REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiad za niezapłacony mandat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jedna z warszawskich restauracji premiuje klientów za łamanie prawa. Kierowcy, którzy przyniosą niezapłacony mandat, mogą dostać darmowy posiłek. Inni restauratorzy uważają, że konkurent stosuje nieuczciwą promocję.
Nasz czytelnik – jeden z warszawskich restauratorów, skarży się, że jego konkurent z branży promuje swój lokal, zachęcając klientów do łamania prawa. Kierowcy, którzy okażą niezapłacony mandat, dostają darmowy obiad. Jego zdaniem taki sposób promocji jest nieuczciwy, tym bardziej że restauracja reklamuje się w ten sposób w prasie.

Nasz czytelnik uważa, że takim postępowaniem konkurent zachęca kierowców do niebezpiecznych zachowań na drodze.

REKLAMA

– Firmy w różny sposób walczą o klienta i stosują rozmaite metody promocji, ale są pewne granice takich działań – tłumaczy nasz czytelnik.

Wieści się roznoszą

REKLAMA

O tej nietypowej promocji słyszało już wiele osób w stolicy i niektórzy nawet z niej skorzystali. Jeden z pracowników tej restauracji szacuje, że dziennie przychodzi od ośmiu do 12 takich klientów. Potwierdza także, że można zjeść darmowy obiad, gdy przyniesie się mandat, np. za złe parkowanie.

– To tylko kampania promocyjna, ale przychodząc do nas z niezapłaconym mandatem, można zamówić dowolne danie z karty. Jednak drinki są liczone osobno – wyjaśnia pracownik. Zaznacza, że promocja dotyczy tylko tych osób, które zostały ukarane przez policję. – Nie można przynieść kilku mandatów i zaprosić na obiad znajomych – tłumaczy. Aby móc złożyć takie zamówienie, trzeba okazać także dowód rejestracyjny pojazdu, na który został wystawiony mandat.

Na granicy prawa

Inny restaurator uważa, że jest to działanie niezgodne z prawem i nieuczciwe wobec konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Nie dość, że ktoś popełnił wykroczenie, to jeszcze ma być nagrodzony obiadem – skarży się właścicielka jednego z lokali.

Według prof. Tomasza Dołęgowskiego ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zachowanie właściciela restauracji jest niewłaściwe oraz wątpliwe moralnie. – Mamy do czynienia z próbą specyficznego wynagradzania (premiowania) klientów za zachowania moralnie naganne i niezgodne z prawem. Ten sposób działania sprzyja społecznej demoralizacji – wyjaśnia. W opinii profesora postępowanie tego typu można przyrównać do akceptowania przez niektórych biznesmenów korupcji lub też do zachęcania młodych ludzi do picia alkoholu i palenia papierosów.

Policja jest bezradna

Mimo protestów przedsiębiorców, policja nic nie robi w tej sprawie. – Z pewnością jest to działanie niewłaściwe, ale nie znam przepisu, który by zabraniał tego rodzaju akcji promocyjnych – przyznaje rzecznik Komendy Stołecznej Policji Mariusz Sokołowski. Podkreśla, że jest to swego rodzaju działanie propagujące niewłaściwe zachowania w ruchu drogowym. – Żyjemy w wolnym kraju i prawo nie zabrania u nas takiego rodzaju reklamowania się przedsiębiorstw, ale nie znaczy to, że jest to właściwe postępowanie – dodaje.

Na polskich drogach dochodzi do wielu wypadków, w których giną ludzie. Powinno się raczej propagować właściwe zachowania. Zachęcanie do łamania przepisów ruchu drogowego może okazać się niebezpieczne, a skutki tego mogą być bardzo poważne. M. Sokołowski wyraża jedynie nadzieję, że kierowcy będą rozsądni i nie będą korzystać z takiej promocji.


Stan faktyczny

• Jeden z warszawskich restauratorów zachęca klientów do darmowych obiadów w zamian za okazanie niezapłaconego mandatu.
• W ten sposób zyskuje rozgłos i zdobywa nowych klientów.
• Przedsiębiorcy prowadzący lokale gastronomiczne w stolicy zarzucają, że narusza on zasady uczciwej konkurencji.

Co robić

• Przedsiębiorca nie złamał prawa, jego działania nie można też uznać za nieuczciwą konkurencję. Jest to jednak działanie nieetyczne.

 Łukasz Kuligowski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA