REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes gotowy do wynajęcia

REKLAMA

Na rynku pojawiła się nowa grupa specjalistów - menedżer do wynajęcia. Z usług fachowców korzysta coraz więcej firm - szczególnie z sektora technologicznego i sprzedażowego.
Obniżenie kosztów działania operatora sieci komórkowej, stworzenie strategii rynkowej u producenta sprzętu konsumpcyjnego oraz projekt wdrożenia CRM u operatora telekomunikacyjnego to wyzwania, przed jakimi stanął Paweł Grząbka w ciągu 2 lat w trzech firmach. Nie oznacza to, że się jego praca pracodawcom nie podobała. Wręcz przeciwnie – Paweł Grząbka jest przedstawicielem nowej grupy specjalistów na polskim rynku – menedżerów do wynajęcia.
Trudne początki

REKLAMA

Na usługi takich fachowców czeka coraz więcej firm w Polsce. Najpierw zaczęły poszukiwania korporacje zachodnie działające w naszym kraju, teraz o takim zatrudnieniu mówią także polscy pracodawcy. Pomysł interim managera (menedżera do wynajęcia) najbardziej powszechny jest w Stanach Zjednoczonych. Tam robi to powszechną karierę, ponieważ menedżerowie z łatwością się przeprowadzają i nie przywiązują się do jednej firmy. W Polsce przeszkodą jest mała mobilność i przyzwyczajenie do pracy na etat. Jednak nie dla wszystkich – coraz częściej ważniejsze jest wyzwanie i duże pieniądze.

REKLAMA

– Odczuwałem początkowo brak zaufania do mojej osoby. Przyszedłem bowiem z zewnątrz. Musiałem także szybko poznać prawdziwą sytuację firmy, a to wcale nie jest łatwe. Bez konkretnej odpowiedzialności nad pracownikami trudno mi było wyegzekwować realizację określonych zadań – zauważa Paweł Grząbka.

Tańsi o 30 proc.

W Polsce w zależności od wielkości firmy, stanowiska i długości czasu pracy stawka dla interim menedżera wynosi od 300 do 1000 euro za dzień. Tacy menedżerowie, według obliczeń specjalistów, kosztują firmę o 30 proc. taniej od zatrudnionych na klasyczną umowę. Wiąże się to z tym, że nie korzystają oni ze świadczeń dodatkowych, nie potrzebują samochodów, domów czy innych motywatorów pozafinansowych. Pracodawca nie płaci za nich ZUS ani podatku.

– Zarządy chcą bardzo często opinii kogoś niezależnego, spoza układów. Dobrze wspominam realizację takich projektów, ponieważ poszerzyłem wiedzę na temat istoty funkcjonowania gospodarki – wyjaśnia Paweł Grząbka.

Tak jak Paweł Grząbka w Polsce, w Wielkiej Brytanii pracuje na zasadzie interim nawet 1/5 menedżerów. Działają tam wyspecjalizowane wielkie firmy rekrutujące tego typu pracowników (np. Interregna – www.interregna.com). Według niedawnych badań w USA, 40 proc. kadry menedżerskiej zatrudnia się w modelu rent a manager.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przekonać opornych

W Polsce najbardziej otwarte na IM są korporacje zagraniczne. W mniejszych firmach jest inaczej.

– U nas nie jest to jeszcze praca popularna – twierdzi Andrzej Cholewiński, założyciel pierwszej w Polsce firmy specjalizującej się w interim management I.T.C. Polska (www.interimmanagement.pl)

Dodaje, że zainteresowanie

ze strony menedżerów istnieje, ale właściciele firm, zarządy przedsiębiorstw rzadko reagują pozytywnie.

Jednak do czasu. Bo jak zatrudnią, widzą efekty pracy interim
managera.

– Moi klienci na początku często odrzucają myśl o wynajęciu menedżera, ale po refleksji, że w sytuacji zmieniającego się rynku lokalnego i wielkich zmian w gospodarce światowej, właściwie żadne wyższe stanowisko menedżerskie nie daje bezwzględnej, choćby nawet 2–3-letniej gwarancji stabilności, zaczynają się przekonywać – mówi Paweł Gniazdowski, dyrektor zarządzający w firmie rekrutacyjnej DBM Polska.

Najczęściej czyszczą

REKLAMA

W Polsce najczęściej poszukiwani są menedżerowie, którzy pełnią funkcje porządkujących. Muszą zmienić procesy biznesowe, zrestrukturyzować firmę – wiąże się to często ze zwolnieniami albo wręcz ze zmianą ekipy zarządzającej. Duże korporacje zagraniczne szukają wszechstronnych menedżerów do realizacji swoich zamierzeń biznesowych w Polsce. Zatrudniani są specjaliści odpowiedzialni za procesy sprzedażowe, marketing oraz IT.

– Cała praca wiąże się z precyzyjnie zdefiniowanym zadaniem. Jeżeli trzeba wymienić członka zarządu, który ma określoną rolę do spełnienia, szybko go odnajdujemy. Taka osoba, oczywiście, o odpowiednich kompetencjach, dokonaniach i umiejętnościach przystępuje od razu do pracy. I odchodzi po jej zrobieniu – zauważa Andrzej Cholewiński.

Mimo trudnych początków, specjaliści są optymistami i twierdzą, że zapotrzebowanie na wynajmowanych menedżerów będzie rosło.

– Kategoria ta w Polsce jeszcze się nie ukształtowała, ale na pewno to się zmieni. Moi klienci otrzymują już pierwsze oferty tego typu – podkreśla Paweł Gniazdowski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Grzegorz Kozyra



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA