziej odstają także województwa północne. – Na Pomorzu polski armator PLO miał kiedyś 180 statków, dzisiaj nie ma prawie nic – wskazywał Jan Szomburg, prezes zarządu IBnGR, na ubóstwo i słabą atrakcyjność Pomorza. Krańcowy przykład Wrocławia opisała Ewa Mikos z Siemensa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną piątą swej załogi w Polsce, czyli 1000 pracowników, koncern zatrudnia we Wrocławiu. O jego atrakcyjności przesądzają doskonałe połączenia transportowe, trzy wyższe uczelnie, a także bliskość ewentualnych klientów – Siemens świadczy usługi z zakresu high-tech.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA