REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbyt ostra selekcja kadr podcina skrzydła firmom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nieuchronna kadrowa zmiana warty, która czeka kilkadziesiąt spółek Skarbu Państwa, będzie głęboka. Specjaliści od zarządzania przestrzegają, że zbyt radykalne cięcia dezorganizują firmy i przekładają się na ich wyniki finansowe.
Prawo i Sprawiedliwość chce wymienić zarządy kilkudziesięciu spó-łek Skarbu Państwa. Do masowej czystki w krótkim czasie – np. kilku miesięcy – raczej jednak nie dojdzie. Zdaniem specjalistów doradztwa personalnego – których zgodnie z zapowiedziami PiS ma zatrudniać nowo powstały rząd – zmiany personalne powinny zależeć od sytuacji finansowej firm oraz fachowości ludzi. Nie wolno ich dokonywać na wszystkich stanowiskach kierowniczych, ponieważ utrudni to zarządzanie przedsiębiorstwami.
– Głębokość zmian będzie uzależniona od tego, kto zostanie ministrem skarbu, a w zasadzie od wiceministra odpowiedzialnego za nadzór właścicielski. To będą trudne decyzje – mówi „GP” jeden z polityków PiS.
Jego zdaniem zmiany nie dokonają się szybko, bo najpierw trzeba przejrzeć spółki i dokonać selekcji menedżerów.

Duzi na pierwszy ogień
Sprzątanie rozpocznie się od spółek, o których już wcześniej było głośno i które podpadły PiS, czyli od PGNiG i prezesa Marka Kossowskiego. A kolejne mogą być Polskie Sieci Elektroenergetyczne (prezes Stanisław Dobrzański) i KGHM Polska Miedź (prezes Marek Szczerbiak).
 – W strategicznych spółkach zmiany nastąpią szybko. W mniejszych mogą się odbyć w ciągu kilku miesięcy. Nie wiadomo, jaka będzie wielkość takich zwolnień. Nie jest to oczywiste, ponieważ zarządzający takimi firmami porobili różne zabezpieczenia – twierdzi dyrektor jednej ze spółek Skarbu Państwa.
Nie wiadomo, co pociągną za sobą zapowiadane zmiany managementu. Można się jedynie domyślać, że zagrożone będą stanowiska również dyrektorów i kierowników niższego szczebla. Prawdopodobnie byłoby to zresztą po myśli rządzącej partii.
Tak duże czystki są jednak ewenementem w firmach prywatnych. Zdarzają się głównie podczas kompleksowej zmiany strategii spółki. Tak było w Telekomunikacji Polskiej podczas zmiany inwestora, który chciał przede wszystkim pozyskać klienta indywidualnego i zmienić strategię firmy. W działach sprzedaży zatrudniono ludzi z zupełnie innych branż. Podobnie było w kilku krajowych bankach, które oprócz zmiany szefów, rekrutowały kadrę menedżerską i nowe osoby do działów informatycznych zajmujących się obsługą klientów przez internet.

W prywatnych spokojnie
Najczęściej jednak, jak twierdzi Piotr Moskal, menedżer HR z Krakowa, w firmach prywatnych trudno mówić o rewolucji personalnej w przypadku zmiany prezesa. Zmian dokonuje się na małą skalę i dotyczą one np. dyrektorów finansów i marketingu. Kadra kierownicza średniego szczebla zarządzania nie musi się bać o swoje stanowiska. Nie ma potrzeby odwoływania wszystkich.
– Nie można wszystkich wymienić, bo wtedy zostanie zablokowana ścieżka decyzyjna – twierdzi Piotr Moskal. I dodaje, że do profesjonalnego przeprowadzenia zmian konieczne jest oparcie się na diagnozie dobrych firm konsultingowych, które wskazałyby, co dzieje się niedobrego w przedsiębiorstwach. Analizy musiałyby zawierać informacje o ludziach, którzy pozostaliby na stanowiskach, i o tych, którzy muszą odejść. To ostatnie na pewno nie dotyczyłoby wszystkich menedżerów.
Grzegorz Kozyra
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA