REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto kradnie w przedsiębiorstwach

REKLAMA

Badanie PricewaterhouseCoopers: Coraz więcej firm pada ofiarą oszustw.
Firma doradcza PricewaterhouseCoopers prowadzi globalne badania na temat nadużyć w firmach. W Polsce ankietowała 100 spółek.
Nasz kraj wypadł nieco gorzej niż światowa średnia. W Polsce ofiarą nadużyć padło 54 proc. przedsiębiorstw, na świecie 45 proc. Odsetek oszustw w naszym kraju - w porównaniu z poprzednim badaniem przeprowadzonym w 2003 r. - wzrósł o 8 punktów procentowych.
Najczęściej popełnianym przestępstwem jest sprzeniewierzenie aktywów (80 proc. wskazań). Pod tym pojemnym pojęciem mieszczą się głównie pospolite przywłaszczenia majątku firmy. Drugie w kolejności jest oszustwo, a trzecia - korupcja.
Aż jedna trzecia firm "zawdzięcza" przestępstwa swoim pracownikom, przy czym aż 45 proc. spośród nich to członkowie najwyższego kierownictwa firmy. Nie świadczy to najlepiej o polskich menedżerach, zwłaszcza że na świecie odsetek ten jest znacznie niższy - ok. 20 proc.
Pozostałe dwie trzecie ludzi, którzy oszukują firmy, to przeważnie kontrahenci, klienci oraz ich znajomi.
Przeciętny sprawca przestępstwa jest mężczyzną (86 proc.) w wieku 31-40 lat (60 proc.). Ma średnie lub niższe wykształcenie.
Umiarkowany optymizm budzi za to zachowanie firm w obliczu przestępstwa na ich szkodę. W 55 proc. przypadków wysunięto przeciw sprawcom zarzuty kryminalne, w 32 proc. - skierowano powództwo do sądów cywilnych. Ale prawie jedna piąta oszukanych firm nie zrobiła nic. Menedżerowie PWC z zespołu ds. śledztw gospodarczych mówili, że znają z własnej praktyki przypadki zwolnienia oszukujących menedżerów po cichu i za porozumieniem stron. Firmy jak ognia boją się utraty reputacji.
Jaka jest przeciętna kwota oszustwa? Dość wysoka - 0,5 mln dolarów.
W Polsce nie było badań na temat branż szczególnie narażonych na rozmaite defraudacje. Ale zdaniem ekspertów z PWC nie odbiegamy pod tym względem od pozostałych krajów. W najgorszej sytuacji jest handel detaliczny, zwłaszcza supermarkety.
Co ciekawe, w Polsce solidarność z oszustami jest chyba większa niż w innych krajach. Na świecie aż 28 proc. wykrywanych jest dzięki doniesieniu (wewnętrznemu lub zewnętrznemu). W Polsce tylko 16 proc.

Rafał Zasuń
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA