REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótsza droga do dłużnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wierzyciele liczyli na to, że po ostatniej nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego zadłużenia będą szybciej i sprawniej egzekwowane. Z postępowania egzekucyjnego została usunięta kasacja, a nawet ograniczono dopuszczalność zażalenia. Po siedmiu miesiącach obowiązywania nowych przepisów pokuszono się o ich ocenę.
Podczas seminarium zorganizowanego wczoraj przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie i redakcję „Monitora Prawniczego” dyskutowano przede wszystkim o tym, czy środki zaskarżenia, jakie można stosować w postępowaniu egzekucyjnym po ostatniej nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, rzeczywiście usprawniły jego przebieg. W dużej mierze do szybszego egzekwowania długów powinno przyczynić się ograniczenie środków zaskarżenia, z których mogą skorzystać strony postępowania. Dzięki temu nie będzie się ono nadmiernie przeciągało.
Skarga kasacyjna, w którą przekształciła się kasacja, została w zasadzie usunięta z tego postępowania i można ją stosować jedynie przy wykonywaniu zagranicznego tytułu egzekucyjnego. Ograniczono też liczbę przypadków, w których wnosi się zażalenia na postanowienia sądów wydawane w sprawach związanych z egzekucją. Sporo zmian dotyczy też skarg na czynności komornika, przede wszystkim tego, kiedy i jak można je wnosić oraz sposobu rozpoznawania.
– Skarga przysługuje na każdą czynność komornika, jeżeli przepisy k.p.c. nie stanowią inaczej – powiedział podczas seminarium prof. dr hab. Janusz Jankowski, kierownik Katedry Postępowania Cywilnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Została więc wyłączona skarga na udzielenie przybicia ruchomości, które mogłyby ulec szybkiemu zepsuciu oraz wówczas, gdy przewidziany jest inny środek zaskarżenia danej czynności komornika. Na przykład zarzuty wnosi się na sporządzane przez komorników plany podziału sumy uzyskanej z egzekucji – dodał.
Na podobnych zasadach po nowelizacji przepisów wnosi się skargi wówczas, gdy komornik zaniecha dokonania czynności. Ma prawo zrobić to nie tylko strona, lecz każdy, czyje prawa zostały naruszone przez takie postępowanie komornika.
Zdaniem J. Jankowskiego, przed nowelizacją kpc sporo wątpliwości wywoływała forma skargi, ponieważ przepisy nie określały wymagań, jakie powinna ona spełniać. Wprawdzie w dwóch wypadkach przepisy dopuszczały wniesienie jej ustnie, to jednak wykształciła się praktyka, że również w pozostałych sprawach składano ją na piśmie lub ustnie do protokołu. Sporządzona na piśmie musiała spełniać wymogi pisma procesowego. Jednakże niektórzy teoretycy byli przeciwnikami tej praktyki i preferowali wyłącznie formę pisemną skargi. Nowelizacja rozstrzygnęła spór i wprowadziła wymóg, że skarga na czynności komornika powinna spełniać warunki przewidziane dla pisma procesowego.
Wprawdzie wniesienie skargi nie wstrzymuje postępowania egzekucyjnego ani wykonania zaskarżonej czynności, pod warunkiem że sąd nie zawiesił postępowania ani nie wstrzymał dokonania czynności. W praktyce jednak w ten sposób został przedłużony tok postępowania i oddalił się moment wyegzekwowania należności. Sąd został zobowiązany do przekazania odpisu skargi komornikowi, a on z kolei na piśmie w ciągu 3 dni musi uzasadnić, dlaczego wykonał zaskarżoną czynność, bądź podać przyczyny, dlaczego zaniechał jej dokonania. Następnie powinien do sądu odesłać uzasadnienie i akta sprawy.

Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA