REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PiS zakręci autostradą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Budowa północnego odcinka autostrady A-1, rozpoczęta przed dwoma miesiącami po 8 latach negocjacji, może stanąć. PiS opowiada się nawet za zerwaniem umowy z wykonawcą - prywatną spółką Gdańsk Transport Company (GTC).
Politykom PiS od początku nie podobał się kontrakt z GTC podpisany przez ministra infrastruktury Jana Kurylczyka. Nic dziwnego: 5,6 mln euro za kilometr odcinka A-1 z Gdańska do Nowych Marz, której to kwoty zażyczyła sobie spółka, to krajowy rekord (średnia wynosi ok. 4 mln euro). W dodatku PiS chce budować autostrady inaczej – odejść od koncesji dla prywatnych wykonawców i przejść do bezpośredniego zaangażowania państwa. A do tej koncepcji umowa z GTC absolutnie nie pasuje.
Nieprzemyślany kontrakt

Choć politycy PiS nie chcą wypowiadać się w tej sprawie tuż przed wyborami prezydenckimi, nie ukrywają, że podpisanie kontraktu było błędem, a wiceminister Kurylczyk stanie za to przed prokuratorem.

REKLAMA

REKLAMA

– Sprawa A-1 to dla nas priorytet. Ale musimy tak realizować przedsięwzięcie, aby nie narażać budżetu na straty – stwierdza Jerzy Polaczek, najpoważniejszy kandydat na przyszłego ministra infrastruktury.

Wysoka kara

Tymczasem państwo może za umowę sporo zapłacić. Dlaczego? Otóż przy tak wysokich kosztach budowy przejazd trasą będzie drogi. Kierowcy będą więc ją omijać, tym bardziej że obok pobiegnie wyremontowana droga krajowa nr 1. W rezultacie państwo będzie dopłacać koncesjonariuszowi brakujące wpływy, do czego zobowiązało się w umowie koncesyjnej. Ile? Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – ok. 200 mln zł w pierwszym roku eksploatacji.

– Rzeczywiście, w pierwszych trzech latach od uruchomienia trasy na pewno zaistnieje konieczność dopłat – oświadcza Tomasz Szymczak, rzecznik GTC. Nie potwierdza kwoty, ale zaznacza, że okres państwowych rekompensat dla GTC może się przedłużyć, jeśli autostrada nie będzie w tym czasie uruchomiona na całej długości aż do południowej granicy.

REKLAMA

Ile będzie kosztować ewentualne zerwanie umowy? GTC twierdzi, że 24 mln euro (90 mln zł). Ale w GDDKiA można nieoficjalnie usłyszeć, że już wcześniej liczono się z taką alternatywą. Wyodrębniona w Krajowym Funduszu Drogowym rezerwa w wysokości 126 mln zł miałaby zostać przeznaczona właśnie na ten cel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zagrożona wiarygodność

Problem w tym, że GTC już rozpoczęła prace, bo otrzymała wreszcie kredyt z dwóch instytucji finansowych: Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Nordyckiego Banku Inwestycyjnego. Rzecznik spółki nie chciał zdradzić jego wysokości.
– Na pewno jest to kwota, która zapewni nam front robót do końca tego roku – poinformował Szymczak.

Co na to wszystko drugi z koalicjantów? Poseł Tadeusz Jarmuziewicz z Platformy Obywatelskiej pytany o możliwość rozwiązania kontraktu z GTC, przyznaje: – Boję się, że taki czarny scenariusz może nastąpić. To będzie nieszczęście, bo po zerwaniu umowy zachodni inwestorzy zaczną nas oglądać pod lupą – powiedział.

Adam Woźniak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA