REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logo zagrożone i kiepsko chronione

REKLAMA

Znany znak towarowy pisany z błędem, zawierający obelżywe słowo, wyszydzający producenta albo niewidoczny. Pojawiają się co jakiś czas w internecie, narażając prawowitych właścicieli na wymierne straty.
Jedni konsekwentnie bronią swoich praw na gruncie obowiązujących regulacji, inni korzystają z „intratnej” propozycji odkupienia takiej domeny. Ich właściciele rejestrują je właśnie w tym celu – żeby zarobić.

Nie ma w naszym prawie przepisów, które wprost chroniłyby właścicieli powszechnych i znanych znaków towarowych przed ich naruszaniem w internecie – zwraca uwagę Marta Czyż, dyrektor Departamentu Badań Znaków Towarowych w Urzędzie Patentowym RP. Uważa, że jest to wyzwanie, które stoi przed naszym legislatorem.

Inaczej jest w USA, Wlk. Brytanii, Niemczech i innych krajach, w których powstało odpowiednie ustawodawstwo i wytyczona została linia orzecznicza.W Polsce w wypadku naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy w internecie stosujemy przez analogię przepisy prawa własności przemysłowej odnoszące się do znaków towarowych, sięgamy przez analogię do przepisów kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych, wprost zaś zastosować możemy klauzulę generalną zawartą w art. 3 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Niektórzy nie robią nic innego, jak tylko gromadzą domeny, zawierające cudze znaki towarowe, i rejestrują je po to, aby nimi spekulować.

Mówi ona, że czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Istotne przy tym jest, że sama rejestracja domeny nie jest naruszeniem prawa – jest nim wprowadzenie jej do obrotu, czyli prowadzenie w ten sposób działalności gospodarczej albo reklamowej.

Sprytne naśladownictwo

REKLAMA

Zdarza się, że pracownicy zwalniani ze znanych firm lub ich niezadowoleni klienci chcą się odegrać. Rejestrują domeny z zakamuflowanym znakiem towarowym, na których potem wyrażają swoje ośmieszające lub obrażające opinie, podważając zaufanie do przedsiębiorcy. Właściciel domeny proponuje im odsprzedaż za cenę wyższą od kosztów rejestracji albo rejestruje domenę na rzecz konkurencyjnych podmiotów.

Trudno jest wychwycić błąd w znaku. Jeśli Chanel napisze się z dodaną np. literą „e”, a układ graficzny zmieni tylko nieznacznie, na pierwszy rzut oka trudno będzie to odróżnić. Można też zamieścić znak tak napisany, że go nie widać, bo wlewa się w tło strony. Odczyta się go tylko przy użyciu przeglądarki albo słów-kluczy. Są też tacy, którzy gromadzą takie domeny, rejestrują ich wiele, potem nimi spekulują.

Pora na arbitraż

Po raz pierwszy do naruszenia praw z rejestracji znaków towarów w internecie doszło w USA, tam też powstały pierwsze sądy arbitrażowe. W Polsce w 2003 r. powstał Sąd Polubowny ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji. Przy rejestracji w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej podpisuje się klauzulę o poddaniu rozstrzygania spraw spornych pod ten sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podstawą rejestracji jest obowiązujący od 1998 r. regulamin. Przewiduje generalną zasadę pierwszeństwa zgłoszenia. M. Czyż mówi, że wcześniejszy regulamin był lepszy. Osoba, która chciała zarejestrować domenę ze znakiem, musiała przedstawić dowód jego rejestracji albo orzeczenie sądu, w którym wykazano, że ma prawo do określonej nazwy. Ale to wykreślono.

Nasze postępowania arbitrażowe kończą się stwierdzeniem, że pozwany bezprawnie naruszył domenę powoda albo że jej nie naruszył. Na przykład w jednej ze spraw sąd uznał naruszenie praw Fabryki Mebli Mikomax przez pozwanego X, który używał domeny mikomax.pl. Takie orzeczenie przesyła się do NASK.


Marta Pionkowska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA