REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

16 mld zł wydaliśmy na pomoc publiczną dla przedsiębiorców w 2004 r.

REKLAMA

Obywateli płacących podatki jest 24 mln, więc każdy wysupłał 666 zł i 66 gr. Największą kwotą wsparliśmy PKP - ponad 7 mld zł. We wtorek rząd przyjął opracowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów raport o pomocy publicznej w 2004 r. Dobra wiadomość jest taka - w minionym roku budżet wydał znacznie mniej niż w 2003 r.
Wtedy wydaliśmy ponad 28 mld zł. To dlatego, że dwa lata temu restrukturyzowane było po raz kolejny górnictwo. W 2004 r. pochłonęło już znacznie mniej - "tylko" 2,3 mld.
Oprócz górnictwa hojne wsparcie otrzymał także przemysł stoczniowy - 529 mln zł oraz rolnictwo 682 mln.
Jest też zła wiadomość - proporcja między nagłą doraźną pomocą dla firm, które popadły w kłopoty (czyli w uproszczeniu pomocą sektorową) a planowanym wspieraniem badań naukowych, ochrorny środowiska czy szkoleń (zwanym pomocą horyzontalną) jest u nas wciąż dużo gorsza niż w innych krajach UE.
Wystarczy garść liczb - w Belgii pomoc publiczna na badania i rozwój to 30 proc. wydatków państwa na wsparcie firm, we Francji i Luksemburgu 21 proc. w Austrii 37 proc., a Finlandii - 32 proc.
W Polsce kwota pomocy publicznej wydana na prace badawczo-rozwojowe to 114 mln zł - zaledwie 2,6 proc. ogółu pomocy publicznej. To zaledwie 9 mln zł więcej niż w 2003 r.
Na ochronę środowiska państwo dało firmom siedem razy mniej niż w 2003 r. - tylko 51 mln zł. Zaledwie 67 mln zł trafiło na rozwój małych i średnich firm. Na utrzymanie miejsc pracy i tworzenie nowych wydaliśmy 537 mln zł. To kropla w morzu w porównaniu z ogromnymi kosztami ukrywającymi się pod pozycją "restrukturyzacja" - pochłonęła ponad 3,5 mld zł.
Które regiony korzystają najbardziej z pomocy publicznej dla firm? Na czele listy jest województwo śląskie - trafiło tam 32 proc. wydatków. To nie tylko zasługa górnictwa, ale także tego, że na Śląsku w ogóle jest dużo przedsiębiorców. Na drugim miejscu znalazło się województwo mazowieckie (9,6 proc.), na trzecim małopolskie (9, 3 proc.). Na szarym końcu jest podlaskie (0,7 proc.), ale niewiele więcej dostały firmy z województw lubuskiego (1,4 proc.), lubelskiego (1,6 proc.), świętokrzyskiego (1,5), warmińsko-mazurskiego (1,6 proc.) czy opolskiego (1,3 proc.).

Rafał Zasuń
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA