REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gaz w górę od stycznia

REKLAMA

Od 1 stycznia ceny gazu ziemnego wzrosną o nieco ponad 10 proc., a więc zdecydowanie mniej niż oczekiwało Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Jak dowiedziała się „GP”, PGNiG żądało ponad 40-proc. podwyżki.
Pod koniec października Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo złożyło w Urzędzie Regulacji i Energetyki wniosek, w którym, jak ustaliliśmy, zaproponowało podwyżkę cen gazu o ponad 40 proc. Potentat tłumaczył, że musi podnieść ceny, m.in. dlatego że gaz z importu będzie w grudniu o ponad 45 proc. droższy niż przed rokiem (jednak firma sprzedaje również dwu-, trzykrotnie tańszy gaz krajowy, dlatego średnia centa tego surowca nie wzrośnie aż tak bardzo).

REKLAMA

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Leszek Juchniewicz nie zgodził się na horrendalną podwyżkę. Uznał on, że może ona wynieść nieco ponad 10 proc., bo w drugim półroczu przyszłego roku koszty sprowadzenia zagranicznego gazu będą niższe niż zimą.

REKLAMA

Nowe taryfy prezes URE zatwierdzi 16 grudnia – dowiedziała się „Gazeta Prawna”. Nie będzie więc przeszkód, aby weszły w życie 1 stycznia przyszłego roku. Nowe taryfy muszą być ogłoszone co najmniej 14 dni wcześniej przed terminem, w którym mają obowiązywać – zgodnie z ustawą Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. Gdyby nie ogłoszono ich do 17 grudnia, wtedy podwyżki cen gazu mogłyby wejść w życie dopiero w drugim kwartale.

REKLAMA

PGNiG może występować do URE o podwyżkę cen gazu raz na kwartał, ale tylko wtedy, gdy gaz z importu drożeje o ponad 5 proc. Jeśli w styczniu przyszłego roku polska spółka ulegnie naciskom Gazpromu i zgodzi się na renegocjację formuły cenowej rosyjskiego gazu, która podniosłaby jego cenę, wówczas możemy oczekiwać nowego wniosku PGNiG o podwyżkę krajowych taryf tego surowca.

Od stycznia mieliśmy trzy podwyżki cen gazu ziemnego. Przy tym skala podwyżek była zróżnicowana dla poszczególnych odbiorców. Gaz wykorzystywany do ogrzewania domów zdrożał o 13,1 proc. – w efekcie rachunek za gaz wykorzystany w całym roku będzie o 270 zł wyższy niż w roku ubiegłym. Mniejsze podwyżki dotknęły rodziny, które wykorzystują gaz do gotowania i podgrzewania wody w bojlerach. Dla nich cena błękitnego paliwa wzrosła o 12,2 proc. A to oznacza, że w tym roku za gaz zapłacą nieco ponad 63 zł więcej niż w roku ubiegłym. Najmniej, bo o 10,1 proc., podniesiono ceny gazu dla gospodarstw domowych, które zużywają go tylko do przyrządzania posiłków – w całym roku zapłacą o 17,4 zł więcej niż w 2004 r.

 Janusz K. Kowalski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA