REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy narzekają na Polskę

REKLAMA

W ciągu ostatnich trzech lat klimat dla prowadzenia biznesu w Polsce się poprawił. Wyjątkiem są dostęp do licencji i zezwoleń oraz prawne problemy związane z nabywaniem gruntów. Jednak na nasz kraj firmy narzekają znacznie częściej niż w pozostałych państwach regionu.

Najgorsze notowania w Polsce ma niezmiennie polityka podatkowa. Na wysokość obciążeń fiskalnych narzeka prawie 80 proc. firm ankietowanych przez organizatorów raportu Banku Światowego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Na drugim miejscu, ex aequo z niepewnością co do polityki regulatorów, znajdują się koszty finansowania przedsiębiorstw (problemy te przeszkadzają prawie 65 proc. przedsiębiorstw). Równie kiepskie notowania posiadają polskie służby podatkowe, na które utyskuje ok. 64 proc. sondowanych spółek. Sporym zaskoczeniem musi być fakt, że wśród czynników wpływających negatywnie na prowadzenie biznesu w naszym kraju bardzo wysoką pozycję zajmuje generalnie zła sytuacja gospodarcza (ponad 60 proc.).

REKLAMA

Jest lepiej...

Bank Światowy i EBOR już po raz trzeci od 1999 roku oceniły zmiany w otoczeniu biznesowym oraz w kontaktach firm z regulatorami w 27 krajach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w rejonie Azji Centralnej. Raport BEEPS (Business Evironment and Enterprise Performance Survey) po części pokrywa się tematycznie z raportem Doing Business Banku Światowego, który każdego roku stara się wskazać na postępy, jakie poczyniły poszczególne kraje w dziedzinie ułatwień dla przedsiębiorców. Raport obu instytucji różni się jednak tym, że powstaje na podstawie sondażu ponad 9,5 tys. firm (200-600 w danym kraju), a nie rozmów z prawnikami czy księgowymi. Dostarcza zatem wyjątkowego instrumentu porównawczego, który pozwala stwierdzić, w jakich dziedzinach zanotowano poprawę, a w jakich reformy są pilnie niezbędne.

Ponad połowa firm w Polsce narzeka na trudny dostęp do środków finansowych.

Na 21 szczegółowych dziedzin – poczynając od naruszania kontraktów, poprzez regulacje rynku pracy i dostęp firm do źródeł finansowych – zmiany na lepsze w porównaniu z 2002 rokiem dotyczyły w Polsce zdecydowanej większości problemów. Gorzej niż trzy lata temu wypadła ocena dostępu firm do licencji i zezwoleń (narzeka na to prawie 30 proc. przedsiębiorstw) i w pozyskiwaniu prawnych tytułów własności gruntu lub zasad ich dzierżawy (nie podoba się to co czwartej firmie).

...ale są słabe punkty

REKLAMA

Mimo tej poprawy, na tle krajów regionu, do których najczęściej odwołujemy się w porównaniach, a więc partnerów z grupy UE-8 (Polska, Estonia, Łotwa, Litwa, Czechy, Węgry, Słowacja i Słowenia), Polska wypada bardzo niekorzystnie. Na przykład na korupcję, jako problem dla prowadzenia biznesu w naszym kraju, wskazuje wciąż ok. 38 proc. firm – niemal tyle samo co średnia dla 27 wszystkich badanych państw, łącznie z republikami Azji Środkowej – podczas gdy w UE-8 wskaźnik ten wynosi niewiele ponad 30 proc.

Znacznie dłużej niż we wszystkich badanych krajach trwają w Polsce zabiegi firm o środki finansowe (m.in. ze względu na wymagany zastaw). Narzeka na to w naszym kraju przeszło 55 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

przedsiębiorstw, podczas gdy tylko 40 proc. w całym regionie. Nadal prawie połowa firm twierdzi, że sądy funkcjonują gorzej niż trzy lata temu.

Kogo Bank Światowy i EBOR odpytywał w Polsce

W Polsce skontaktowano się z 580 firmami. Większość z nich, bo 62,2 proc., miała siedzibę w miastach, średniej wielkości, prawie jedna czwarta była zlokalizowana w małych miejscowościach (23,6 proc.) i tylko 14,1 proc. przedsiębiorców pochodziło z dużych miast. Sektor prywatny reprezentowało prawie 90 proc. ankietowanych firm, reszta – to firmy państwowe. Dwie trzecie spółek zajmowało się usługami, pozostałe produkcją. Organizatorzy sondażu dotarli w naszym kraju przede wszystkim do małych firm (ponad 68 proc.), nieco więcej niż jedną piątą stanowiły przedsiębiorstwa średniej wielkości, co dziesiąta firma zaliczała się do kategorii dużych spółek. Również co dziesiąta spółka uczestnicząca w ankiecie należała do obcego kapitału, a ponad 15 proc. przedsiębiorstw żyło z eksportu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tadeusz Barzdo


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA