REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa tylko na papierze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od wczoraj istnieje możliwość składania w urzędach podań przez internet. Nie ma jednak rozporządzeń wykonawczych w sprawie technicznych warunków doręczania tą drogą dokumentów. Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce wygląda realizacja założeń ustawy o informatyzacji urzędów publicznych.
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64 poz. 565) zaczęła obowiązywać od wczoraj, a już czekają ją zmiany. Zdaniem ekspertów, przepisy, które wczoraj weszły w życie, są na tyle niedoskonałe, że mogą powodować problemy związane z ich realizacją. Trzeba pamiętać także o tym, że z informatyzacją wiążą się duże koszty dotyczące zakupu odpowiedniego sprzętu, szkoleń pracowników administracji itp. Społeczeństwo coraz chętniej korzysta z nowoczesnych rozwiązań. W zakresie współpracy z podmiotami publicznymi będzie musiało uzbroić się jednak w cierpliwość.
Certyfikat na bezpieczny podpis będzie kosztowny dla obywatela.
Opinia
dr Arwid Mednis, kancelaria Wierzbowski Eversheds

Bardzo dobrze, że ustawodawca wprowadził możliwość kontaktowania się z urzędami drogą elektroniczną, aczkolwiek można wskazać kilka potencjalnych problemów. Nie widzę większych trudności związanych z samym przepisem o doręczaniu przez urząd pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, chociaż oczywiście trzeba poczekać na rozporządzenie ministra do spraw informatyzacji, który określi warunki takiego doręczania, czyli np. formy, w jakiej strona ma wyrazić zgodę na takie doręczenie.

REKLAMA

REKLAMA

Wątpliwości będą się natomiast wiązały z przepisem o potwierdzeniu doręczenia. Nie wiadomo, czy chodzi o potwierdzenie dostarczenia informacji na serwer obsługujący komputer obywatela (co wcale nie oznacza, że wiadomość do niego dotarła), czy o potwierdzenie przeczytania wiadomości. Potwierdzenie otrzymania pisma nie jest wysyłane automatycznie – to odbiorca decyduje, czy i kiedy potwierdzi otrzymanie pisma. Z tego przepisu nie wynika więc, jaką datę należy uznać za datę doręczenia. Ponadto przez długi czas będzie problem z wnoszeniem podań drogą elektroniczną. Wynika to z wymogu opatrzenia ich bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a to oznacza koszty dla obywatela.

Piotr Jaworski-Grzanka, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

W naszym województwie możliwe jest inicjowanie i realizacja spraw administracyjnych on-line, z zachowaniem bezpiecznego przepływu danych oraz z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, czyli wysyłanie pism za pomocą formularzy procedur urzędowych zamieszczonych na stronach www – Cyfrowy Urząd Wrota Małopolski zgodnie z obowiązującym prawem.

Procedury te zostały wdrożone w 39 podmiotach administracji publicznej. Za pomocą internetu możliwe jest dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, wydawanie zaświadczeń dotyczących poszukiwanych przedsiębiorców, wydanie zezwolenia na regularny przewóz osób w transporcie krajowym, wydanie dziennika budowy, zawiadomienie o zbyciu pojazdu, uzyskanie stopnia nauczyciela. 280 podmiotów w naszym regionie wykorzystuje co najmniej jedną procedurę on-line – sprawdzanie stanu sprawy publicznej. Zauważamy, że Cyfrowy Urząd cieszy się dużym powodzeniem. Internauci chętnie korzystają z opisów realizacji interesujących ich spraw, pobierają druki wniosków i realizują sprawy dzięki udostępnionym mechanizmom.

REKLAMA

Wacław Iszkowski, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Podstawowym celem ustawy jest skoordynowanie funkcjonowania systemów stosowanych przez różne podmioty publiczne, aby mogły ze sobą współdziałać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa ta leżała w Sejmie dość długo, a przyjęto ją w pośpiechu, tuż przed końcem kadencji Sejmu. Będą ją jednak czekały poważne zmiany związane z nowymi koncepcjami celów i zasad informatyzacji administracji. Równocześnie konieczne jest znowelizowanie ustawy o podpisie elektronicznym oraz rozporządzenia dotyczącego opłaty skarbowej polegającej na ułatwieniu wnoszenia opłaty drogą elektroniczną. Bez względu na te trudności, wiele urzędów umożliwia swoim „petentom” przesyłanie podań i uzyskiwanie informacji urzędowych. Można to traktować jako zdobywanie doświadczeń i poszukiwanie najlepszych rozwiązań.


Katarzyna Rychter
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA