REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drożej o 1,3 proc.

REKLAMA

W listopadzie inflacja wyniosła prawdopodobnie 1,3 proc, a w grudniu może podskoczyć niewiele, bo do 1,4-1,5 proc. Jednak dla wielu osób ceny mogą rosnąć szybciej niż mówią o tym oficjalne statystyki.
W Polsce inflacja jest o około 0,9 pkt proc. niższa niż w strefie euro. Ekonomiści szacują, że w listopadzie ceny detaliczne towarów i usług konsumpcyjnych były u nas o 1,3-1,5 proc. wyższe niż przed rokiem.

REKLAMA

Marek Reluga, główny ekonomista BZ WBK, spodziewa się, że w listopadzie inflacja mogła spaść do 1,3 proc. z 1,6 proc. w październiku. Zadecydowała o tym żywność, której wzrost cen mógł być powstrzymany po zamknięciu rynku rosyjskiego dla naszych wyrobów. Ponadto ceny paliw były dość stabilne i nie podnosiły już inflacji. Taką samą prognozę w listopadzie ma Wojciech Kuryłek, główny ekonomista Kredyt Banku.

REKLAMA

Jego zdaniem ceny żywności kształtowały się korzystnie nie tylko z powodu rosyjskiej blokady, ale także dlatego, że mieliśmy dużą podaż mięsa z tak zwanej „świńskiej” górki. Ponadto umacniający się złoty, ograniczał opłacalność eksportu, co sprawiło, że część żywności zamiast za granicę trafiła na rynek krajowy, gdzie zbijała ceny.

– W grudniu inflacja może wzrosnąć do 1,4 proc. – mówi W. Kuryłek.

Nieco mniej optymistyczna, choć także dobra, jest prognoza Ministerstwa Finansów. Według niej inflacja spadła w listopadzie do 1,5 proc. i utrzyma się do końca roku na tym poziomie, czyli przy dolnej granicy celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego, który wynosi 2,5 proc. plus minus 1 pkt proc.

Wskaźnik inflacji w listopadzie poda dziś Główny Urząd Statystyczny. I choć z pewnością będzie on bardzo niski, to jednak wiele osób może stwierdzić, że ceny rosły szybciej niż pokazały to oficjalne statystyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Każdy z nas ma inne odczucie inflacji, dla jednych inflacja może być większa, dla innych mniejsza od oficjalnej – mówi Katarzyna Zajdel-Kurowska, główny ekonomista Citibanku Handlowego. Jej zdaniem opinie o inflacji wyrabiamy sobie na podstawie codziennych zakupów.

Zależy ona od tego, co wkładamy do koszyka, przy bardzo dużym wyborze towarów, w sytuacji gdy różnice w cenach takich samych produktów (różniących się nierzadko tylko metką i opakowaniem) są czasem bardzo duże. Ponadto te same wyroby drożeją, tanieją albo nie zmieniają ceny we wszystkich miejscach Polski jednocześnie.

Nasza opinia o inflacji będzie więc zależała od tego, gdzie mieszkamy, a nawet od tego, gdzie robimy zakupy – taniej lub drożej zapłacimy w zależności od tego, czy wybierzemy się do sklepu za rogiem, czy do supermarketu. A i sklepy wielkopowierzchniowe nie są sobie równe, o cenach decydują w nich sieci, do których należą. 

 Janusz K. Kowalski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA